Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2014 [Visa] |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Digital mediedesign I, 30 högskolepoäng | |||
Digital Media Design I, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | MK2011 | Utbildningsområde: | Tekniska området Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medie- o kommunikationsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2007-09-13 | Senast ändrad: | 2012-09-25 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2013 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- förstå grundläggande principer för operativsystem och mjukvara för grafisk produktion,
- redogöra för centrala faktorer vid visuell kommunikation,
- kritiskt reflektera över ett utvidgat designbegrepp,
- förstå och tillämpa koncept och tekniker rörande grafisk formgivning, och
- redogöra för grundläggande retoriska begrepp och förstå användningen av dessa i olika kontexter.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- praktiskt använda datorn för grafisk produktion,
- praktiskt tillämpa grundläggande principer för visuell kommunikation,
- använda grundläggande funktioner inom digitalfoto,
- använda digitala program för illustration, bildbearbetning, 3D grafik och layout,
- självständigt och kreativt arbeta med produktion inom visuella medier,
- framställa en färdig produkt inom en given tidsram och under givna förutsättningar,
- tillämpa ett retoriskt tänkande vid analys och produktion av olika typer av retoriska texter, och
- tillämpa ett retoriskt tänkande vid såväl muntliga som skriftliga presentationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- välja och värdera tillvägagångssätt för handhavande av datorer och mjukvara gällande medieproduktion,
- kritiskt analysera och reflektera kring skapandet av visuella medier,
- kritiskt granska och värdera andras och egna retoriska produkter med ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt, och
- kritiskt granska och värdera egna och andras retoriska produkter i ett genusperspektiv.
Delkurs 1
Visuell gestaltning, 15 högskolepoäng (Visual Interpretation, 15 credits)
Kursen ger grundläggande kunskaper i datoranvändning och teknik för grafisk design.
Kursen ger även grundläggande kunskaper i digitalfoto där studenterna får en introduktion till manuell kamerahantering. I kursen arbetar man med att utveckla seende, visuellt medvetande och visuell formuleringsförmåga.
Kursen ger även kunskaper i grafisk formgivning. Stor vikt läggs vid praktiskt arbete med digitala program för formgivning och bearbetning av vektor- och rastergrafik. I kursen ingår även grundläggande kunskaper i hur grafik för tryck kan göras med 3D. Den grafiska utformningen bearbetas i ett 3D-program. Begreppet design analyseras, diskuteras och utvidgas genom att titta på produkter utifrån olika synsätt.
Delkurs 2
Retorisk marknadskommunikation i visuella medier, 15 högskolepoäng (Rhetorical Marketing Communications in Visual Media, 15 credits)
Kursen behandlar retoriska och konstnärliga perspektiv på muntlig, skriftlig och multimodal
kommunikation. Retorikens relation till marknadskommunikation och visuell kommunikation fördjupas. Vidare diskuteras olika retoriska genrer (reklam, politisk kommunikation, information) där bland annat genusfrågor lyfts fram. Här beaktas också mediers kommunikativa förutsättningar och dessa sätts in i ett historiskt sammanhang. Studenten ska med hjälp av retoriska verktyg och modeller analysera och producera olika typer av texter där bild och ord samverkar.
Stor vikt läggs vid typografi, färg och form och kombinationen av dessa. Praktiska övningar med digitala bildbehandlingsverktyg för layout och 3D ingår.
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, lektioner, seminarier, enskilda övningar, gruppövningar och handledning. Seminarier och övningar kräver obligatorisk närvaro. Vid frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Medie- och kommunikationsvetenskap, inriktning digital mediedesign A, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på delkurser om sammanlagt minst 21 högskolepoäng.
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Övergångsbestämmelser
.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Litteratur om 100 sidor tillkommer (delkurs 2).