Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Interpretation I, Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, 30 högskolepoäng
Musical Interpretation I, Second Cycle, 30 Credits


Kurskod: MG013A Utbildningsområde: Musikområdet
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Musik
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: AXX
Inrättad: 2016-08-30 Senast ändrad: 2016-09-27
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2017 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha
- kunskap om och förståelse för interpretation, dess förutsättningar och olika metoder
- utvecklad kunskap om och förståelse för sambandet mellan noterad musik och det klingande resultatet
- utökad kunskap om repertoaren för sitt instrument, inom både det solistiska och kammarmusikaliska fältet
- utvecklad kunskap om hur man behandlar en konstnärlig forskningsfråga

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten ha
- fördjupad förmåga att studera in, repetera och framföra musik från olika epoker
- utvecklad färdighet och förmåga till musikalisk kommunikation i olika ensemblesituationer
- utvecklad förmåga till scenisk kommunikation
- utvecklad förmåga att behandla en konstnärlig forskningsfråga
- förmåga att fatta självständiga och underbyggda konstnärliga beslut

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten ha
- förmåga att beskriva och värdera det konstnärliga uttrycket i eget och andras arbete
- förmåga att reflektera över sin egen konstnärliga och tekniska utveckling
- förmåga att reflektera över och förhålla sig till egna konstnärliga ställningstaganden
- förmåga att värdera och kommunicera betydelsen av konstnärliga forskningsfrågor


Kursens huvudsakliga innehåll

Huvudinstrument
- Huvudinstrument
- Instudering
- Konstnärlig gestaltning
- Konserter

Kammarmusik
- Kammarmusik
- Konstnärlig gestaltning
- Instuderings- och repetitionsteknik
- Verk-, interpretations- och litteraturseminarier
- Scenisk kommunikation
- Konserter

Projektförberedelse
- Planering och utformning av konstnärligt projekt
- Skriftlig reflektion


Studieformer

- Individuell undervisning
- Gruppundervisning
- Undervisning i ensembleform
- Föreläsningar
- Seminarier

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Huvudinstrument, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång, samt genom klingande redovisning i konsertform.
Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0002)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång, samt klingande redovisning i konsertform.
Projektförberedelse, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0003)
Skriftlig inlämningsuppgift.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Huvudinstrument
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kammarmusik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Projektförberedelse
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För slutbetyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd i examinationsmomentet Huvudinstrument samt minst Godkänd i momenten Kammarmusik och Projektförberedelse.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Konstnärlig kandidatexamen i musik eller musiklärarexamen samt godkänt färdighetsprov alternativt Konstnärlig masterexamen i Musik. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Barenboim, Daniel (2008)
Everything is connected : the power of music
London : Weidenfeld & Nicolson, ISBN/ISSN: 0-297-85544-1, 216 sidor, The chapters 'Sound and Thought' and 'Listening and Hearing' to be read
Hambraeus, Bengt (1997)
Aspects of twentieth century performance practice: memories and reflections
Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin, selected chapters to be read
Williamon, Aaron (2004)
Musical excellence: strategies and techniques to enhance performance
Oxford : Oxford University Press, ISBN/ISSN: 0-19-852534-6, 300 sidor, selected chapters to be read

Referenslitteratur
Fagéus, Kjell (2013)
Musikaliskt flöde - Artistisk mental träning för scen och undervisning
Stockholm : Gehrmans Musikförlag, ISBN/ISSN: 978-91-774-8349-6
Gould, Glenn (1999)
Bort med applåderna! och andra texter om musik
Göteborg: Bo Ejebys förlag
Johnson, Lena (2014)
I mellanrummet - En hermeneutisk studie i musikalisk gestaltning
Uppsatser på avancerad nivå vid Musikhögskolan, Örebro universitet - Magisteruppsats, http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:760297/FULLTEXT01.pdf
Ricker, Ramon (2011)
Lessons from a Street-Wise Professor: What You Wont Learn at Most Music Schools
ISBN/ISSN: 978-0-9828639-0-9, 255 sidor, http://www.amazon.com
Stålhammar, Börje (2015)
Sätta visionen i verket - tanken bakom musikskapandet
Gidlunds förlag, ISBN/ISSN: 978-91-7844-928-6


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Till den obligatoriska litteraturen kan tillkomma urval ur referenslitteraturen i samråd med undervisande lärare samt ytterligare litteratur utifrån vilket huvudinstrument studenten har och innehållet i de planerade verkseminarierna.

A selection of works from the additional readings may, in consultation with the teacher, be added to the required readings, as may additional readings based on the student's instrument and the content of the planned seminars on musical works.


Se denna kursplan som PDF