Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Improvisation, inriktning Jazz och Pop I, 30 högskolepoäng
Improvisation, Jazz and Pop Emphasis I, 30 Credits


Kurskod: MG073G Utbildningsområde: Musikområdet
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Musik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2016-11-29 Senast ändrad: 2017-03-30
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2017 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha
- ha fördjupade kunskaper om sitt instrument och dess repertoar
- förståelse av och kunskap om musikerrollen i olika ensembleformer och stilar inom jazz-/popfältet
- repertoarkunskaper i flera stilar inom jazz-/popfältet
- fördjupade kunskaper i jazz/pop-relaterad sats- och gehörslära
- fördjupade kunskaper om och förståelse för relationen mellan musikalisk notation och klingande musik
- kunskap om gängse terminologi och notationspraxis för olika musikaliska företeelser

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
- ha en god teknisk och konstnärlig färdighet i förhållande till kursens repertoar
- ha ett utvecklat eget konstnärligt skapande
- ha fördjupade färdigheter i jazz/pop-relaterad sats- och gehörslära och förmåga att omsätta dessa färdigheter i en konstnärlig arbetsprocess
- kunna med rösten omsätta noter till klingande musik samt att notera klingande förlaga.
- kunna omsätta gängse terminologi och notationspraxis efter såväl givna förutsättningar som i eget skapande

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
- reflektera över den egna utvecklingen och det egna lärandet
- beskriva och värdera det konstnärliga uttrycket i eget och andras arbete
- kritiskt reflektera över egna och andras förhållningssätt till musicerande och musikteori
- kunna beskriva och reflektera över möjligheter och begränsningar med musikalisk notation i förhållande till klingande verklighet


Kursens huvudsakliga innehåll

Huvudinstrument
Färdighetsträning på instrument/sång, arbete med att utveckla såväl tekniska som konstnärliga färdigheter med särskilt fokus på musikalisk kommunikation, repertoarkännedom, improvisation och konstnärlig gestaltning

Ensemble
Spel i grupp i olika stilar inom jazz-/popfältet

Musikteori med gehörslära
Eget musikaliskt skapande, musikanalys, gehörsträning

Biämne
Baseras på studentens val, kan vara instrument, sång eller musikteori


Studieformer

- Individuell undervisning
- Gruppundervisning
- Seminarier
- Självstudier

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Instrument, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång, samt i konsertform.
Ensemble, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0002)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång, samt i konsertform.
Musikteori och gehörslära, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0003)
Examination sker genom skriftliga, muntliga och klingande arbetsuppgifter under kursens gång.
Biämne, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0004)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång, samt i konsertform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Instrument
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ensemble
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Musikteori och gehörslära
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Biämne
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För slutbetyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd på examinationsmomenten Instrument och Ensemble samt minst Godkänd på övriga examinationsmomentet.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

60 högskolepoäng inom ett konstnärligt kandidatprogram inriktning instrument/sång samt godkänt färdighetsprov.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska. Eget huvudinstrument (bortsett från klaver- eller slagverksinstrument) krävs.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bengtsson, Ola (2000)
Jazzarrangering för medelstora ensembler och rytmsektion
Stockholm : Kungliga musikhögskolan, cop., 75 sidor, pp. 28-42
Bengtsson, Ola 1994-1997
Jazz harmoni: För komposition, analys och improvisation. Vol I och II
Bromma: Benola cop, pp. 1-35
Palmqvist, Bengt-Olov (2008)
The refinement of rhythm. Vol. 2.
Täby : Mediako, ISBN/ISSN: 978-91-976805-1-6, 230 sidor, pp. 113-156
Pease, Ted & Pullig, Ken (2001)
Modern jazz voicings : arranging for small and medium ensembles
Boston, Mass. : Berklee Press, ISBN/ISSN: 0-634-01443-9, 134 sidor

Referenslitteratur
Baker, David (1990)
Modern Concepts in Jazz Improvisation
Los Angeles:Alfred Music Publishing, ISBN/ISSN: 978-07-39-02907-7, 144 sidor
Berliner, Paul F. (1994)
Thinking in jazz: the infinite art of improvisation
Chicago: University of Chicago Press
Cooke, Mervyn & Horn, David, ed. (2002)
The Cambridge companion to jazz
Cambridge: Cambridge Univ. Press
Holmqvist, Mulle (2010)
The reference rhythm method
Stockholm : Mulle Holmqvist, ISBN/ISSN: 978-91-979203-0-8, 70 sidor
Monson, Ingrid (1996)
Saying something: jazz improvisation and interaction
Chicago: University of Chicago Press
Stenström, Harald (2009)
Free ensemble improvisation
Göteborg : Faculty of Fine, Applied and Performing Arts, Academy of Music and Drama, University of Gothenburg, ISBN/ISSN: 978-91-977757-8-6, 370 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Lärarproducerat material används även i kursen.

Teacher-produced material is also used throughout the course.


Se denna kursplan som PDF