Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Public Relations och planerad kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Public Relations and Applied Communication, 7.5 Credits


Kurskod: MK019G Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Medie- o kommunikationsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2014-12-19 Senast ändrad: 2018-09-27
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- översiktligt beskriva de dominerande internationella teoribildningarna inom public relations, organisationskommunikation och kampanjplanering.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- tillämpa teorier inom området public relations i situationer som informatörer och kommunikatörer möter i sin yrkespraktik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten ha förmåga att:
- utifrån olika kriterier kunna skilja mellan lämpliga och mindre lämpliga arbetsmetoder inom public relations, organisationskommunikation och kampanjplanering,
- kritiskt granska planerad och strategisk kommunikation, och
- placera public relations i ett samhälligt sammanhang.


Kursens huvudsakliga innehåll

Tyngdpunkten i kursen ligger på att studenterna ska tillägna sig kunskaper om grundläggande principer för public relations och tillämpad organisatorisk kommunikation. Kursen inleds med en genomgång av teorier och användbara modeller inom området. Former och strategier för planerad kommunikation och informationskampanjer behandlas, liksom risk- och kriskommunikation och massmedierelationer. Kursen avslutas med författande av ett PM inom området Public Relations/planerad kommunikation.


Studieformer

Undervisningen kan bedrivas genom handledning och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Public Relations och planerad kommunikation, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examination sker genom kontinuerlig bedömning och ett PM. Aktivt deltagande i seminarier är en förutsättning för att studenten ska klara kursen.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Public Relations och planerad kommunikation
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Tench, Ralph & Yeomans, Liz (2006)
Exploring Public Relations
London: Prentice Hall


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Ytterligare artiklar om 100 tillkommer
- Additional reading includes articles of 100 pages.


Se denna kursplan som PDF