Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Ensembleledning för musiklärare, 7,5 högskolepoäng
Ensemble Conducting for Music Teachers, 7.5 Credits


Kurskod: MP002G Utbildningsområde: Musikområdet
Huvudområde: Musikpedagogik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2015-01-13 Senast ändrad: 2015-03-31
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha
- kunskap om olika ensembletyper och hur man kan arrangera musik för dessa,
- fördjupad kunskap om metoder för partituranalys,
- kunskap om repetitionsmetodik, och
- kunskap om olika grundprinciper i dirigentens ledarskap.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
- ha förmåga att skriva arrangemang för olika ensembleformer och på olika speltekniska och vokaltekniska nivåer,
- ha fördjupad gestisk förmåga,
- gestiskt och verbalt kunna uttrycka en musikalisk vision, och
- ha förmåga att repetera på ett effektivt sätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
- tillämpa kursens teoretiska moment i praktiskt ensembleledarskap, och
- reflektera över och värdera sitt eget och andras praktiska ledarskap.


Kursens huvudsakliga innehåll

Arrangering och anpassning, fasta och udda ensembler (t.ex. en ensemble inom lärarens eget område, t.ex. stråkorkester eller storband, samt arr för deltagargruppens instrument)
Ensembleledarskap
Partiturstudiemetoder
Repetitionsmetodik
Praktik (deltagarensemble, andra ensembler)
Auskultation
Gestik
Instrumentkännedom


Studieformer

Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier och gruppundervisning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Arrangering, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Examination sker genom inlämnande av skriftliga uppgifter samt klingande redovisning i grupp.
Ensembleledning, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0002)
Examination sker genom klingande, muntliga och skriftliga arbetsuppgifter under kursens gång samt en klingande redovisning i grupp.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Arrangering
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ensembleledning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på provmomentet Ensembleledning samt minst Godkänd på övriga provmoment.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

60 högskolepoäng inom musikområdet eller musiklärarexamen.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Aktuell ensemblerepertoar
Lärarsammanställt material
Rehearsing and Conducting
New York : Oxford University Press, (2002), Ur: Parncutt, Richard & McPherson, Gary E. (2002). The science & psychology of music performance.
Studentproducerat material
Ingelf, Sten senaste
Lär av mästarna
Sting musik

Referenslitteratur
Andersson, P (2013)
Orkesterdirigering: partituranalys, gestik och ledarskap
Lund: Studentlitteratur.
Rudolf, Max (1994)
The grammar of conducting : a comprehensive guide to baton technique and interpretation
New York : Schirmer Books, ISBN/ISSN: 0-02-872221-3, 481 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Eget huvudinstrument (bortsett från klaver- eller slagverksinstrument) krävs.


Se denna kursplan som PDF