Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Medie- och kommunikationsvetenskap, grundkurs, 30 högskolepoäng | |||
Media and Communication Studies, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | MK006G | Utbildningsområde: | Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medie- o kommunikationsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2014-12-16 | Senast ändrad: | 2018-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskap om områdets kommunikationspraktiker och praktikernas funktion, villkor, konflikter och samspel i samhället,
- kunskap om olika kommunikationsteoretiska perspektiv på praktikernas texter,
- förståelse för texterna i relation till begrepp som etik, genus, ideologi och makt,
- kunskap om grundläggande principer för visuell kommunikation och grafisk formgivning,
- översiktlig kunskap om dagens mediesituation utifrån institutionella och rättsliga ramar, och
- kunskap om huvuddragen i mediernas historia, struktur och konvergens.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för grunderna för, och diskutera skillnaderna mellan, olika vetenskapliga perspektiv,
- formulera ett problem utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt,
- tillämpa kommunikationsteoretiska kunskaper på empiriskt material,
- självständigt delta i seminariediskussioner och genomföra egna presentationer,
- praktiskt använda datorn i arbete med visuella presentationer, och
- hantera grundläggande funktioner i fotografering med systemkamera och digitala program för illustration och bildbearbetning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- kritiskt diskutera olika uppfattningar om hur vetenskap skiljer sig från andra former av åsiktsbildning,
- utifrån olika kriterier kunna skilja mellan god och mindre god vetenskaplig argumentation,
- kritiskt granska och värdera olika professioners kommunikation och medietexter,
- välja och värdera tillvägagångssätt för arbete i mjukvara med digitalfoto, digital bild och illustration,
- kritiskt analysera och reflektera kring andras och egna visuella presentationer, och
- se medier och kommunikation i ett samhälleligt och historiskt sammanhang.
Delkurs 1
Professioner, praktiker och texter, 12 högskolepoäng
Syftet med delkursen är att introducera dagens medielandskap utifrån ett professionsperspektiv. I fokus ligger medie- och kommunikationsfältets centrala kommunikationspraktiker - informationsverksamhet, journalistik, public relations och reklam - och praktikernas funktion, villkor, konflikter och samspel i samhället. Under delkursen ges studenten utrymme att med stöd av olika kommunikationsteoretiska perspektiv och metoder förstå, analysera och diskutera praktikernas olika texttyper. Även perspektiv som rör begrepp som etik, genus, ideologi och makt behandlas. I delkursen ingår också att tillämpa teoretisk kunskap om olika professioners kommunikation, till exempel övningar i layout och digitala bildbehandlingsverktyg.
Delkurs 2
Vetenskaplighet och kritisk granskning, 6 högskolepoäng
Delkursen introducerar och jämför olika vetenskapsteoretiska perspektiv. Den behandlar grundläggande begrepp som ontologi, epistemologi, paradigm, förklaring, evidens, hypotes och teori samt elementära grunder i argumentationsanalys.
Delkurs 3
Medielandskapets historia, struktur och konvergens, 12 högskolepoäng
Delkursen behandlar massmediernas strukturella och konvergerande utveckling vad gäller t.ex. teknologi, internationalisering och kommersialisering. Vidare diskuteras mediernas betydelse i den allmänna samhällsutvecklingen och dagens mediesituation utifrån institutionella och rättsliga ramar.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 19,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6).
eller
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Undervisningsspråket kan även vara engelska.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1: Tidskriftsartiklar, onlinematerial och/eller litteraturkompendium tillkommer om ca 300 sidor. Vidare tillkommer videokurser och handledning från www.lynda.com.
Delkurs 3: Litteratur som väljs i samråd med handledare tillkommer samt tidskriftsartiklar och online-material om ca 300 sidor.
Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.