Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Beställningsfilm, 30 högskolepoäng | |||
Commercial and Short Film Production, 30 Credits |
Kurskod: | MK022G | Utbildningsområde: | Tekniska området Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medie- o kommunikationsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2015-12-08 | Senast ändrad: | 2018-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- förståelse för några grundläggande villkor för filmskapande som estetiskt och kommunikativt uttryck,
- kunskap om "visuellt skrivande", dvs. hur idéer för kortfilmer av skilda slag utvecklas och kommuniceras,
- grundläggande kunskaper om videoproduktionsprocessens delar och förlopp, från beställning till färdig produkt, och
- insikt i den svenska videobranschens villkor.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- lösa kommunikativa problem med video som medium med stöd av ett metodiskt genomfört förarbete som inkluderar bl. a. bakgrundsforskning om problemet och målgruppsanalys,
- presentera idéer till kortfilmer i olika format, som exempelvis tvåkolumnsmanus, i story boardformat, som treatment och genom att pitcha muntligt,
- uttrycka sig med hjälp av olika gestaltningstekniker för film, och
- bidra i ett samarbete för idé- och projektutveckling av kortfilm, på beställning och inom en given tidsram.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- bedöma olika slags filmer, projektidéer och manus utifrån syfte, målgrupp, språklig kvalitet och etiska överväganden.
Delkurs 1
Gestaltningstekniker för film, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger kunskap om och övning i olika tekniker för film som kommunikation och estetiskt medium. Det kan vara hur ett filmiskt "rum" skapas och förstås, betydelsen av rörelse och perspektiv, vad en karaktär kan uttrycka, hur klippning kan inverka estetiskt, vad ljudet tillför. Genom övningar, enskilt och i grupp, tränas studenterna i en filmiskt skapande process som understryker vikten av ett reflekterande förhållningssätt, en fungerande gruppdynamik och konsten att hantera utmaningar och begränsningar.
Delkurs 2
Att skriva för beställningsfilm, 7,5 högskolepoäng
I delkursen lär sig studenten att producera en genomarbetad idé till en film, liksom de format som kan användas för att presentera idén för en uppdragsgivare. Övning ges i att arbeta grundligt och metodiskt med att producera förslag på lösningar på olika slags kommunikationsproblem. Det innebär bland annat att utveckla kunskap om ett visst problem, om film som uttryck i specifika genrer/kulturella sammanhang, och att göra målsgruppsanalyser.
Delkurs 3
Filmprojekt, 15 högskolepoäng
I grupp skriver studenterna manus till en kortfilm och producerar sedan filmen med stöd av handledare. Projektet utformas som ett beställningsjobb med villkorade produktions- och visningsförhållanden.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, filmvisningar, workshops, seminarier, enskilda övningar och gruppövningar.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 16,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
15 högskolepoäng från Kortfilm med visuella effekter och ljuddesign, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1: Ytterligare litteratur tillkommer om cirka 200 sidor.
Delkurs 3: Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. licensavgifter.