Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Medicin, avancerad nivå, Sjukdomstillstånd, farmakologi och funktionshinder hos barn och ungdom, 15 högskolepoäng
Medicine, Medical Conditions, Pharmacology and Disability in Children and Youth, Second Cycle, 15 Credits


Kurskod: MC2054 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2012-11-06 Senast ändrad: 2018-03-23
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
1) visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och aktuell forskning samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för barnsjuksköterskans yrkesutövning
2) visa fördjupad kunskap om akuta och kroniska sjukdomstillstånd samt översiktlig kunskap om dess behandling hos barn och ungdomar

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
3) visa förmåga att bedöma, planera, genomföra, utvärdera och analysera vårdbehov och individuell omvårdnad utifrån sjukdomstillstånd och funktionshinder hos barn och ungdomar
4) visa förmåga att integrera kunskap, analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom somatisk barnsjukvård


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
5) kunna tillämpa aktuell forskning och argumentera för normgivningen, samhälleliga och etiska aspekter samt konventionen om barns rättigheter med helhetssyn på barnet och ungdomen samt familjen


Kursens huvudsakliga innehåll

- Neonatologi och neonatal neurologi
- Allergologi och lungsjukdomar
- Endokrinologi
- Vardagsortopedi
- Neurologi och funktionshinder
- Kardiologi
- Neuropsykiatri
- Urologi
- Gastroenterologi
- Nutrition (över/undervikt)
- Smärta/smärtbehandling
- Aktuell forskning
- Evidensbaserade metoder.


Studieformer

Studieformerna har sin grund i studentaktivt lärande. I utbildningen ingår litteraturstudier, föreläsningar, problemlösning enskilt och/eller i grupp och seminarier. Muntliga och skriftliga presentationer förekommer.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Pediatrik, 10 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig tentamen. Omexamination sker inom tidsram för lokala bestämmelser inom Örebro universitet
Sjukdom och funktionshinder hos barn och ungdom, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Individuell uppgift som redovisas muntligt vid seminarium. Vid frånvaro i samband med redovisningen deltar studenten vid ett nytt redovisningstillfälle under terminstid, i samråd med examinator.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Pediatrik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Sjukdom och funktionshinder hos barn och ungdom
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


- - -
Kriterier för sammanvägninsgbetyg. För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt Godkänd (G) på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs Väl Godkänd (VG) på samtliga examinationsmoment


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap eller medicin. Alternativt biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen, sjuksköterskeexamen, röntgensjuksköterskeexamen, tandläkarexamen eller veterinärexamen.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Specialistsjuksköterskeprogrammet - Hälso- och sjukvård för barn och ungdom.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Broberg Anders, Almqvist Kjerstin & Tjus Tomas (senaste upplagan)
Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
Stockholm: Natur och kultur
Lagerkvist, Bengt (red) (senaste upplagan)
Barn med funktionsnedsättning
Lund: Studentlitteratur
Lindberg Tor & Lagerkrantz Hugo (senaste upplagan)
Barnmedicin
Stockholm: Studentlitteratur
Utrikesdepartementet (senaste upplagan)
Konventionen om barnets rättigheter
Stockholm: Utrikesdepartementet, http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/09/98/b8de24c7.pdf

Referenslitteratur
Biblioteksguiden
http://www.ub.oru.se/
Elwin Carl-Eric 1997/3
Farmakologi och läkemedelsanvändning
Stockholm: Natur och kultur, 372 sidor
Gillberg Christopher (senaste upplagan)
Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna
Stockholm: Natur och kultur
Gillberg Christopher 2013/3
Ett barn i varje klass: om ADHD och DAMP
Lund: Studentlitteratur, 182 sidor
Gillberg Christopher & Hellberg Lars (red) (senaste upplagan)
Barn- och ungdomspsykiatri
Stockholm: Natur och Kultur
Gillberg Christopher & Peeters Theo 2012/1
Autism - medicinska och pedagogiska aspekter
Stockholm: Cura
Lagercrantz Hugo (senaste upplagan)
I Barnets hjärna
Stockholm: Riviera
Lagercrantz Hugo, Hellström-Westas Lena & Norman Mikael (red) (senaste upplagan)
Neonatologi
Lund: Studentlitteratur


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer
- Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
- http://www.regeringen.se
- http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
- http://www.av.se


Se denna kursplan som PDF