Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Med rösten i fokus - att undervisa i sång, 7,5 högskolepoäng
The Voice in Focus - Teaching Singing, 7.5 Credits


Kurskod: MP017G Utbildningsområde: Musikområdet
Undervisningsområdet
Huvudområde: Musikpedagogik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2016-12-14 Senast ändrad: 2018-09-27
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- förståelse för de olika didaktiska förutsättningarna för sångundervisning enskilt respektive i grupp,
- grundläggande kunskap om röstapparatens anatomi och funktioner, samt förståelse för hur röstutveckling hos barn, tonåringar respektive vuxna får konsekvenser för sångundervisning,
- förståelse för hur den enskilde elevens röst och förmåga skapar särskilda förutsättningar för sångundervisning, och
- kunskap om dialogens betydelse i sångundervisning, dvs. förstå hur lärares och elevs kommunikation påverkar elevens lärande.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- planera sångundervisning, anpassad till eleven och undervisningssituationen, vad gäller övningar och repertoar,
- analysera röster, för att därigenom identifiera utvecklingspotential, samt kunna göra sångdidaktiska val för att möjliggöra sådan utveckling,
- improvisera i undervisningssituationen, så kallad "didaktisk improvisation",
- använda sitt ackordinstrument, i syfte att leda och instruera i sång, och
- förebilda med sin egen röst.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- värdera och diskutera sina didaktiska val i sångundervisningssituationer,
- bedöma undervisningssituationer utifrån en empatisk inställning till eleven, samt ett lyhört lyssnande till denne, och
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom ramen för undervisning i sång.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursens innehåll är inriktat mot sångdidaktik, med särskilt fokus på den konkreta undervisningssituationen och hur man som sånglärare hanterar den. De olika delarna i detta innehåll består av följande, vilka genomgående under kursen kommer att relateras till sångundervisning:

- sångmetodiska och -didaktiska utgångspunkter
- röstapparatens anatomi och funktioner
- den mänskliga röstutvecklingen - barnrösten, tonårsrösten, och vuxenrösten
- röstanalys
- sjunga i förebildande syfte, samt ackompanjera och leda från sitt ackordinstrument


Studieformer

De olika studieformerna syftar till att möjliggöra kopplingar mellan teoretisk och praktisk kunskap, med fokus på sångundervisningssituationer.

- föreläsningar och anknytande samtalsseminarier
- "klingande case"-seminarier, där de studerande i olika steg får arbeta med verkliga röster och personer
- grupp- och enskilda arbeten som redovisas och diskuteras vid "klingande case"-seminarier
- självstudier av litteratur (fackböcker om metodik/didaktik)

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Examination sker i form av aktivt deltagande i samtalsseminarier respektive "klingande case"-seminarier och uppgifter i anslutning till dem, samt en slutlig skriftlig inlämningsuppgift.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Musik för lärare III, Gymnasieskolan, 15 högskolepoäng, Musikalisk gestaltning, Kammarmusik III, 15 högskolepoäng eller Musikalisk gestaltning, Jazz och rock III, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Arder, Nanna-Kristin (2004)
Sangeleven i fokus
Oslo: Pensumtjeneste
Fagius, Gunnel (2007)
Barn och sång : om rösten, sångerna och vägen dit
Lund : Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-01935-2, 175 sidor, Valda delar
Janzon, Ing-Marie (2007)
Öva sång och bli vän med din röst
Hestra : Isaberg, ISBN/ISSN: 978-91-7694-755-5, 70 sidor
Zangger Borch, Daniel (2005)
Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
Danderyd : Notfabriken, ISBN/ISSN: 91-85041-61-0, 165 sidor

Referenslitteratur
Elliott, Ninni (2009)
Röstboken: tal-, röst- och sångövningar
Lund: Studentlitteratur
Huss, Jannike (2010)
Den dialogiska flätan
(DIVA) Magisteruppsats, Örebro universitet, Musikhögskolan, http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:304463
Lindblad, Per (1992)
Rösten
Lund: Studentlitteratur
Schenck, Robert (2006)
Spelrum : en metodikbok för sång- och instrumentalpedagoger
Göteborg : Ejeby, ISBN/ISSN: 978-91-88316-47-9, 269 sidor
Sundberg, Johan (2007)
Röstlära, fakta om rösten i tal och sång
Malmö: Prinfo Team Offsett & Media


Se denna kursplan som PDF