Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för naturvetenskap och teknik

Kursplan


Marknadsstyrd idé- och produktutveckling, 7,5 högskolepoäng
Market Driven Idea and Product Development, 7.5 Credits


Kurskod: MT115G Utbildningsområde: Tekniska området
Huvudområde: Maskinteknik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Maskinteknik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2015-02-19 Senast ändrad: 2015-03-25
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- redogöra för grundläggande begrepp inom iterativa innovationsprocesser och entreprenöriellt ledarskap,
- beskriva och problematisera den marknadsstyrda innovationsprocessen,
- beskriva och problematisera vad det innebär att arbeta entreprenöriellt.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs demonstrera god förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, leda, utvärdera och utveckla innovationsprocesser som syftar till att utveckla teknikbaserade idéer till konkreta värden/produkter för en målgrupp.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs demonstrera insikt om villkor för entreprenöriellt beteende i organisationer och i samhället.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen inehåller teori, reflektion och praktisk tillämpning av iterativa innovationsprocesser. Studenten arbetar i ett tekniskt innovationsprojekt och kommer att problematisera och arbeta med idégenerering, definition av kundsegment, paketering, värdering av kundvärde och positionering på marknaden.


Studieformer

Föreläsningar, inlämningsuppgifter, projektarbete och obligatoriska seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Teori, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Salstentamen.
Omtentamen infaller inom elva veckor efter ordinarie tentamen.
Idé- och produktutveckling, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Inlämningsuppgifter, presentationer, projektarbete, aktiv närvaro på obligatoriska seminarier.

Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa skall i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).

Teori
Som betyg används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).
Idé- och produktutveckling
Som betyg används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).


Enligt rektorsbeslut dnr 4.3.1-3289/2013 har avsteg medgivits från den tregradiga betygsskalan.

Som betyg på kursen ges ett avrundat, viktat medelvärde av delkursernas betyg. Teori med vikt 2,5 och Idé- och produktutveckling med vikt 5.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Teknik och samhälle i utveckling, 7,5 högskolepoäng, Produktutveckling, 7,5 högskolepoäng samt Geometrisk modellering och simulering, 7,5 högskolepoäng eller Ledning och styrning av processer, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Till kursen antas endast behöriga studenter antagna på ett högskoleingenjörsprogram med maskinteknik som huvudområde.


Övergångsbestämmelser

När en kurs har upphört eller genomgått förändringar finns särskilda regler om examination/fullgörande obligatoriska moment.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ben, Mariah (senaste upplagan)
Loopa: affärsutveckling för entreprenörer
Liber
Blank, Steve (senaste upplagan)
The Startup Owner's Manual
Pescadero, California, USA: K & S Ranch
Carlson, Curtis & Wilmot, William W (senaste upplagan)
Innovation, The Five Disciplines for Creating What Customers Want
New York, USA: Crown Business, Random House
Osterwalder, Alexander (senaste upplagan)
Business Model Generation
Lund: Studentlitteratur
Rackham, Neil (senaste upplagan)
SPIN selling
New York, USA: McGraw-Hill
Read, Stuart (senaste upplagan)
Effectual Entrepreneurship
London, UK: Routledge
Ries, Eric (senaste upplagan)
The Lean starup
New York, USA: Crown Business, Random House
Sarasvathy, Saras D (senaste upplagan)
Effectuatio, Elements of Entrepreneurial Expertise
Cheltenham,UK: Edward Elgar Publishing Ltd


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillkommer material som nås via kursens hemsida.


Se denna kursplan som PDF