Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Planerad kommunikation II - Strategi, 30 högskolepoäng
Applied Communication II - Strategy, 30 Credits


Kurskod: MK010G Utbildningsområde: Tekniska området
Humanistiska området
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Medie- o kommunikationsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2018-09-27
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande
- förståelse för planerad kommunikation som ett verktyg för att nå en organisations övergripande strategiska mål i olika typer av situationer,
- kunskap om och förståelse för kriskommunikation som teori och praktik, och
- kunskap om och förståelse för utvärderingens logik och betydelse i planerad kommunikationsverksamhet.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs kan den studerande
- som strategisk kommunikatör tillämpa teorier från kursområdet i praktiska situationer,
- planera och implementera kommunikationsaktiviteter relaterade till kriskommunikation och utvärdering,
- producera tal och texter i olika tal- och texttyper och för olika tal- och textsituationer, och
- med stöd av relevanta teorier bedöma egna och andras tal och texter och utifrån denna bedömning kommunicera talens och texternas styrkor och svagheter samt föreslå konstruktiva förändringar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- kritiskt diskutera planerad kommunikationsverksamhet samt den strategiska kommunikatörens arbetsmetoder och yrkesroll,
- utifrån olika kriterier kunna skilja mellan lämpliga och mindre lämpliga arbetsmetoder på ledningsnivå inom planerad kommunikation,
- placera den strategiska kommunikatörens roll och yrke i ett samhälleligt sammanhang, och
- reflektera över den egna tal- och skrivutvecklingen och identifiera styrkor och svagheter i det egna skrivandet/talandet i syfte att föreslå ett eget fortsatt lärande.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Kriskommunikation, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger grundläggande kunskaper om risk- och kriskommunikation med betoning på krishantering vid såväl samhällskatastrofer som organisatoriska kriser, inklusive medierelationer. Betydelsen av digitala och sociala medier i kriskommunikation och krishantering ges stort utrymme under delkursen.

Delkurs 2
Utvärdering av PR- och informationsverksamhet, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger grundläggande kunskaper och färdigheter i utvärderingsmetodik inom public relations och kommunikationsverksamhet. Utvärdering inom detta område gäller såväl organisationsinriktade aktiviteter med kommunikativ betydelse som specifika PR- och kommunikationsaktiviteter/kampanjer. Olika modeller och metoder för utvärdering och analys studeras.

Delkurs 3
Professionell kommunikation i tal och skrift, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger grundläggande färdigheter i muntlig och skriftlig framställning. Föreläsningar och övningar utgår från olika kommunikationsverksamheters texter och talsituationer. Under delkursens gång får studenten träna på att skriva sakinriktade texter. Frågor som rör målgruppsanpassning, budskapsformulering, stil, begriplighet, textriktighet, textnormer och språkriktighet behandlas. Vidare ges studenten tillfälle att öva på att skriva talmanus och att hålla muntliga presentationer.

Delkurs 4
Den studerande väljer en av följande delkurser:

Delkurs 4a
Praktik, 7,5 högskolepoäng
Delkursen består av praktik vid relevant informationsverksamhet (PR- och kommunikationsenhet, kommunikationskonsult etc.). Den studerande söker själv sin studiepraktikplats, i samråd med praktikansvarig.

Delkurs 4b
Uppsats, 7,5 högskolepoäng
Inom ramen för delkursen författar den studerande en kunskapsöversikt med anknytning till PR- och kommunikationssektorn och det public relations-inriktade vetenskapsområdet.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom lektioner, praktiska övningar, handledning och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Kriskommunikation I, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Salstentamen. (Delkurs 1)
Kriskommunikation II, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0102)
Hemtentamen. (Delkurs 1)
Kriskommunikation III, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0103)
Presentation vid seminarium. (Delkurs 1)
Utvärdering I, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
Hemtentamen. (Delkurs 2)
Utvärdering II, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0202)
Författande av PM och seminarium. (Delkurs 2)
Portfolio, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Skriftliga och muntliga uppgifter. (Delkurs 3)
Praktik, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0401)
Praktik 5 veckor, författande av praktikrapport samt seminarium. (Delkurs 4a)
Uppsats, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0402)
Författandet av en kunskapsöversikt och presentation av arbetet vid seminarium. (Delkurs 4b)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Kriskommunikation I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kriskommunikation II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kriskommunikation III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Utvärdering I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Utvärdering II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Portfolio
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Praktik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Uppsats
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 16 högskolepoäng vid val av delkurs 4a och 21 högskolepoäng vid val av delkurs 4b.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

15 högskolepoäng från Planerad kommunikation I, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket kan även vara engelska.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Andersson, Helen (2014)
Att skriva i sociala medier - i händelse av kris
Myndigheten för samhällets krisberedskap, https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27349.pdf
Eriksson, Mats (2018)
Lessons for Crisis Communication on Social Media: A Systematic Review of What Research Tells the Practice. International Journal of Strategic Communication
Eriksson, Mats (2009)
Nätens kriskommunikation
Lund: Studentlitteratur
Eriksson, Mats (2014)
Sociala medier och webb vid kris - strategier och taktiker
Myndigheten för samhällets krisberedskap, https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27350.pdf
Mral, Brigitte & Vigsö, Orla (2013)
Krisretorik. Retoriska aspekter på kriskommunikation
Retorikförlaget, (valda delar)
Ulmer, Robert, Sellnow, Timothy & Seeger, Matthew (2014)
Effective crisis communication: moving from crisis to opportunity
Los Angeles: SAGE, (tredje upplagan)
Vigsö, Orla (2016)
Kriskommunikation
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 1: Referenslitteratur
Heide, Mats & Simonsson, Charlotte (2016)
Krisen inifrån
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Ejlertsson, Göran (2014)
Enkäten i praktiken: en handbok i enkätmetodik
Lund: Studentlitteratur, (tredje upplagan)
Eksell, Jörgen & Thelander, Åsa (2014)
Kvalitativa metoder i strategisk kommunikation
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)
Lindgren, Lena (2014)
Nya utvärderingsmonstret. Om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn
Lund: Studentlitteratur
Noble, Paul & Watson, Tom (2014)
Evaluating public relations: a best practice guide to public relations planning, research and evaluation
London: Kogan Page
Sandberg, Bo & Faugert, Sven (2012)
Perspektiv på utvärdering
Lund: Studentlitteratur, (andra utökade upplagan), (valda delar)

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Forsberg, Jenny (2011)
Tydliga texter - snabba skrivtips och språkråd
Stockholm: Norstedts
Språkrådet (2014)
Myndigheternas skrivregler
Stockholm: Norstedts Juridik AB, (åttonde upplagan)
Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber
Strömquist, Siv (2014)
Konsten att tala och skriva
Gleerups Utbildning AB
Svenska språknämnden (2010)
Textvård: att läsa, skriva och bedöma texter
Stockholm: Norstedts akademiska förlag, (valda delar)

Delkurs 3: Referenslitteratur
Hellspong, Lennart (2011)
Konsten att tala: Handbok i praktisk retorik
Lund: Studentlitteratur
Svenska språknämnden (2011)
Språkriktighetsboken
Stockholm: Norstedts


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1: Litteraturkompendium tillkommer om ca 100 sidor.
Delkurs 2: Litteraturkompendium tillkommer om ca 100 sidor.
Delkurs 3: Artiklar tillkommer om ca 100 sidor.
Delkurs 4b: Litteratur väljs i samråd med lärare.


Se denna kursplan som PDF