Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Sången i praktiken, 7,5 högskolepoäng | |||
Singing in Teacher Training, 7.5 Credits |
Kurskod: | MP015G | Utbildningsområde: | Musikområdet Undervisningsområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Musikpedagogik | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Pedagogik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2016-12-14 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten ha
- fördjupad insikt och kunskap om sångundervisning på olika stadier
- utvecklad och fördjupad undervisningskompetens inom olika repertoarområden och genrer
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera och genomföra sångundervisning med egna elever
- använda sitt ackordinstrument, i syfte att leda och instruera i sång
- förebilda med sin egen röst
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och diskutera sina didaktiska val i sångundervisningssituationer
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och insikt inom ramen för undervisning i sång
- Ämnesdidaktik; sång klassisk och afroamerikansk inriktning
- Lärarhandledd övningsundervisning
- Pianospel - ackompanjemang
- Gruppundervisning
- Seminarier
- Individuell handledning
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Musik för lärare III, Gymnasieskolan, 15 högskolepoäng samt Ämnesdidaktik I, instrument och ensemble, 7,5 högskolepoäng med sång som huvudinstrument, eller Med rösten i fokus - att undervisa i sång, 7,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Omexamination efter vårterminens sista examenstillfälle äger dock rum tidigast i början av påföljande hösttermin.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur