Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Musikalisk gestaltning, Musikproduktion fördjupning, Songwriting/arrangering, 30 högskolepoäng
Musical Interpretation, Music Production, Songwriting/arrangering, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: MG049G Utbildningsområde: Musikområdet
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Musik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2015-12-08 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- identifiera och jämföra udda formtyper
- identifiera för ämnet relevanta informationskällor

Delkurs Konstnärlig forskningsförberedelse:
- översiktligt kunna beskriva olika vetenskapliga perspektiv på musikalisk gestaltning

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs med ska studenten ha förmåga att:
- urskilja och identifiera olika kvaliteter och värden i en konstnärlig verksamhet
- empiriskt välja och använda teorier och tekniker som stöd i genomförandet av konstnärliga idéer på avancerad nivå
- skapa och producera musik kollaborativt
- empiriskt tillämpa motivisk bearbetning

Delkurs Konstnärlig forskningsförberedelse:
- skriftligt kunna beskriva olika aspekter av sin musikaliska praktik och relatera dessa till vetenskapliga perspektiv
- självständigt kunna söka upp, identifiera och analysera vetenskaplig text och dess delar
- självständigt kunna identifiera och utforma vetenskapliga frågeställningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten:
- utifrån ett musikvetenskapligt perspektiv, kunna göra en fördjupad värdering av sin konstnärliga process

Delkurs Konstnärlig forskningsförberedelse:
- kritiskt kunna reflektera över och bedöma sin egen och andras musikaliska praktiker relaterat till olika kontexter och konstnärliga liksom vetenskapliga perspektiv


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs Konstnärlig gestaltning, fördjupning:
Delkursen problematiserar frågor kring musiken som konstform och dess skyldigheter och möjligheter för samhälle, konstnären och entreprenören. Undervisningen sker genom seminarier, workshops och eget arbete.

Delkurs Konstnärlig forskningsförberedelse
Kursen introducerar studenterna i ett vetenskapligt förhållningssätt och det akademiska skrivandet, samt hur detta kan relateras till deras musikaliska praktiker. Genom litteraturseminarier behandlas såväl psykologiska som sociala perspektiv på musikalisk gestaltning, och ger studenterna även en introduktion i begreppet konstnärlig forskning. Genom indelade seminarier får studenterna, utifrån deras respektive inriktningar, dessutom sätta sig in i forskning inom sina respektive områden.

Tekniker inom musikproduktion
Kursens består av en fördjupning i teori och praktik. Moment som berörs är:
- Sammanställa mönster och strukturer inom tonspråk
- Udda formtyper
- Motivisk bearbetning
- Kontrapunkt
- Lyricwriting
- Spectromorphology med elektroakustiska verktyg

Musikproduktion, tillämpning
Kursens består av en fördjupning i praktik i songwriting, komposition och arrangering, mixning och mastring i dels s.k leads (beställningar), dels egen produktion.


Studieformer

- Föreläsningar
- Laborationer
- Seminarier
- Peer Learning
- Handledning
- Självstudier
- Workshop

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Konstnärlig gestaltning, fördjupning, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Examination sker genom muntlig presentation med stöd av skriftligt underlag.
Konstnärlig forskningsförberedelse, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0002)
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Tekniker inom musikproduktion, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0007)
Examination sker genom skriftliga och klingande inlämningsuppgifter.
Musikproduktion, tillämpning, 12,5 högskolepoäng. (Provkod: 0008)
Examination sker genom klingande redovisningar.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Konstnärlig gestaltning, fördjupning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Konstnärlig forskningsförberedelse
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tekniker inom musikproduktion
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Musikproduktion, tillämpning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För att erhålla betyget Väl Godkänt krävs minst 20 högskolepoäng samt betyget Godkänd på övriga högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Musikalisk gestaltning, Musikproduktion IV, 20 högskolepoäng samt Självständigt arbete, Musikproduktion, 10 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Artiklar
om ca 100 sidor tillkommer
Lärarsammanställt material

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Alvehus, Johan (2013)
Skriva uppsats med kvalitativ metod : en handbok
Stockholm : Liber, ISBN/ISSN: 978-91-47099-15-3, 144 sidor
Bjørndal, Cato R. P. (2005)
Det värderande ögat
Stockholm : Liber, ISBN/ISSN: 978-91-47-05311-7, 152 sidor, s. 61-70 läses
Lilliestam, Lars 2009 (2:a reviderade upplagan)
Musikliv : vad människor gör med musik - och musik med människor
Göteborg: Ejeby
Serig, Dan (2012)
Doing Artistic Research
Teaching Artist Journal 10(2), s. 121-129, kapitlen 1, 5 och 6 läses
Volgsten, U., Pripp, O., Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Institutionen för kulturantropologi och etnologi, Historisk-filosofiska fakulteten, & Uppsala universitet (2016)
Music, memory, and affect attunement: Connecting kurdish diaspora in stockholm. Culture Unbound. Journal of Current Cultural Research, 8, 144-164
Woody, Robert H. & McPherson, Gary E. (2011)
Emotion and motivation in the lives of performers (kap. 15) i Juslin, Patrik N & Sloboda, John A (red.) Handbook of music and emotion : theory, research, and applications
Oxford: Oxford University Press

Delkurs 2: Referenslitteratur
Borgdorff, Henk (2006)
The Debate on Research in the Arts
Bergen: National Academy of the Arts
Borgdorff, Henk (2011)
The Production of Knowledge in Artistic Research i Biggs, M. & Karlsson, H (red.) The Routledge Companion to Research in the Arts
London: Routledge
Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Lärarsammanställt material
Pattison, Pat (2010)
Writing Better Lyrics
Smalley, D. (1997)
Spectromorphology: Explaining sound-shapes. Organised Sound, 2(2), 107-126
Smalley, D. (1996)
The listening imagination: Listening in the electroacoustic era. Contemporary Music Review, 13(2), 77-107. doi:10.1080/07494469600640071
Sparby, Jan & Wåhlander, Johan (2016)
Get Your Black Belt in Songwriting
Örebro, Iphigenia Publishing, ISBN/ISSN: 978-91-980951-0-4

Delkurs 3: Referenslitteratur
Joseph N. Straus 2016 (4rd Edition)
Introduction to Post-Tonal Theory
Persichetti, Vincent (1961)
Twentieth-century harmony : creative aspects and practice
New York, cop. 1961, ISBN/ISSN: 0-393-09539-8, 287 sidor
Rosell Erik (2013)
Entreprenörskap som kommunikativ handling - skapande av interaktion, uppmärksamhet och manifestationer

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Lärarsammanställt material


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Prenumeration på Spotify eller Apple Music samt Lynda.com krävs.


Se denna kursplan som PDF