Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Medie- och kommunikationsvetenskap, fortsättningskurs, inriktning film, 30 högskolepoäng | |||
Media and Communication Studies, Intermediate Course, Film Studies, 30 Credits |
Kurskod: | MK004G | Utbildningsområde: | Tekniska området Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medie- o kommunikationsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1E |
Inrättad: | 2014-12-16 | Senast ändrad: | 2018-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande
- ökad förståelse för hur skilda historiska omständigheter och den ständigt pågående mediekonvergensen påverkar produktion och konsumtion av rörlig bild,
- förståelse för den rörliga bildens relation till komplexa frågor om makt, etnicitet, genus och social klass,
- ökade kunskaper om filmanalytiska verktyg och modeller, och
- grundläggande kunskaper om dokumentärfilmens historia, teori och praktik.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs kan den studerande
- hantera enklare teknik för videoinspelning och videoredigering,
- identifiera och använda relevanta informationsresurser,
- formulera och på ett adekvat sätt lösa relevanta vetenskapliga problem,
- tillämpa relevanta film- och medievetenskapliga metoder, och
- föra diskussioner om vetenskapliga arbeten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- värdera konsekvenser av ett föränderligt medielandskap,
- kritiskt granska och värdera rörlig bild utifrån etiska perspektiv,
- tillämpa teoretisk kunskap och etiska överväganden i ett praktiskt filmprojekt, och
- placera huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap i relation till andra huvudområden.
Delkurs 1
Film och mediekonvergens, 7,5 högskolepoäng
Dagens medielandskap karakteriseras bland annat av konvergens vad gäller produktions- och distributionsvillkor, innehåll, teknologier och åskådarpraktiker. Under delkursen diskuteras dessa aspekter utifrån teoretiska begrepp såsom konvergens, transmedialitet och deltagande.
Delkurs 2
Dokumentärfilmsproduktion, 7,5 högskolepoäng
Teoretiska perspektiv på dokumentära filmrepresentationer och filmpraktiker diskuteras i relation till såväl dokumentärfilmshistorien som praktiska övningar i videoinspelning och videoredigering. Etiska överväganden belyses särskilt.
Delkurs 3
Vetenskapliga metoder och vetenskapligt skrivande, 7,5 högskolepoäng
I delkursen diskuteras och prövas olika film- och medievetenskapliga metoder på avgränsade studieobjekt. Färdighet i att skriva vetenskapligt tränas.
Delkurs 4
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng
I denna delkurs genomförs ett självständigt arbete under handledning, individuellt eller i grupp, som försvaras vid seminarium. Därutöver genomförs en opposition på ett annat självständigt arbete.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, filmvisningar, seminarier, workshops, handledning individuellt och i grupp samt enskilda övningar och gruppövningar.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
24 högskolepoäng från Medie- och kommunikationsvetenskap, grundkurs, inriktning film, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Undervisningsspråket kan även vara engelska.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1: Artiklar om ca 100 sidor kan tillkomma.
Delkurs 4: Ytterligare litteratur väljs i samråd med handledaren.
Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.