Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Medie- och kommunikationsvetenskap, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng | |||
Media and Communication Studies, Intermediate Course, 30 Credits |
Kurskod: | MK007G | Utbildningsområde: | Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medie- o kommunikationsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2014-12-16 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande visa
- kunskap om huvuddragen i teorier om medier, kommunikation, samhälle, organisation och PR,
- ökad kunskap om de samhälleliga faktorer som inverkar i mediers och organisationers struktur och arbetssätt,
- ökad kunskap om hur betydelser skapas i text och kontext, och
- kunskap om vetenskapliga och metodologiska nyckelbegrepp och hur dessa används inom kvantitativ och kvalitativ forskning.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- relatera analyser av empiriska material till medie-, samhälls-, kommunikations-, PR- och organisationsteorier,
- definiera ett forskningsproblem och formulera forskningsfrågor,
- applicera relevanta metoder för att analysera ett forskningsproblem,
- applicera teorier om Public relations på aktuella kommunikationsproblem och organisationer,
- dra understödda slutsatser från de egna undersökningarna och reflektera kring deras bidrag till ämnesområdet, och
- samarbeta med andra studenter på ett produktivt sätt och kommunicera kunskaperna effektivt, såväl muntligt som skriftligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- kritiskt diskutera och värdera medie-, samhälls-, kommunikations-, PR- och organisationsteorier,
- kritiskt granska och värdera medietexter och Public relations praktiker,
- argumentera för olika teoriers och metoders lämplighet för de egna undersökningarna, och
- värdera forskares och medstuderandes texter från följande kriterier: syfte/frågeställning, teoriers och metoders lämplighet, studiedesign, slutsatser och bidrag till ny kunskap.
Delkurs 1
Medie- och kommunikationsteorier, 7,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper om centrala teoribildningar och forskningsområden inom medie- och kommunikationsvetenskapen. Särskilt behandlas teorier om medierna som institutioner, relationen medier- kultur- identitet, det globala medielandskapet, mediernas publiker, tillämpad kommunikationsteori samt offentlighetsteori.
Delkurs 2
Forskningsmetodik och vetenskapligt skrivande, 15 högskolepoäng
Delkursen syftar till att uppöva den studerandes förmåga att identifiera och analysera kommunikationsteoretiska problem. Delkursen behandlar vetenskaplig metodik, relationen teori-metod, formulering av vetenskapliga problem, forskningsdesign, olika typer av urval samt generaliserbarhet, validitet och reliabilitet. Innehållsanalys och metoder för textanalys övas i praktiska tillämpningar. Delkursen berör även respektive metoders styrkor och svagheter, samt vetenskapligt skrivande.
Delkurs 3
PR och organisation, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger de studerande kunskap om och insikt i PR och dess organisatoriska kontext, i betydelsen organisationsteori och organisationskommunikation, såväl intern som extern relation och kommunikation.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar och praktiska övningar.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 21 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
22 högskolepoäng från Medie- och kommunikationsvetenskap, grundkurs, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Undervisningsspråket kan även vara engelska.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1: Tidskriftsartiklar, onlinematerial och/eller litteraturkompendium tillkommer om ca 150 sidor.
Delkurs 2: Tidskriftsartiklar, onlinematerial och/eller litteraturkompendium tillkommer om ca 300 sidor, samt videokurser och handledning från www.lynda.com.
Delkurs 3: Vetenskapliga artiklar eller antologibidrag tillkommer om ca 100 sidor.
Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.