Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Interpretation, profil kammarmusik I, 30 högskolepoäng
Musical Interpretation, Chamber Music Emphasis I, 30 Credits


Kurskod: MG079G Utbildningsområde: Musikområdet
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Musik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2016-11-29 Senast ändrad: 2017-03-30
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2017 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha
-fördjupade kunskaper om instrumentet/sången och dess repertoar (grundläggande kunskaper när det gäller biinstrument)
-fördjupad kunskap om och förståelse för musik från skilda epoker
-förståelse för och kunskap om musikerrollen i olika ensembleformer
-kunskap om kammarmusikaliska processer och arbetssätt
-kunskap om och förståelse för relationen mellan musikalisk notation och klingande musik
-kunskap om gängse terminologi och notationspraxis för olika musikaliska företeelser


Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha
-förmåga att för en, för kursen adekvat konstnärlig och teknisk nivå, studera in och framföra solistisk och kammarmusikalisk repertoar från skilda epoker
-utvecklad förmåga till musikalisk och scenisk kommunikation
-utvecklad förmåga att omsätta kunskaper och insikter i självständigt skapande
-uppövad förmåga att beskriva musikalisk struktur samt att notera och gestalta mer avancerade tonala och rytmiska förlopp

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
-reflektera över den egna utvecklingen och det egna lärandet
-beskriva och värdera det konstnärliga uttrycket i eget och andras arbete
-beskriva och reflektera över möjligheter och begränsningar med musikalisk notation
-reflektera över musikteoretiska insikter i relation till det egna musicerandet


Kursens huvudsakliga innehåll

- Huvudinstrument
- Kammarmusik
- Musikteori och gehörslära
- Scenisk kommunikation
- Konserter
- Individuellt biämne: instrument, sång eller musikteori


Studieformer

- Individuell undervisning
- Gruppundervisning
- Seminarier
- Föreläsningar

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Huvudinstrument, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång, samt i konsertform.
Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0002)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång, samt i konsertform.
Musikteori, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0003)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång, muntligt prov samt inlämningsuppgifter.
Biämne, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0004)
Utifrån studentens val av biämne sker examination genom skriftliga, klingande eller gestaltande arbetsuppgifter under kursens gång.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Huvudinstrument
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kammarmusik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Musikteori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Biämne
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För att erhålla slutbetyget Väl Godkänt krävs Väl Godkänt på examinationsmomentet Huvudinstrument och Kammarmusik samt minst betyget Godkänt på övriga provmoment.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

60 högskolepoäng inom ett konstnärligt kandidatprogram inriktning instrument/sång samt godkänt färdighetsprov.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Undervisningen sker på engelska.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lärarsammanställt material
Teaching material produced and compiled by teachers
Västerländsk konstmusik från 1400-talet fram till idag
Western Art Music from the 15th century until today
Barenboim, Daniel (2008)
Everything is connected : the power of music
London : Weidenfeld & Nicolson, ISBN/ISSN: 0-297-85544-1, 216 sidor
Hambraeus, Bengt (1997)
Aspects of twentieth century performance practice: memories and reflections
Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin
Ingelf, Sten (2010)
Learn from the Masters - Classical Harmony. Textbook
Hjärup : Sting musik, Chapter 6
Lehmann, Andreas C., Sloboda, John A. & Woody, Robert Henley (2006)
Psychology for Musicians
Oxford University Press
Nachmanovitch, Stephen (1990)
Free Play- Improvisation in life and art.
Los Angeles : J.P. Tarcher, Inc., ISBN/ISSN: 0-87477-578-7, 208 sidor
Palmqvist, Bengt-Olov (2008)
The refinement of rhythm. vol. 2
Canberra : Bopac, ISBN/ISSN: 978-0-9751302-3-0, 98 sidor
Stein, Leon (1995)
Structure and style : the study and analysis of musical forms
USA : Summy-Birchard Inc., ISBN/ISSN: 978-91-88316-68-4
Williamon, Aaron (2004)
Musical excellence: strategies and techniques to enhance performance
Oxford : Oxford University Press, ISBN/ISSN: 0-19-852534-6, 300 sidor


Se denna kursplan som PDF