Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2015 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Medicin A, Medicinsk temakurs 2, 30 högskolepoäng | |||
Medicine, Thematic Course 2, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | MC5200 | Utbildningsområde: | Medicinska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medicin | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medicin | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2011-03-28 | Senast ändrad: | 2013-03-11 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2013 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för cellens uppbyggnad, inklusive cytoskelettets, organellernas och plasmamembranets funktion, extra- och intracellulär signalöverföring samt cellens metabolism
- redogöra för genomets uppbyggnad och funktion, inklusive den genetiska koden, samt proteiners syntes, uppbyggnad och funktion
- redogöra för mitotisk och meiotisk celldelning samt cellcykeln
- definiera generella principer för hur läkemedel ger effekt och bieffekt samt hur läkemedel tas upp och omsätts i kroppen
- beskriva struktur och utmärkande egenskaper hos det medfödda respektive det förvärvade immunförsvaret, samt beskriva den normala blodbildningen
- redogöra för hudens uppbyggnad och funktion
- beskriva reproduktionsorganens uppbyggnad och funktion
- definiera den embryonala utvecklingen av könsorganen, immunsystemet och huden
- känna till hur samhället har förändrats över tid, effekten av detta på hälsa och sjukdom
- känna till samhällets resurser för att främja hälsa och ge stöd till människor med sjukdom och handikapp
- definiera grundläggande begrepp inom medicinsk vetenskap, biomedicinsk statistik, epidemiologi och evidensbaserad medicin
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för hur man utför ett urval av grundläggande laborativa metoder inom området
- utföra vissa basala laborativa moment
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera över det egna lärandet
- reflektera över rollen som student och blivande läkare i mötet med patienten
- utvärdera basgruppens arbete på ett konstruktivt sätt
- uppvisa ett i förhållande till kursens nivå adekvat förhållningssätt till patienter, olika yrkesgrupper i vården, lärare och medstudenter
Kursen behandlar, i avgränsade perioder, s.k. temaperioder, tre av de sex teman som bygger upp läkarprogrammet och där varje tema utgår från kroppens olika funktioner. Under kursen avhandlas Reproduktion och utveckling, Nutrition, metabolism och elimination samt Försvar.
Kursens olika teman är uppbyggda av tre kunskapsområden Biomedicin, Klinisk medicin och Professionell utveckling. I kursen ligger tonvikten på kunskapsområdet Biomedicin där fokus ligger på cellens struktur, funktion och kommunikation. Kursen innehåller biokemi, cellbiologi, genetik, molekylärbiologi, immunologi, farmakologi, histologi, anatomi och fysiologi. Inom kunskapsområdena Klinisk medicin och Professionell utveckling ges en bred introduktion till kompetenser som berör samtidens ohälsa, bassjukvård, evidensbaserad medicin och klinisk patientnära forskning.
I Medicinsk Temakurs 2 ingår verksamhetsförlagd utbildning.
Studierna bedrivs framför allt i form av basgruppsarbete med aktivt deltagande av alla gruppmedlemmar.
Utöver basgruppsarbetet förekommer också föreläsningar huvudsakligen för att inspirera studenterna, för att beskriva nya forskningsrön och även belysa och introducera nya eller komplicerade områden. Även laborationer, seminarier, färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning är resurser för lärandet under kursen.
Under kursen används en digital kursportfölj. I kursportföljen samlas administrativa dokument samt reflektionsdokument i separata fack för varje student. Utvärderingen av kursportföljen sker fortlöpande under utbildningen och delas upp i två delar: Aktiv närvaro vid obligatoriska moment samt ett portföljsamtal mellan student och mentor. Portföljsamtalet är en formativ examination som genomförs varje termin och där studentens professionella utveckling värderas samt där strategier för den fortsatta lärande- och utvecklingsprocessen diskuteras.
Närvaron är obligatorisk på basgruppsarbeten och verksamhetsförlagd utbildning. Övriga obligatoriska moment anges i schemat. Vid frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om den studerande ska göra om momentet vid ett senare tillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D (områdesbehörighet 13).
eller
Grundläggande behörighet samt Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 (områdesbehörighet A13).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen utgör den andra av tolv kurser inom Läkarprogrammet 330 högskolepoäng.
- Urval
Studenter antagna på Läkarprogrammet har platsgaranti på kursen. Några övriga sökande antas inte. För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
- Undervisningsspråk
Undervisningen sker på svenska, men vissa moment i utbildningen kan ges på engelska.
- Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Under kursen genomförs VFU i primärvården i Örebro län. VFU-plats anvisas av universitetet.
Kursen utgör den andra av tolv kurser inom Läkarprogrammet 330 högskolepoäng.
Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G) enligt rektors beslut 2010 09 10, dnr CF 50-502/2010
Övergångsbestämmelser
...
Referenslitteratur
Obligatorisk litteratur förekommer ej.
Referenslitteratur presenteras i kursens Studiehandledning.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
- Denna litteratur kommer även att användas i kommande kurser i programmet.