Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Medicin, avancerad nivå, Sjukdomstillstånd, farmakologi och funktionshinder hos barn och ungdom, 15 högskolepoäng
Medicine, Medical Conditions, Pharmacology and Disability in Children and Youth, Second Cycle, 15 Credits


Kurskod: MC2054 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2012-11-06 Senast ändrad: 2013-09-25
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse
- kunna redogöra för akuta och kroniska sjukdomstillstånd samt översiktlig behandling hos barn
- kunna barnets normala utveckling

Färdighet och förmåga
- kunna göra en klinisk bedömning av ett barn och avgöra om barnet är sjukt
- kunna bedöma om barnet utvecklas normalt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna tillämpa de etiska riktlinjer som gäller för Hälso- och sjukvården
- verka för att barnkonventionen följs
- visa ett professionellt förhållningssätt gentemot patient och närstående


Kursens huvudsakliga innehåll

- neonatologi
- neonatal neurologi
- allergologi och lungsjukdomar
- endokrinologi
- vardagsortopedi
- neurologi och funktionshinder
- kardiologi
- neuropsykiatri
- urologi
- gastroenterologi
- nutrition (över/undervikt)
- smärta/smärtbehandling


Studieformer

Föreläsningar, egna studier och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier. Vid frånvaro i samband med seminarium ska en skriftlig ersättningsuppgift göras. Denna
bestäms i samråd med kursansvarig lärare. Viss undervisning kan komma att genomgöras på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Pediatrik, 10 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
En individuell skriftlig examination
Case, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
En individuell muntlig examination

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Pediatrik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Case
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen, röntgensjuksköterskeexamen, sjuksköterskeexamen alternativt examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något av huvudområdena biomedicinsk laboratorievetenskap, medicin eller omvårdnadsvetenskap.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Specialistsjuksköterskeprogrammet - Hälso- och sjukvård för barn och ungdom.

För VG på hel kurs krävs att den skriftliga tentamen är betygsatt VG.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§

För ytterligare information se universitetets antagningsordning


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lagerkvist Bengt & Lindgren Carl (red) (2012)
Barn med funktionsnedsättning
Lund: Studentlitteratur AB, 382 sidor

Referenslitteratur
Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning/
Elwin Carl-Eric 1997/3
Farmakologi och läkemedelsanvändning
Stockholm: Natur och kultur, 372 sidor
Gillberg Christopher (senaste upplagan)
Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna
Stockholm: Natur och kultur
Gillberg Christopher 2013/3
Ett barn i varje klass: om ADHD och DAMP
Lund: Studentlitteratur, 182 sidor
Gillberg Christopher & Hellberg Lars (red) (senaste upplagan)
Barn- och ungdomspsykiatri
Stockholm: Natur och Kultur
Gillberg Christopher & Peeters Theo 2012/1
Autism - medicinska och pedagogiska aspekter
Stockholm: Cura
Hanséus Katarina, Lagercrantz Hugo & Lindberg Tor 201203/4
Barnmedicin
Lund: Studentlitteratur AB, 674 sidor
Lagercrantz Hugo (2012)
I barnets hjärna
Stockholm: Riviera
Lagercrantz Hugo, Hellström-Westas Lena & Norman Mikael (red) (2008)
Neonatologi
Lund: Studentlitteratur, 539 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet
- Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer


Se denna kursplan som PDF