Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2014 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för medicinska vetenskaper

Kursplan


Medicin A, Medicinsk temakurs 1, 30 högskolepoäng
Medicine, Thematic Course 1, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: MC5100 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2010-09-24 Senast ändrad: 2012-03-19
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2012 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter genomgången kurs:
- visa kunskap om den eukaryota cellens grundläggande struktur och funktion
- visa kunskap om den tidiga embyonala utvecklingen hos människan
- visa förmåga att beskriva den normala strukturen, embryonala utvecklingen och funktionen hos människokroppens organ- och organsystem för i kursen ingående teman
- visa kunskap om de grundläggande lagar och förordningar, särskilt sekretesslagstiftningen, som styr hälso- och sjukvård och social omsorg
- visa kunskap om de grundläggande principerna för medicinsk etik
- visa förmåga att beskriva grunderna i kommuniktionsteori och gruppdynamik
- visa förmåga att definiera grundläggande begrepp inom medicinsk vetenskapsteori och grundläggande principer för evidensbaserad medicin

Färdighet och förmåga
- visa förmåga att redogöra för hur grundläggande kliniskt fysiologiska tekniker, laboratorietester och metoder inom bild- och funktionsmedicin används för att studera organens struktur och funktion
- visa förmåga att redogöra för hur man genomför ett patientsamtal med respekt och omtanke

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att reflektera över patientens situation i mötet med hälso- och sjukvården
- visa förmåga att reflektera över basgruppens arbete och den egna rollen i gruppen


Kursens huvudsakliga innehåll

Medicinsk Temakurs 1 inleds med tre veckors introduktion till läkarprogrammet. Introduktionen omfattar programmets uppbyggnad, läkarrollen, begreppen hälsa och sjukdom, grundläggande medicinsk juridik, hälso- och sjukvårdens organisation samt basala cellbiologiska och biomedicinska begrepp. Studenten introduceras också i problembaserat lärande och praktiskt basgruppsarbete.

Kursen behandlar, i avgränsade perioder, s.k. temablock, fyra av de sex teman som bygger upp läkarprogrammet och där varje tema utgår från kroppens olika funktioner. Under kursen avhandlas Respiration och cirkulation, Neurologi och rörelse, Sinne och psyke samt Nutrition, metabolism och elimination.

Kursens olika temablock är uppbyggda av tre kunskapsområden Biomedicin, Klinisk medicin och Professionell utveckling. I kursen ligger tonvikten på kunskapsområdet Biomedicin där fokus ligger på organens struktur och funktion. Kursen innehåller i huvudsak anatomi, histologi och fysiologi. Inom kunskapsområdena Klinisk medicin och Professionell utveckling ges en bred introduktion till kompetenser som berör samtidens ohälsa, bassjukvård, evidensbaserad medicin och klinisk patientnära forskning.


Studieformer

Studierna bedrivs framför allt i form av basgruppsarbete med aktivt deltagande av alla gruppmedlemmar.

Utöver basgruppsarbetet förekommer också föreläsningar huvudsakligen för att inspirera studenterna, för att beskriva nya forskningsrön och även belysa och introducera nya eller komplicerade områden. Även laborationer, seminarier, färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning är resurser för lärandet under kursen.

Under kursen används en digital kursportfölj. I kursportföljen samlas administrativa dokument samt reflektionsdokument i separata fack för varje student. Utvärderingen av kursportföljen sker fortlöpande under utbildningen och delas upp i två delar: Aktiv närvaro vid obligatoriska moment samt ett portföljsamtal mellan student och handledare. Portföljsamtalet är en formativ examination som genomförs varje termin och där studentens professionella utveckling värderas samt där strategier för den fortsatta lärande- och utvecklingsprocessen diskuteras.

Närvaron är obligatorisk på basgruppsarbeten och verksamhetsförlagd utbildning. Övriga obligatoriska moment anges i schemat. Vid frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om den studerande ska göra om momentet vid ett senare tillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Temablock Respiration och cirkulation, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examination sker genom skriftlig salstentamen.
Temablock Neurologi och rörelse samt Sinne och psyke, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Examination sker genom skriftlig salstentamen.
Temablock Nutrition, metabolism och elimination, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Examination sker genom skriftlig salstentamen.
Verksamhetsförlagd utbildning, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Aktiv närvaro vid VFU.
Basgruppsarbete, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Aktiv närvaro vid Basgruppsarbete.
Portfölj, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0700)
Examination sker genom portföljsamtal, aktiv närvaro samt godkänd rapport vid obligatoriska moment.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Temablock Respiration och cirkulation
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Temablock Neurologi och rörelse samt Sinne och psyke
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Temablock Nutrition, metabolism och elimination
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Verksamhetsförlagd utbildning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Basgruppsarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Portfölj
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D (områdesbehörighet 13).

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen utgör den första av tolv kurser inom Läkarprogrammet 330 högskolepoäng.

- Urval
Studenter antagna på Läkarprogrammet har platsgaranti på kursen. Några övriga sökande antas inte. För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

- Undervisningsspråk
Undervisningen sker på svenska, men vissa moment i utbildningen kan ges på engelska.

- Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Under kursen genomförs VFU i primärvården i Örebro län. VFU-plats anvisas av universitetet.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G) enligt rektors beslut 2010 09 10, dnr CF 50-502/2010


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Eva Särndahl (2012)
Kurslitteratur Läkarprogrammet T1


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Obligatorisk litteratur förekommer ej.
Referenslitteratur presenteras i kursens Studiehandledning.

- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.

- Denna litteratur kommer även att användas i kommande kurser i programmet.


Se denna kursplan som PDF