Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2015 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för medicinska vetenskaper

Kursplan


Medicin B, Medicinsk temakurs 4, 30 högskolepoäng
Medicine, Thematic Course 4, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: MC5400 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2012-02-27 Senast ändrad: 2013-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- förklara struktur och funktion i organsystem inom ramen för akuella teman.
- förklara patogenes och patofysiologi vid vanliga sjukdomstillstånd inom ramen för aktuella teman.
- redogöra för patogenes och patofysiologi vid mindre vanliga, men principiellt viktiga sjukdomstillstånd inom ramen för aktuella teman.
- förklara grundläggande medicinsk mikrobiologi.
- förklara principerna för transfusion, transplantation och vaccination.
- förklara de grundläggande mekanismerna vid utveckling av maligna tumörer.
- redogöra för de huvudsakliga verkningsmekanismerna för vanligt förekommande farmaka inom ramen för aktuella teman.
- visa förmåga att redogöra för aspekter på jämlikhet och jämställdhet i relation till hälsa och sjukdom.
- redogöra för faktorer av betydelse för patientens säkerhet.
- redogöra för centrala begrepp inom medicinsk vetenskap, statistik, epidemiologi och EBM.
- redogöra för hur smittsamma sjukdomar följes ur ett samhällsperspektiv samt att kunna redogöra för smittskyddslagstiftningen.

Färdighet och förmåga:
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- genomföra ett intervjuande samtal (anamnes) i en okomplicerad situation.
- utföra en allmän kroppsundersökning i en okomplicerad situation.
- visa hur anamnes och status dokumenteras.
- visa hur man fysikaliskt undersöker de övre luftvägarna.
- veta hur lungfunktion testas och kunna bedöma normalfynd samt viktigare avvikelser.
- visa hur man utför provtagning för vanliga laboratorieprover inom klinisk hematologi,
mikrobiologi och immunologi, samt visa hur provsvaren ska tolkas.
- visa hur man använder och tillämpar grundläggande rutiner för hygien och förebyggande av smittspridning.
- visa hur man ger injektioner, sätter ventrikelsond och urinblåsekateter på modell.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- delta i teamarbete och kunna reflektera över hur teamet fungerar och den egna
rollen i teamet.
- uppvisa ett, i förhållande till kursens nivå, adekvat förhållningssätt till patienter, olika yrkesgrupper i vården, lärare och medstudenter.
- reflektera över det egna lärandet i relation till kursens mål.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar, i avgränsade perioder, s.k. temaperioder, två av de sex teman som bygger upp läkarprogrammet och där varje tema utgår från kroppens olika funktioner. Under kursen avhandlas Försvar samt Respiration och cirkulation.

Tema Försvar omfattar patogenes och mekanismer vid infektions- och hudsjukdomar, autoimmuna sjukdomar och allergier. Temat behandlar även mekanismer vid uppkomst av maligna tumörer, immunologiska mekanismer vid vävnadstransplantation och maligna tumörer samt grundläggande mikrobiologi, klinisk immunologi och grundläggande farmakologiska behandlingsprinciper.

Tema Respiration och Cirkulation fokuserar under temakurs 4 på patogenes och mekanismer vid sjukdomar i de övre och nedre luftvägarna samt vissa typer av blodbristtillstånd samt grundläggande farmakologiska behandlingsprinciper för nämnda sjukdomstillstånd. Temat innehåller en fördjupning av normal fysiologi från statium 1 med bland annat lungmekanik, syrabas status och blodflödesrelgering i lilla kretsloppet.

Kursens olika temaperioder är uppbyggda av tre kunskapsområden Biomedicin, Klinisk medicin och Professionell utveckling. I kursen ligger tonvikten på kunskapsområdet Biomedicin.
Inom kunskapsområdena Klinisk medicin och Professionell utveckling ges en bred introduktion till grundläggande kliniska färdigheter och fortsatt utveckling av kompetenser som berör samtidens ohälsa, bassjukvård, evidensbaserad medicin och medicinsk forskning. Under temakurs 4 ligger fokus inom Professionel utveckling på områdena Samtal och Kommunikation, Jämlikhet, Etik samt Medicinsk vetenskap.

I Medicinsk Temakurs 4 ingår verksamhetsförlagd utbildning.


Studieformer

Studierna bedrivs framför allt i form av basgruppsarbete med aktivt deltagande av alla gruppmedlemmar.

Föreläsningar ges huvudsakligen för att belysa och introducera nya eller komplicerade områden, inspirera studenterna samt för att beskriva nya forskningsrön. Fältstudier, laborationer, seminarier, färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning är resurser för lärandet under kursen.

Under kursen används en digital kursportfölj. I kursportföljen samlas administrativa dokument samt reflektions dokument i separata fack för varje student. Utvärderingen av kursportföljen sker fortlöpande under utbildningen och delas upp i två delar: Aktiv närvaro vid obligatoriska moment samt ett portföljsamtal mellan student och mentor. Portföljsamtalet är en formativ examination som genomförs varje termin och där studentens professionella utveckling värderas samt där strategier för den fortsatta lärande- och utvecklingsprocessen diskuteras.

Närvaron är obligatorisk på mentorssamtalen, portföljsamtalet, basgruppsarbeten och verksamhetsförlagd utbildning.
Övriga obligatoriska moment anges i schemat. Vid frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om den studerande ska göra om momentet vid ett senare tillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Tema Försvar, 10 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Enskild skriftlig salstentamen.
Tema Respiration och Cirkulation, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
Enskild skriftlig salstentamen.
Verksamhetsförlagd Utbildning, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Bedömd verksamhetsförlagd utbildning.
Basgruppsarbete, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Aktiv närvaro vid basgruppsarbetet.
Portfölj, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Portföljsamtal, seminarier och andra obligatoriska moment.
OSCE, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Objective structured clinical examination.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Tema Försvar
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Tema Respiration och Cirkulation
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Verksamhetsförlagd Utbildning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Basgruppsarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Portfölj
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OSCE
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Medicin A, Medicinsk temakurs 2, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen utgör den fjärde av tolv kurser inom Läkarprogrammet 330 högskolepoäng.
- Urval
Endast studenter antagna på Läkarprogrammet kan antas till kursen. För ytterligare information se
universitetets antagningsordning.
- Undervisningsspråk
Undervisningen sker på svenska, men vissa moment i utbildningen kan ges på engelska.
- Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Under kursen genomförs VFU på Universitetssjukhuset Örebro och i primärvården i Örebro län.
VFU-plats anvisas av universitetet.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G) enligt rektors beslut 2010 09 10, dnr CF 50-502/2010


Övergångsbestämmelser

...


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Rekommenderad litteratur presenteras i Studiehandledningen (separat dokument).


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Obligatorisk litteratur förkommer ej.
Referenslitteratur presenteras i kursens Studiehandledning.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF