Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Kortfilm med visuella effekter och ljuddesign, 30 högskolepoäng | |||
Short Film with Visual Effects and Sound Design, 30 Credits |
Kurskod: | MK021G | Utbildningsområde: | Tekniska området Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medie- o kommunikationsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2016-01-13 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskap om grunderna i videoproduktion och filmisk gestaltning,
- kunskap om arbetsprocessen kring arbete med compositing, rotoscoping och inspelning med green screen för video,
- kunskap om arbetsprocessen kring inspelning av ljud, eftersynkning av ljud och arbete med ljuddesign i surround
- förståelse för grundläggande manus, dramaturgi och visuell kommunikation, och
- förståelse för hur och vad visuella produktioner kommunicerar i olika sammanhang.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- använda professionella verktyg för videoprodukton, compositing och ljuddesign på grundläggande nivå,
- framställa en färdig produkt inom en given tidsram och under givna förutsättningar,
- komponera rörliga bilder och ljuddesign på ett estetiskt och berättarmässigt genomtänkt sätt, och
- analysera egna och andras produktioner utifrån den visuella kommunikationens teori och kortfilmens dramaturgi och förutsättningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- reflektera och argumentera utifrån egna och andras medieproduktioner,
- göra rimliga ställningstaganden om lämpligheten för olika tekniker och metoder beroende på förutsättningarna i produktionen,
- argumentera för estetiska och innehållsliga val, särskilt beaktande visuell kommunikation och kortfilmens dramaturgi och förutsättningar, och
- värdera egna och andras medieproduktioner.
Delkurs 1
Video med compositing och ljuddesign, 15 högskolepoäng
Delkursen ger kunskaper i att skapa och kombinera videomaterial av olika slag. Delkursen ger även kunskaper i att spela in ljud och att designa egna ljud. I delkursen tränar sig studenterna i bild- och ljudberättande och arbetar även med den visuella kommunikationens teori och att uttrycka gestaltningsidéer i text.
Delkurs 2
Kortfilmsprojekt, 15 högskolepoäng
Under delkursen genomför studenterna gruppvis ett kortfilmsprojekt där de tränar sig i gestaltning i bild och ljud. I delkursen introduceras även arbete med manus, green screen, surroundljud och eftersynkning av ljud (ADR). Projekten utgår ifrån kortfilmens dramaturgi och förutsättningar. I delkursen får även studenterna utveckla sin förståelse för kortfilmsteori.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, enskilda övningar, gruppövningar, handledning och seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Medie- och kommunikationsvetenskap, grundkurs, inriktning film, 30 högskolepoäng eller Filmvetenskap, grundkurs, 30 högskolepoäng eller motsvarande.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Under vissa moment kan undervisningsspråket vara engelska.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1: Kan tillkomma ca. 100 sidor vetenskapliga texter som läggs upp på Blackboard.
Delkurs 2: Kan tillkomma ca. 100 sidor vetenskapliga texter som läggs upp på Blackboard.
Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.