Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Musikalisk gestaltning, Musikproduktion fördjupning, ljudteknisk produktion, 30 högskolepoäng
Musical Interpretation, Music Production, Sound Technical Production, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: MG048G Utbildningsområde: Musikområdet
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Musik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2015-12-08 Senast ändrad: 2017-03-30
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2017 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten
- ha fördjupad kunskap inom riggteknik, säkerhet och föreskrifter inom live-ljud
- ha fördjupad kunskap inom ljuddesign, in-ear-teknik och backtrack-teknik inom live-ljud
- ha kunskap inom live-inspelning, dess utrusning och arbetssätt
- ha kunskap i teknikska verktyg inom den elektroakustiska genren
- grundläggande kunskaper i akustik och psykoakustik

Delkurs Konstnärlig forskningsförberedelse:
- översiktligt kunna beskriva olika vetenskapliga perspektiv på musikalisk gestaltning

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
- urskilja och identifiera olika kvaliteter och värden i en konstnärlig verksamhet
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser
- reflekterat välja och använda teorier och tekniker som stöd i genomförandet av en konstnärlig idé

Delkurs Konstnärlig forskningsförberedelse:
- skriftligt kunna beskriva olika aspekter av sin musikaliska praktik och relatera dessa till vetenskapliga perspektiv
- självständigt kunna söka upp, identifiera och analysera vetenskaplig text och dess delar
- självständigt kunna identifiera och utforma vetenskapliga frågeställningar

Värderingförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- utifrån ett musikvetenskapligt perspektiv, kunna göra en fördjupad värdering av sin konstnärliga process, samt visa förmåga att säkerställa sin kunskap som arbetsutövare inom ramen för arbete inom vald ämnesområdet

Delkurs Konstnärlig forskningsförberedelse:
- kritiskt kunna reflektera över och bedöma sin egen och andras musikaliska praktiker relaterat till olika kontexter och konstnärliga liksom vetenskapliga perspektiv


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursens består av profileringfördjupningskurs i inriktningen ljudteknisk produktion i kombination med forskningsförberedande kurs. Innehållet är fördelat på följande delkurser:

Delkurs Konstnärlig gestaltning, fördjupning:
Delkursen problematiserar kring musiken som konstform och dess skyldigheter och möjligheter för samhälle, konstnären och entreprenören. Undervisningen sker genom seminarier, workshops och eget arbete.

Delkurs Konstnärlig forskningförberedelse:
Kursen introducerar studenterna i ett vetenskapligt förhållningssätt och det akademiska skrivandet, samt hur detta kan relateras till deras musikaliska praktiker. Genom litteraturseminarier behandlas såväl psykologiska som sociala perspektiv på musikalisk gestaltning, och ger studenterna även en introduktion i begreppet konstnärlig forskning. Genom indelade seminarier får studenterna, utifrån deras respektive inriktningar, dessutom sätta sig in i forskning inom sina respektive områden.

Delkurs Live-ljud, utrustning, säkerhet och användning:
Delkursen innehåller teori och praktik i live-ljudsteknik. Undervisningen sker i huvudsak genom workshops, men också genom seminarier och eget arbete. Moment som berörs är, PA-teknik, backtrack-produktion, live-inspelning, säkerhet

Delkurs Avancerad ljudproduktion:
Delkursen innehåller i huvudsak fördjupning i mixteknik, vilket också ger synergieffekter med delkurserna Konstnärlig gestaltning, fördjupning och Live-ljud, utrustning, säkerhet och användning. Huvudsakligt innehåll är avancerad mixteknik och ljudproduktion som musikaliskt gestaltande process.

Delkurs Akustik:
Introducerande kurs i akustik för musikproducenten. Mätteknik och analysmetoder gås igenom och används med målet att upptäcka ett rums fördelar och nackdelar som lyssningsrum för musik. Tänkbara förbättringsåtgärder diskuteras utifrån teori och faktiska mätresultat.


