Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2014 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Medicin A, Ortodonti, 60 högskolepoäng | |||
Medicine, Orthodontics, Basic Course, 60 Credits |
Kurskod: | MC411U | Utbildningsområde: | Medicinska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medicin | Högskolepoäng: | 60 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medicin | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2009-04-16 | Senast ändrad: | 2009-04-16 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2009 | Beslutad av: | Akademichef |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Kurserna syftar till att tandsköterskor inom ortodontivård skall inhämta kunskaper och färdigheter för att kunna utföra delegerade arbetsuppgifter under ledning av den ansvarige specialisttandläkaren i ortodonti. Utbildningen består av fyra delkurser som genomgås var för sig. Efter godkända genomgångna kurser och godkänt projektarbete utfärdas kursbevis.
Kunskapsmål
Den studerande skall efter avslutade delkurser
- ha grundläggande kunskaper om biologiska processer i samband med ansikts- och bettutveckling bettfel och käkställningsavvikelser liksom vävnadsreaktioner vid tandförflyttningar
- ha grundläggande kunskaper om patientomhändertagande och psykologiska aspekter vid behandling av barn samt handhavande av vanligt förekommande ortodontisk apparatur
- ha kunskaper om kraniets röntgenanatomi, användningsområden för profilröntgenanalys samt principerna för apparaturbehandling av tandställningsfel och bettavvikelser
- ha kännedom om forskningsmetodik och etik, informationssökning, datainsamling och analys samt sammanställning och skriftlig resultatpresentation
Färdighetsmål
Den studerande skall efter avslutade kurser kunna utföra delegerade arbetsuppgifter under ledning av ansvarig specialisttandläkare som:
- registrering av anamnes, status och värden från profilröntgen analys, fotografering och avtryckstagning inför ortodontisk terapiplanering
- tillprovning av band, fastsättning och avlägsnande av band, attachment (brackets, tuber, etc.), anpassning av bågar, ligering av bågar, anpassning av extraoralt drag
-information om munhygien och skötsel av ortodontisk apparatur
Delkurs 1. Ortodonti I, 15 högskolepoäng
Orthodontics I
-känna till normal ansikts- och käktillväxt och avvikelser från denna
-ha kunskaper om normal bettutveckling och avvikelser från denna
-kunna utföra avtryckstagning och fotografering på ortodontipatienter
-kunna analysera profilröntgenbilder av käkarna
-ha övergripande kännedom om ortodontiska behandlingsmetoder
-kunna utföra ligering av ortodontiska bågar och sätta fast retainertrådar
-kunna analyser profilröntgenbilder av käkarna
-känna till principerna för att arbeta i tandvårdsteam
-ha kunskaper om principer för psykologiskt omhändertagande av barn
-Delkurs 2. Ortodonti II, 15 högskolepoäng
Orthodontics II
-ha kunskaper om normal ansikts- och käktillväxt och avvikelser från denna
-ha kunskaper om bettanomaliers etiologi, morfologi och frekvens
-känna till principerna för ortodontisk apparaturbehandling
-känna till principerna för vävnadsreaktioner vid tandförflyttning
-ha övergripande kännedom om ortodontiska behandlingsmetoder
-kunna utföra fastsättning av band och bågfästen inför ortodontisk behandling
-kunna anpassa ortodontiska bågar inför ligering
-kunna justera och lämna ut ett extra-oralt drag
-kunna ge information till patient om en förestående behandling
-Delkurs 3. Ortodonti, odontologi och medicin, 15 högskolepoäng
Orthodontics, Odontology, and Medicine
-ha ökade kunskaper om ortodontisk behandling av käkställningsfel och bettavvikelser
-ha kunskaper om läpp-käk-gomdefekter och vuxenortodonti
-ha övergripande kunskaper i protetik, parodontologi, endodonti, oral medicin o kirurgi, kariologi,
pedodonti och socialodontologi
-ha övergripande kunskaper i histologi, fysiologi, anatomi, oral mikrobiologi, allmän sjukdomslära
samt närings- och kostkunskap
-känna till ergonomiska principer för kliniskt arbete
-kunna ge information till patient om en förestående behandling
-Delkurs 4. Forskningsmetodik, vetenskapsteori och projektarbete, 15 högskolepoäng
Research Methodology, Theory of science and Project work
-ha grundläggande kunskaper om forskningsmetodik, vetenskapsteori och statistik
-kunna utföra informationssökning
-ha genomfört ett projektarbete
-ha försvarat projektarbetet vid en muntligt presentation
Delkurs 1. Ortodonti I, teoretisk kurs, 7,5 högskolepoäng
-ansikts- och bettutveckling
-avvikelser i tandframbrott och bettutveckling, bettfel och käkställningsavvikelser.
-anamnesupptagning samt prioritering av ortodontibehandling
-klinisk fotografering
-anatomi
-kraniets röntgenanatomi, användningsområden för profilröntgenanalys
-analyssystem för bedömning av käkrelationer, dentoalveolära relationer, tandlutningar.
-behandlingsprinciper vid tandställningsfel och bettavvikelser
-vävnadsreaktioner vid tandförflyttning, recidiv efter ortodontisk behandling
-avtryckstagning
-handhavande av ortodontisk apparatur metodik vid ligering
-metodik för separation inför bandprovning
-metodik vid avlägsnande av ortodontisk apparatur
-fastsättning, utlämning och justring av apparatur för retention efter ortodontibehandling
-ortodontiteamets arbetsordning och att arbeta delegerat.
-patientomhändertagande och psykologiska aspekter vid behandling av barn.
