Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2014 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Digital mediedesign I, 30 högskolepoäng
Digital Media Design I, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: MK2011 Utbildningsområde: Tekniska området
Humanistiska området
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Medie- o kommunikationsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2007-09-13 Senast ändrad: 2012-09-25
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- förstå grundläggande principer för operativsystem och mjukvara för grafisk produktion,
- redogöra för centrala faktorer vid visuell kommunikation,
- kritiskt reflektera över ett utvidgat designbegrepp,
- förstå och tillämpa koncept och tekniker rörande grafisk formgivning, och
- redogöra för grundläggande retoriska begrepp och förstå användningen av dessa i olika kontexter.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- praktiskt använda datorn för grafisk produktion,
- praktiskt tillämpa grundläggande principer för visuell kommunikation,
- använda grundläggande funktioner inom digitalfoto,
- använda digitala program för illustration, bildbearbetning, 3D grafik och layout,
- självständigt och kreativt arbeta med produktion inom visuella medier,
- framställa en färdig produkt inom en given tidsram och under givna förutsättningar,
- tillämpa ett retoriskt tänkande vid analys och produktion av olika typer av retoriska texter, och
- tillämpa ett retoriskt tänkande vid såväl muntliga som skriftliga presentationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- välja och värdera tillvägagångssätt för handhavande av datorer och mjukvara gällande medieproduktion,
- kritiskt analysera och reflektera kring skapandet av visuella medier,
- kritiskt granska och värdera andras och egna retoriska produkter med ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt, och
- kritiskt granska och värdera egna och andras retoriska produkter i ett genusperspektiv.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Visuell gestaltning, 15 högskolepoäng (Visual Interpretation, 15 credits)
Kursen ger grundläggande kunskaper i datoranvändning och teknik för grafisk design.
Kursen ger även grundläggande kunskaper i digitalfoto där studenterna får en introduktion till manuell kamerahantering. I kursen arbetar man med att utveckla seende, visuellt medvetande och visuell formuleringsförmåga.
Kursen ger även kunskaper i grafisk formgivning. Stor vikt läggs vid praktiskt arbete med digitala program för formgivning och bearbetning av vektor- och rastergrafik. I kursen ingår även grundläggande kunskaper i hur grafik för tryck kan göras med 3D. Den grafiska utformningen bearbetas i ett 3D-program. Begreppet design analyseras, diskuteras och utvidgas genom att titta på produkter utifrån olika synsätt.

Delkurs 2
Retorisk marknadskommunikation i visuella medier, 15 högskolepoäng (Rhetorical Marketing Communications in Visual Media, 15 credits)
Kursen behandlar retoriska och konstnärliga perspektiv på muntlig, skriftlig och multimodal
kommunikation. Retorikens relation till marknadskommunikation och visuell kommunikation fördjupas. Vidare diskuteras olika retoriska genrer (reklam, politisk kommunikation, information) där bland annat genusfrågor lyfts fram. Här beaktas också mediers kommunikativa förutsättningar och dessa sätts in i ett historiskt sammanhang. Studenten ska med hjälp av retoriska verktyg och modeller analysera och producera olika typer av texter där bild och ord samverkar.
Stor vikt läggs vid typografi, färg och form och kombinationen av dessa. Praktiska övningar med digitala bildbehandlingsverktyg för layout och 3D ingår.


Studieformer

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, lektioner, seminarier, enskilda övningar, gruppövningar och handledning. Seminarier och övningar kräver obligatorisk närvaro. Vid frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Illustration, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0102)
Examination sker genom enskilda inlämningsuppgifter. (Delkurs 1)
Bildmontage, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Examination sker genom enskilda inlämningsuppgifter. (Delkurs 1)
3D grafik, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0103)
Examination sker genom enskilda inlämningsuppgifter. (Delkurs 1)
3D layout, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0104)
Examination sker genom enskilda inlämningsuppgifter. (Delkurs 2)
Typografi & Logotyp, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0501)
Examination sker genom enskilda inlämningsuppgifter och redovisningar. (Delkurs 2)
Retorisk analys av text, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0105)
Examination sker genom gruppvisa inlämningsuppgifter och redovisningar. (Delkurs 2)
Retorisk bildanalys, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0700)
Examination sker genom enskilda inlämningsuppgifter. (Delkurs 2)
Layout - magasin och mindre trycksaker, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0106)
Examination sker genom enskilda inlämningsuppgifter. (Delkurs 2)
Layout - broschyr och fiktiv kampanj, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0107)
Examination sker genom gruppvisa inlämningsuppgifter och redovisningar. (Delkurs 2)

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Illustration
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Bildmontage
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
3D grafik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
3D layout
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Typografi & Logotyp
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Retorisk analys av text
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Retorisk bildanalys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Layout - magasin och mindre trycksaker
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Layout - broschyr och fiktiv kampanj
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Medie- och kommunikationsvetenskap, inriktning digital mediedesign A, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på delkurser om sammanlagt minst 21 högskolepoäng.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

ADOBE Creative Team (senaste upplagan)
Allt i en bok Illustrator
Pagina förlags AB
ADOBE Creative Team (senaste upplagan)
Allt i en bok Photoshop
Pagina förlags AB

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Bergström, Bo (2010)
Samspel text bild: för text- och bildmänniskor, som vill färstärka sina budskap inom information, nyhetsförmedling och reklam
Stockholm: Carlsson, 160 sidor
Ekström, Peter (1993)
Bildernas förräderi
Torsby: Heidrun, 115 sidor
Eriksson, Yvonne & Göthlund, Anette (2004)
Möten med bilder
Lund: Studentlitteratur, 180 sidor
Hansen, Jack (2004)
Konsten att skriva så dina kunder vill köpa
Stockholm: Bokförlaget Redaktionen, 213 sidor
Hedlund, Stefan & Johannesson, Kurt (1993)
Marknadsretorik. En bok om reklam och konsten att övertyga
Stockholm: Stift. Institutet för företagsutveckling, 205 sidor
Johannesson, Kurt (2006/ 3 uppl.)
Retorik eller konsten att övertyga
Stockholm: Norstedt, 288 sidor

Delkurs 2: Referenslitteratur
Adobe Creative Team (2010)
Adobe InDesign CS5 Classroom in a Book Book/DVD Package
Berkeley: Adobe Press, 402 sidor
Adobe Creative Team (2010)
Adobe Photoshop CS5 Classroom in a Book Book/DVD Package. The Official Training Workbook from Adobe Systems
Berkeley: Adobe Press, 379 sidor
Bergström, Bo (2009)
Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
Stockholm: Carlsson, 315 sidor
French, Nigel (2010/ 2nd Edition)
InDesign Type: Professional Typography with Adobe InDesign
Berkeley: Adobe Press, 277 sidor
Heine, Arne (2005)
Arne Heines bok om typografi
Askersund: Bild & Kultur, 318 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteratur om 100 sidor tillkommer (delkurs 2).


Se denna kursplan som PDF