Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Visuell kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Visual Communication, 7.5 Credits


Kurskod: MK020G Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Medie- o kommunikationsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2014-12-19 Senast ändrad: 2018-09-27
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs ha grundläggande
- kunskaper om teorier som är relevanta för multimodal analys och visuell kommunikation,
- kunskap om centrala begrepp och verktyg inom multimodal analys, och
- förståelse för hur de mest centrala verktygen inom multimodal analys kan appliceras på olika texter.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- utföra enkla multimodala analyser på olika typer av visuell kommunikation,
- kritiskt granska analyser som bygger på multimodala teorier, och
- redogöra för särskilda verktygs lämplighet för multimodala analyser av olika typer av visuell kommunikation.

Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- sätta in teorier och modeller i ett bredare medialt och kommunikativt sammanhang,
- kunna redogöra för olika begrepp och verktyg som används inom multimodal analys, och
- överföra kunskaper om multimodal analys och visuell kommunikation till användningsområden utanför det akademiska, däribland olika yrkessammanhang.


Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen utforskas en uppsättning teorier och metoder kring begreppet multimodalitet för att förstå och kunna analysera visuell kommunikation med avseende på form och funktion. En rad exempel på olika typer av visuell kommunikation granskas, såsom webbsidor, livsmedelsförpackningar, reklam, politisk kommunikation m.m. för att analyseras på vilka sätt de kommunicerar idéer, attityder och värderingar gentemot olika målgrupper. Under varje föreläsning inhämtar studenterna kunskaper om en uppsättning verktyg för observation och förväntas leta upp och analysera sina egna exempel i seminarier.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
PM.
Examination II (Provkod: 0200)
Deltagande i seminarier.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Examination II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Djonov, Emilia & Van Leeuwen, Theo (2011)
"The semiotics of texture: from tactile to visual" in Visual Communication, 10/4
Hansen, Andreas & Machin, David (2008)
"Visually branding the environment: climate change as a marketing opportunity" in Discourse Studies 10/6
Iqani, Mehita (2012)
"Smooth bodywork: the role of texture in images of cars and women on consumer magazine covers" in Social Semiotics, 22/3
Kress, Gunther & van Leeuwen, Theo (2006)
Reading Images, The Grammar of Visual Design
London: Routledge
Machin, David (2007)
Introduction to Multimodal Analysis
London: Arnold
Machin, David & Niblock, Sarah (2008)
"Branding Newspapers, Visual texts as social practice" in Journalism Studies 9/2


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Additional reading includes articles of 100 pages.


Se denna kursplan som PDF