Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Rytmikpedagogiskt arbetssätt vid lärande i musik, 7,5 högskolepoäng
Eurythmic Pedagogical Approaches for Learning in Music, 7.5 Credits


Kurskod: MG010G Utbildningsområde: Musikområdet
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Musik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2015-01-13 Senast ändrad: 2016-03-29
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursens mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten ha
- fördjupad kunskap i rytmikpedagogik
- fördjupad förståelse för hur rytmikpedagogik används vid lärande i musik
- fördjupad ämnesdidaktisk kunskap

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten ha färdighet i att med hjälp av rytmikpedagogiken arbeta med:
- musikteori och -gehör
- ensemble/kör
- musiklyssning
- ensembleledning
- musik med barn

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten ha förmåga att
- med hjälp av sina kunskaper självständigt formulera och lösa problem
- reflektera och analysera den egna lärprocessen


Kursens huvudsakliga innehåll

- Att med utgångspunkt i rytmikpedagogiken arbeta med olika aspekter av musik såsom musikteori, ensemble/kör, musiklyssning och ensembleledning, samt musik med barn
- Didaktisk tillvägagångssätt enligt rytmikpedagogiken
- Litteraturstudier


Studieformer

Gruppundervisning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Fortlöpande examination i samband med undervisningen samt genom intern redovisning. Ett undervisningsmaterial skall också redovisas skriftligt.

Omexamination efter vårterminens sista examenstillfälle äger dock rum tidigast i början av påföljande hösttermin.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Rytmik II, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Artiklar
Lärarproducerat material
Holgersen, Sven-Erik (2007)
Kropslighed i musikalske udtryk, I: Herskind, Mia (red) (2007). Kropslighed og læring i daginstitutioner
Værløse: Billesø & Baltzer, (s 191-204)
Larsson, Håkan & Fagrell, Birgitta (2012)
Föreställningar om kroppen, kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori
Stockholm: Liber, ISBN/ISSN: 978-9-14-708443-2, (s 25-108)
Ruud, Even (2012)
Varma ögonblick. Om musik, hälsa och livskvalitet
Göteborg: Bo Ejeby Förlag, (s 95-125)
Österling-Brunström, Johanna (2010)
Musik i rörelse: Fyra lärares uppfattning om och användande av rörelse vid lärande av musik på estetiska programmet, inriktning musik
(DIVA) Magisteruppsats, Örebro universitet, Musikhögskolan

Referenslitteratur
Bonde, Lars Ole (2009)
Musik og menneske
Samfundslitteratur, ISBN/ISSN: 978-87-593-1400-5, 371 sidor
Clausen, Bernd, Hemtek, Ursula & Saether (eds) (2009)
Music in Motion: Diversity and Dialogue in Europe
Transcript Verlag, ISBN/ISSN: 978-3-8376-1074-1
Jacques-Dalcroze, Emile (1997)
Rytm, musik och utbildning
Stockholm : KMH förlag, 282 sidor
Juntunen, Marja-Leena (2004)
Embodiment in Dalcroze eurhytmics
Oulu : Oulun yliopisto, ISBN/ISSN: 951-42-7401-6, 214 sidor
Molander, Bengt (1996)
Kunskap i handling
Göteborg: Daidalos, ISBN/ISSN: 91-7173-039-7, 286 sidor
Varkøy, Øivind (1996)
Varför musik? : en musikpedagogisk idéhistoria
Stockholm : Runa, ISBN/ISSN: 91-88298-30-2, 124 sidor
Vernersson, Ann-Krestin (2013)
Ett o-herrans liv i rytmikens tjänst : att utveckla och forma en musikpedagogik
Malmö : Musikhögskolan i Malmö, ISBN/ISSN: 978-91-9795-848-6, 142 sidor
Österling Brunström, Johanna (2015)
Kropp, görande och varande i musik. En fenomenologisk studie
Musikhögskolan, Örebro universitet, ISBN/ISSN: 978-91-7529-100-0


Se denna kursplan som PDF