-ergonomi
Ortodonti I, klinisk kurs, 7,5 högskolepoäng
-praktiska studier som innefattar; anamnes registrering, dokumentation, fotografering, avtryckstagning, profilröntgenanalys, fotografering samt olika kliniska behandlingsmoment med minimiantal av kliniska åtgärder:
-klinisk fotografering 20
-analys av profilröntgenbilder 40
-avtryckstagning 20
-separering 20
-ligering 20
-avlägsnande av fast apparatur 20
-fastsättning av retainertråd 20
-avlägsnande av retainertråd 20
-utlämning, justering av ortodontisk retentionsapparatur 20
Delkurs 2. ortodonti II, teoretisk kurs, 7,5 högskolepoäng
-bettfel och käkställningsavvikelser.
-bettanomaliernas etiologi, morfologi och frekvens
-principerna för apparaturbehandling av tandställningsfel och bettavvikelser
-vävnadsreaktioner vid tandförflyttning, recidiv efter ortodontisk behandling
-materiallära
-metodik vid bandprovning och fastsättning av band.
-metodik vid fastsättning av attachment (brackets, tuber etc.)
-metodik vid anpassning av bågar för ortodontisk behandling.
-metodik vid ligering.
-metodik och innhåll vid information till patient vid ortodontisk behandling
-Tillpassning och utlämning av EOD
Ortodonti II, klinisk kurs, 7,5 poäng.
-bandtillprovning och cementering 40
-fastsätting av attachment (brackets, tuber, knappar, cleat) på enstaka tänder 20
-fastsättning av attachment (brackets, tuber) vid ett tillfälle på tänder i en käke 20
-anpassning av bågar och ligering 20
-extraoralt drag 5
Delkurs 3. Ortodonti, odontologi och medicin, 15 högskolepoäng
-principer för ortodontisk behandling av käkställningsfel och bettavvikelser.
-läpp-käk-gomdefekternas etiologi, diagnostik och behandling samt de vanligaste craniofaciala
syndromen.
-vuxenortodonti
-protetik
-parodontologi
-tuggapparatens muskelfysiologi och funktion, funktionsstörningar och deras behandling
-kariesdiagnostik, etiologi och progression samt bedömning av kariesrisk
-orala manifestationer vid allmänna sjukdomstillstånd samt oral kirurgi
-allmän sjukdomslära med särskild tonvikt på sjukdomar som kan påverka den orala hälsan
-endodontiska behandlingsmetoder och problemställningar i anknytning till ortodontisk behandling
-fast och avtagbar protetik som alternativ till, eller i kombination med, ortodontisk behandling
-barnets somatiska och psykiska utveckling samt psykologiska aspekter vid behandling av barn
-tandvårdens historik organisation, mål och funktion, författningskunskap, utbildningsfrågor
-socialodontologi
-ergonomi
-allmän och oral histologi
-allmän och oral fysiologi
-allmän och oral anatomi
-allmän och oral mikrobiologi
-närings- och kostkunskap
Delkurs 4. Forskningsmetodik, vetenskpsteori och projektarbete, 7,5 högskolepoäng
-forskningsmetodik och etik
-vetenskapsteori
-statistik
-informationssökning
-resultatpresentation
Projektarbete, 7,5 poäng
-ideutveckling
-projektplanering
-datainsamling, statistisk bearbetning
-kritisk analys av resultat
-sammanställning och skriftlig resultatpresentation.
-muntlig examination.
Delkurs 1. Ortodonti I.15 högskolepoäng
Föreläsningar, demonstrationer, praktiska moment. De praktiska momenten är förlagda till hemmakliniken.
Delkurs 2. Ortodonti II. 15 högskolepoäng
Föreläsningar, demonstrationer, praktiska moment. De praktiska momenten är förlagda till hemmakliniken.
Delkurs 3. Ortodonti, odontologi och medicin, 15 högskolepoäng
Föreläsningar, demonstrationer, praktiska moment. Enskilt fördjupningsarbete.
Delkurs 4. Forskningsmetodik och vetenskapsteori, 15 högskolepoäng
Föreläsningar, demonstrationer, handlett projektarbete.
Om inte annat är föreskrivet i kursplanen ska, enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen [HF], betyg sättas på en genomgången kurs. Betyget skall bestämmas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator).
Som betyg ska, enligt 6 kap. 19 § [HF], användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd, om inte högskolan föreskriver annat betygssystem.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Fullgörande av obligatoriska moment
Obligatoriska moment skall normalt fullgöras före tentamen. Undantagsvis kan det fullgöras i
efterhand. Student får normalt inte tillgodoräkna sig sitt betyg innan obligatoriet är fullgjort.
Om en student inte kan delta i ett obligatoriskt utbildningsmoment kan befrielse begäras. Ett
negativt beslut kan överklagas. Om ett obligatoriskt moment kan fullgöras på annat sätt ska det
framgå.
Rätten till förnyat prov och begränsning av rätten att genomgå prov
1. Den som har blivit underkänd har rätt till omtentamen. Omprov infaller tidigast två veckor och
senast fem veckor efter tillkännagivandet av resultatet.
2. Den som har underkänts i prov vid två tillfällen för viss kurs eller delkurs har rätt att hos
prefekten begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
3. Den som fått betyget Godkänd på visst prov får inte tentera om för att få betyget Väl Godkänd
4. Om tidsgräns angivits för inlämning av hemtentamen eller uppgift kommer för sent inlämnade
svar ej att bedömas, utan ny tentamen eller uppgift ges.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs betyget VG på minst tre av de fyra delkurserna
Kursen är en uppdragsutbildning
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14 §
För ytterligare information se universitetets antagningsordning
Övergångsbestämmelser
.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Viss litteratur används ej i sin helhet.
Artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer samt kompendier tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.
Anvisningar för bruk av olika material.
Anvisningar för praktiskt handhavande av ortodontiksk apparatur.
Mallar för journalupptagning.