Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Planerad kommunikation II - Design, 30 högskolepoäng | |||
Applied Communication II - Design, 30 Credits |
Kurskod: | MK009G | Utbildningsområde: | Tekniska området Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medie- o kommunikationsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2014-12-16 | Senast ändrad: | 2018-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande kunskap om
- vad som är kännetecknande i en kravspecifikation för beställningsfilm,
- vanliga begrepp och tekniker som används i filmproduktion,
- hur man väljer lämplig presentationsform för ett uppdrag, och
- effektiva arbetssätt i arbetet med mallbaserad webbdesign.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs kan den studerande
- aktivt delta i alla steg i produktionskedjan i skapandet och distributionen av en beställningsfilm,
- hantera teknik som används vid videoinspelning och filmklippning,
- utveckla en idé för en beställningsfilm, skriva manus för den, klippa filmen så att filmens idé och manus gestaltas,
- ta fram strategier som kan användas för att lösa ett kommunikationsproblem,
- planera, leda och tekniskt genomföra ett projekt fram till färdig produkt utifrån en kravspecifikation, och
- hantera kodstycken för webben i framställandet av användaranpassade grafiska gränssnitt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- välja en berättarmodell som gör det möjligt att uppfylla kraven för en beställningsfilm,
- välja estetiskt uttryckssätt som kommunicerar ett budskap,
- göra val för en kommunikationsinsats som verkar positivt i fråga om att uppfylla uppdragets syfte,
- kritiskt analysera och reflektera kring skapandet av användaranpassade webbplatser, och
- i skrift analysera och reflektera kring de val som gjorts under arbetet med ett projekt.
Delkurs 1
Beställningsfilm på webben, 7,5 högskolepoäng
Delkursens syfte är att skapa förståelse för de förutsättningar som gäller i skapandet av beställningsfilm vilket innebär kännedom om manusskrivning, begrepp och tekniker. Vidare får studenten genomföra ett kortfilmsprojekt som är kopplat till ett kommunikationsproblem. Studenten är delaktig i hela produktionskedjan som innebär manusskrivning, inspelning, klippning, efterproduktion och distribution.
Delkurs 2
Avancerade lösningar för mallbaserad webbproduktion, 7,5 högskolepoäng
I delkursen fördjupas kunskaperna i programmeringsspråk för webben. Syftet är att studenten ska lära sig göra omfattande och detaljerade modifieringar i hemsidor som skapats med verktyg för mallbaserad webbdesign. Studenten skapar en webbplats för vilken det grafiska gränssnittet anpassas, samt tar fram innehåll och teknik till webbplatsen. Arbetet vilar på kommunikationsplattformen för uppdraget, som studenten själv skriver.
Delkurs 3
Projektarbete, 15 högskolepoäng
Den studerande ska individuellt, eller i samarbete med andra studenter, lösa ett kommunikationsproblem åt ett företag eller en organisation. Arbetet genomförs i projektform och ska leda till en färdig produkt där studenten inledningsvis rådgör med lärare och uppdragsgivare om projektets förutsättningar. Framställandet av produkten ska ske i samarbete med uppdragsgivaren samt med hjälp av handledning från universitetet. Under genomförandet av projektet skriver studenten en PM som ur ett kommunikationsteoretiskt perspektiv beskriver och analyserar arbetsprocessen.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. De praktiska momenten sker tidvis genom att studenten är aktiv i laborativa övningar under föreläsningarna men ibland också innan föreläsningarna som då efterföljs av mer seminarieliknande tillfällen som ägnas åt fördjupning och uppföljning av studentens frågor. Mellan föreläsningarna är studenten aktiv i eget arbete med praktiska och skriftliga uppgifter samt genom formativa övningar som oftast innebär återkoppling på annan students inlämning eller reflektioner på eget arbete.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
15 högskolepoäng från Planerad kommunikation I, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Undervisningsspråket kan även vara engelska.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Obligatorisk litteratur
Delkurs 1-3: Videokurser och handledning från www.lynda.com.
Delkurs 3: Litteratur tillkommer och väljs i samråd med handledare.
Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.