Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Medie- och kommunikationsvetenskap, kandidatkurs, 30 högskolepoäng | |||
Media and Communication Studies, Advanced Course, 30 Credits |
Kurskod: | MK008G | Utbildningsområde: | Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medie- o kommunikationsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2E |
Inrättad: | 2014-12-16 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- förståelse för olika vetenskapsteoretiska perspektiv, och
- en fördjupad ämnesförståelse såväl teoretiskt som metodologiskt genom att identifiera, redogöra för och kritisk diskutera ett tematiskt avgränsat forskningsfält inom medie- och kommunikationsvetenskap, samt genom att redogöra för aktuell forskning i relation till delområdet.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- självständigt identifiera, formulera, undersöka och analysera ett vetenskapligt problem samt motivera dess relevans inom den medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningen,
- presentera forskningsproblemet, undersökningens design och resultat på ett systematiskt och välargumenterat sätt i en text som är välskriven, språkligt korrekt och har korrekta, systematiskt redovisade referenser,
- upprätta plan för självständigt arbete som följer givna tidsramar,
- kritiskt och konstruktivt bedöma, granska och kommentera vetenskapliga arbeten, och
- visuellt presentera sitt arbete i grupp.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- värdera och redogöra för forskningsetiska beaktanden och kunna bedöma och diskutera forskningsmetoder och resultat utifrån etiska aspekter,
- på ett självständigt sätt värdera hur vetenskap förhåller sig till andra former av kunskapsbildning, och
- identifiera kunskapsluckor i befintlig medie- och kommunikationsforskning och argumentera för behovet av vidare forskning.
Delkurs 1
Vetenskapsteori, 5 högskolepoäng
Delkursen ger en genomgång av olika vetenskapsteoretiska perspektiv av central betydelse för medie- och kommunikationsvetenskapen. Den behandlar frågor kopplade till val i den vetenskapliga praktiken såsom val av problemställning, syfte, metod, urval, forskningsdesign och datainsamling.
Delkurs 2
Vetenskapliga metoder, 5 högskolepoäng
Delkursen innehåller en genomgång av några centrala vetenskapliga metoder inom medie- och kommunikationsvetenskapen. Ett centralt inslag är att studenten själv utformar, testar och kritiskt diskuterar en vetenskaplig metod i relation till ett konkret empiriskt material. Därtill diskuteras vetenskaplig etik och hur man gör etiska bedömningar.
Delkurs 3
Medie- och kommunikationsvetenskaplig forskning 5 högskolepoäng
Delkursen innehåller en genomgång av några centrala områden inom medie- och kommunikationsvetenskaplig forskning. Ett viktigt inslag är att studenten fördjupar sig i ett valt perspektiv och inom detta område sammanställer en forskningsöversikt.
Delkurs 4
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
I delkursen utvecklar studenten sin förmåga till självständigt undersökningsarbete i form av ett självständigt arbete. Inriktningen ska vara både teoretisk och empirisk. Särskild vikt läggs vid problemformulering, metodval och resultatanalys.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisningen kan ske genom föreläsningar, seminarier, handledning och praktiska övningar.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 20 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Medie- och kommunikationsvetenskap, grundkurs, 30 högskolepoäng samt Medie- och kommunikationsvetenskap, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
På vissa moment kan undervisningsspråket vara engelska.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1: Ytterligare vetenskapliga bokkapitel och artiklar tillkommer om ca 150 sidor.
Delkurs 2: Ytterligare vetenskapliga bokkapitel och artiklar tillkommer om ca 200 sidor.
Delkurs 3: Ytterligare vetenskapliga bokkapitel och artiklar tillkommer om ca 200 sidor.
Delkurs 4: Litteraturen väljs i samråd med handledare.