Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Musikpedagogik med inriktning mot scenkonst VI, 15 högskolepoäng
Music Education Related to Performing Arts VI, 15 Credits


Kurskod: MP009G Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Huvudområde: Musikpedagogik Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2E
Inrättad: 2016-12-14 Senast ändrad: 2018-09-27
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- visa kunskap inom ett specifikt område inom forskning med relevans för pedagogiskt arbete med scenkonst,
samt
- visa förståelse för tillämpning av vetenskaplig teori och metod samt forskningsetik inom forskning med relevans för pedagogiskt arbete med scenkonst.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- formulera en undersökningsbar forskningsfråga med teaterpedagogisk relevans,
- söka och förhålla sig till relevant tidigare forskning,
- planera och genomföra en väl avgränsad vetenskaplig studie inom det valda ämnesområdet,
- använda vetenskapliga metoder och teoribildningar inom forskning med relevans för pedagogiskt arbete med scenkonst,
- bearbeta och analysera resultatet av en vetenskaplig undersökning,
samt
- presentera resultatet av en studie inom ämnesområdet i en skriftlig framställning som motsvarar kraven på struktur, skriftspråk och formalia i den vetenskapliga genren.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna värdera vetenskaplig litteratur i relation till teaterpedagogiska frågeställningar,
- kunna identifiera och inta ett vetenskapligt förhållningssätt till frågeställningar med teaterpedagogisk relevans,
- visa medvetenhet om, och ta hänsyn till, etiska aspekter vid planering, genomförande och framställning av en vetenskaplig studie,
samt
- kunna granska, muntligt opponera på och försvara en vetenskaplig uppsats.


Kursens huvudsakliga innehåll

Under kursen genomförs ett självständigt arbete som har en pedagogisk relevans inom scenkonstområdet. Den studerande skall, under handledning, formulera en frågeställning och med utgångspunkt i denna genomföra en avgränsad studie i enlighet med vetenskaplig och forskningsetisk praxis. Studien dokumenteras i en skriftlig uppsats, som försvaras i en ventilering.


Studieformer

Handledning, enskilt och i grupp.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Skriftligt självständigt arbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Examination sker genom skriftligt självständigt arbete.
Respondentskap (Provkod: 0002)
Examination sker genom muntligt försvar av självständigt arbete.
Opponentskap (Provkod: 0003)
Examination sker genom kritisk granskning av annat examensarbete.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Skriftligt självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Respondentskap
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Opponentskap
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs VG i 15 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Musikpedagogik med inriktning mot scenkonst III, 15 högskolepoäng samt Musikpedagogik med inriktning mot scenkonst IV, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Aktuell lagstiftning och riktlinjer för forskningsetik
http://www.codex.vr.se/, [Webbsida]

Referenslitteratur
Ahrne, Göran & Svensson Peter (red.) (2011)
Handbok i kvalitativa metoder
Stockholm: Liber
Bryman, Alan (2011)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber, 690 sidor
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (red.) (2009)
Handbok i kvalitativ analys
Stockholm: Liber
Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend senaste upplagan
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund: Studentlitteratur
Patel, Runa & Davidson, Bo 2011, [4:e uppdaterade upplagan]
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Lund : Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-440-6868-8, 149 sidor
Repstad, Pål (2007)
Närhet och distans : kvalitativa metoder i samhällsvetenskap. Fjärde upplagan.
Lund : Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-04825-3, 191 sidor
Tivenius, Olle (2015)
Uppsatsens inre liv
Lund: Studentlitteratur
Trost, Jan (2001)
Enkätboken
Lund: Studentlitteratur
Wibeck, Victoria (2010)
Fokusgrupper : om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod
Lund: Studentlitteratur


Se denna kursplan som PDF