Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Medicin, avancerad nivå, Sjukdomstillstånd, farmakologi och funktionshinder hos barn och ungdom, 15 högskolepoäng | |||
Medicine, Medical Conditions, Pharmacology and Disability in Children and Youth, Second Cycle, 15 Credits |
Kurskod: | MC2054 | Utbildningsområde: | Medicinska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medicin | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medicin | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2012-11-06 | Senast ändrad: | 2018-03-23 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
1) visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och aktuell forskning samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för barnsjuksköterskans yrkesutövning
2) visa fördjupad kunskap om akuta och kroniska sjukdomstillstånd samt översiktlig kunskap om dess behandling hos barn och ungdomar
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
3) visa förmåga att bedöma, planera, genomföra, utvärdera och analysera vårdbehov och individuell omvårdnad utifrån sjukdomstillstånd och funktionshinder hos barn och ungdomar
4) visa förmåga att integrera kunskap, analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom somatisk barnsjukvård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
5) kunna tillämpa aktuell forskning och argumentera för normgivningen, samhälleliga och etiska aspekter samt konventionen om barns rättigheter med helhetssyn på barnet och ungdomen samt familjen
- Neonatologi och neonatal neurologi
- Allergologi och lungsjukdomar
- Endokrinologi
- Vardagsortopedi
- Neurologi och funktionshinder
- Kardiologi
- Neuropsykiatri
- Urologi
- Gastroenterologi
- Nutrition (över/undervikt)
- Smärta/smärtbehandling
- Aktuell forskning
- Evidensbaserade metoder.
Studieformerna har sin grund i studentaktivt lärande. I utbildningen ingår litteraturstudier, föreläsningar, problemlösning enskilt och/eller i grupp och seminarier. Muntliga och skriftliga presentationer förekommer.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
- - -
Kriterier för sammanvägninsgbetyg. För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt Godkänd (G) på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs Väl Godkänd (VG) på samtliga examinationsmoment
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap eller medicin. Alternativt biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen, sjuksköterskeexamen, röntgensjuksköterskeexamen, tandläkarexamen eller veterinärexamen.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen är obligatorisk i Specialistsjuksköterskeprogrammet - Hälso- och sjukvård för barn och ungdom.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer
- Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
- http://www.regeringen.se
- http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
- http://www.av.se