Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Medie- och kommunikationsvetenskap, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng
Media and Communication Studies, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: MK007G Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Medie- o kommunikationsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande visa
- kunskap om huvuddragen i teorier om medier, kommunikation, samhälle, organisation och PR,
- ökad kunskap om de samhälleliga faktorer som inverkar i mediers och organisationers struktur och arbetssätt,
- ökad kunskap om hur betydelser skapas i text och kontext, och
- kunskap om vetenskapliga och metodologiska nyckelbegrepp och hur dessa används inom kvantitativ och kvalitativ forskning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- relatera analyser av empiriska material till medie-, samhälls-, kommunikations-, PR- och organisationsteorier,
- definiera ett forskningsproblem och formulera forskningsfrågor,
- applicera relevanta metoder för att analysera ett forskningsproblem,
- applicera teorier om Public relations på aktuella kommunikationsproblem och organisationer,
- dra understödda slutsatser från de egna undersökningarna och reflektera kring deras bidrag till ämnesområdet, och
- samarbeta med andra studenter på ett produktivt sätt och kommunicera kunskaperna effektivt, såväl muntligt som skriftligt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- kritiskt diskutera och värdera medie-, samhälls-, kommunikations-, PR- och organisationsteorier,
- kritiskt granska och värdera medietexter och Public relations praktiker,
- argumentera för olika teoriers och metoders lämplighet för de egna undersökningarna, och
- värdera forskares och medstuderandes texter från följande kriterier: syfte/frågeställning, teoriers och metoders lämplighet, studiedesign, slutsatser och bidrag till ny kunskap.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Medie- och kommunikationsteorier, 7,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper om centrala teoribildningar och forskningsområden inom medie- och kommunikationsvetenskapen. Särskilt behandlas teorier om medierna som institutioner, relationen medier- kultur- identitet, det globala medielandskapet, mediernas publiker, tillämpad kommunikationsteori samt offentlighetsteori.

Delkurs 2
Forskningsmetodik och vetenskapligt skrivande, 15 högskolepoäng
Delkursen syftar till att uppöva den studerandes förmåga att identifiera och analysera kommunikationsteoretiska problem. Delkursen behandlar vetenskaplig metodik, relationen teori-metod, formulering av vetenskapliga problem, forskningsdesign, olika typer av urval samt generaliserbarhet, validitet och reliabilitet. Innehållsanalys och metoder för textanalys övas i praktiska tillämpningar. Delkursen berör även respektive metoders styrkor och svagheter, samt vetenskapligt skrivande.

Delkurs 3
PR och organisation, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger de studerande kunskap om och insikt i PR och dess organisatoriska kontext, i betydelsen organisationsteori och organisationskommunikation, såväl intern som extern relation och kommunikation.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar och praktiska övningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Medie- och kommunikationsteorier, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0501)
Hemtentamen. (Delkurs 1)
Teoretisk uppgift I, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0514)
Skriftlig redovisning och obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 1)
Teoretisk uppgift II, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0505)
Skriftlig redovisning och obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 1)
Metodologi och forskningsmetodik I, 2 högskolepoäng. (Provkod: 1001)
Blackboardtentamen. (Delkurs 2)
Metodologi och forskningsmetodik II, 2 högskolepoäng. (Provkod: 1002)
Skriftliga uppgifter. (Delkurs 2)
Kvantitativ undersökning, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0310)
Kvantitativ undersökning, försvar samt opposition. (Delkurs 2)
Kvalitativ undersökning, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0320)
Kvalitativ undersökning, försvar samt opposition. (Delkurs 2)
PR och organisation I (Provkod: 0211)
Obligatoriska moment i form av praktiska övningar och seminarier. (Delkurs 3)
PR och organisation II, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0221)
Hemtentamen. (Delkurs 3)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Medie- och kommunikationsteorier
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Teoretisk uppgift I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Teoretisk uppgift II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Metodologi och forskningsmetodik I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Metodologi och forskningsmetodik II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Kvantitativ undersökning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kvalitativ undersökning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PR och organisation I
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
PR och organisation II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 21 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

22 högskolepoäng från Medie- och kommunikationsvetenskap, grundkurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket kan även vara engelska.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Baran, Stanley & Davis, Dennis (2012)
Mass Communication Theory: Foundations, Ferment and Future
Boston: Wadsworth
Fiske, John & Jenkins, Henry (2010)
Introduction to Communication Studies
London: Routledge

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Eriksson, Yvonne & Göthlund, Anette (2012)
Möten med bilder. Att tolka visuella uttryck
Lund: Studentlitteratur
Jarrick, Arne & Josephson, Olle (1996)
Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
Lund: Studentlitteratur
Riffe, Daniel, Lacy, Stephen & Fico, Frederick (2014)
Analyzing media messages: Using quantitative content analysis in research
London: Routledge

Delkurs 2: Referenslitteratur
Bryman, Alan (senaste upplaga)
Samhällsvetenskapliga metoder
Malmö: Liber
Frey, Lawrence R., Botan, Carl H. & Kreps, Gary L. (andra upplagan)
Investigating Communication: an Introduction to Research Methods
Boston: Allyn & Bacon
Wahlgren, Lars (senaste upplaga)
SPSS steg för steg
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Bolman, Lee G. & Deal, Terrence (senaste upplaga)
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)
Charest, F & Bouffard, J (2016)
Public relations and social media: Deliberate or creative strategic planning. Public Relations Review, 42(4), p.530-538
Coombs, Timothy (2015)
The value of communication during a crisis: Insights from strategic communication research. Business Horizons, 58(2), p. 141-148
Coombs, W. Timothy & Holladay, Sherry J. (2013)
It's not just PR: Public relations in society
Malden, MA: Wiley Blackwell

Delkurs 3: Referenslitteratur
Mumby, Dennis K. (2012)
Organizational Communication: a Critical Perspective
CA: Sage Publications Inc, (valda delar)


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1: Tidskriftsartiklar, onlinematerial och/eller litteraturkompendium tillkommer om ca 150 sidor.
Delkurs 2: Tidskriftsartiklar, onlinematerial och/eller litteraturkompendium tillkommer om ca 300 sidor, samt videokurser och handledning från www.lynda.com.
Delkurs 3: Vetenskapliga artiklar eller antologibidrag tillkommer om ca 100 sidor.

Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.


Se denna kursplan som PDF