Studieformer

- Föreläsningar
- Laborationer
- Seminarier
- Peer Learning
- Handledning
- Självstudier
- Workshop

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Konstnärlig gestaltning, fördjupning, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Examination sker genom portfölj
Konstnärlig forskningsförberedelse, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0002)
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter och muntligt seminariedeltagande.
Live-ljud, utrustning, säkerhet och användning, 9,5 högskolepoäng. (Provkod: 0003)
Examination sker genom arbetsuppgifter och skriftliga inlämningsuppgifter.
Avancerad ljudproduktion, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0004)
Examination sker genom arbetsuppgifter och skriftliga inlämningsuppgifter.
Akustik, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0005)
Examination sker genom skriftlig inlämningsuppgift.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Konstnärlig gestaltning, fördjupning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Konstnärlig forskningsförberedelse
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Live-ljud, utrustning, säkerhet och användning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Avancerad ljudproduktion
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Akustik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För Väl godkänd på kursen krävs Väl godkänd på minst 20 högskolepoäng och minst Godkänd i övriga moment.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Musikalisk gestaltning, Musikproduktion IV, 20 högskolepoäng samt Självständigt arbete, Musikproduktion, 10 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Viss undervisning sker på engelska. Kostnad för resa och ev. logi vid två studiebesök tillkommer.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Artiklar
om ca 100 sidor tillkommer
Lärarsammanställt material

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Alvehus, Johan (2013)
Skriva uppsats med kvalitativ metod : en handbok
Stockholm : Liber, ISBN/ISSN: 978-91-47099-15-3, 144 sidor
Bjørndal, Cato R. P. (2005)
Det värderande ögat
Stockholm : Liber, ISBN/ISSN: 978-91-47-05311-7, 152 sidor, Sidorna 61-70 läses
Fornäs, J. (2012)
Kultur
Malmö: Liber
Lilliestam, Lars 2009 (2:a reviderade upplagan)
Musikliv : vad människor gör med musik - och musik med människor
Göteborg: Ejeby, kapitlen 1, 5 och 6 läses
Serig, Dan (2012)
Doing Artistic Research
Teaching Artist Journal 10(2), s. 121-129, s. 121-129
Smalley, D. (1997)
Spectromorphology: Explaining sound-shapes. Organised Sound, 2(2), 107-126
Smalley, D. (1996)
The listening imagination: Listening in the electroacoustic era. Contemporary Music Review, 13(2), 77-107. doi:10.1080/07494469600640071
Windsor, W. L., & de Bézenac, C. (2012)
Music and affordances. Musicae Scientiae, 16(1), 102-120. doi:10.1177/1029864911435734
Volgsten, U., Pripp, O., Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Institutionen för kulturantropologi och etnologi, Historisk-filosofiska fakulteten, & Uppsala universitet (2016)
Music, memory, and affect attunement: Connecting kurdish diaspora in stockholm. Culture Unbound. Journal of Current Cultural Research, 8, 144-164
Woody, Robert H. & McPherson, Gary E. (2011)
Emotion and motivation in the lives of performers (kap. 15) i Juslin, Patrik N & Sloboda, John A (red.) Handbook of music and emotion : theory, research, and applications
Oxford: Oxford University Press, 144-164

Delkurs 2: Referenslitteratur
Borgdorff, Henk (2006)
The Debate on Research in the Arts
Bergen: National Academy of the Arts
Borgdorff, Henk (2011)
The Production of Knowledge in Artistic Research i Biggs, M. & Karlsson, H (red.) The Routledge Companion to Research in the Arts
London: Routledge, s. 44-63
Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Lärarsammanställt material

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Frith & Zagorski-Thomas (2012)
The Art of Record Production
Ashgate
Rossing, Thomas., Moore, Richard & Wheeler, Paul (2002)
The science of sound
San Francisco: Addison-Wesley

Delkurs 5: Obligatorisk litteratur
Everest, F. Alten senaste upplagan
Master Handbook of Acoustics
McGraw-Hill


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Prenumeration på www.lynda.com samt musiktjänst såsom Spotify eller motsvarande krävs.


Se denna kursplan som PDF