|
Kurskod: |
MV4001 |
Utbildningsområde: |
Undervisningsområdet |
Huvudområde: |
Musikvetenskap |
Högskolepoäng: |
30 |
|
|
Ämnesgrupp (SCB): |
Musikvetenskap |
Utbildningsnivå: |
Avancerad nivå |
Fördjupning: |
A1N |
Inrättad: |
2006-11-20 |
Senast ändrad: |
2010-03-30 |
Giltig fr.o.m.: |
Höstterminen 2010 |
Beslutad av: |
Akademichef |
|
Mål
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten ha kunskap om relationen forskning och musikalisk interpretation
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten, utifrån en syntes mellan vetenskapligt och konstnärligt tänkande, ha verktyg för en fördjupad reflektion med avseende på musikalisk interpretation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten ha verktyg för att författa en uppsats som dokumenterar en vetenskaplig/konstnärlig arbetsprocess, där tillämpade forskningsresultat får konsekvenser för en konstnärligt klingade produkt
Kursens huvudsakliga innehåll
Studierna kombinerar erfarenheter i musikalisk interpretation med ett vetenskapligt förhållningssätt. Den enskilde kursdeltagaren väljer en av tre centrala aspekter att läsa kursen och skriva sin uppsats utifrån: att återskapa noterad musik, att återskapa musik ur en muntlig tradition eller att skapa musik.
Kursen är organiserad i två delkurser om vardera 15 högskolepoäng.
Delkurs 1. Konstnärlig forskning
Musik och vetenskap 3hp
- Musik och musikforskning utifrån ett samtida perspektiv
Musikens idéhistoria och filosofi 6hp
- Musiksyn under olika tider fram till idag
Vetenskapsteori, forskningsmetodik och konstnärligt förhållningssätt 6hp
- Vetenskap som ett sakligt granskande hantverk kontra den subjektivt färgade konstnärliga processen.
Delkurs 2. Examensarbete
- Kan ha en anknytning till ett kommande avhandlingsarbete, som exempelvis pilotstudie eller delstudie. Delar av arbetet kan presenteras i klingande form. Möjligheten att i uppsatsen göra en koppling till musikpedagogisk forskning finns också.
Studieformer
- Föreläsningar
- Seminarier
- Enskilt arbete
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Konstnärlig forskning, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Redovisning sker i form av skriftliga uppgifter, samt fortlöpande examination i samband med föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Examensarbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Redovisning av examensarbete.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Om inte annat är föreskrivet i kursplanen ska, enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen [HF], betyg sättas på en genomgången kurs. Betyget skall bestämmas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator).
Som betyg ska, enligt 6 kap. 19 § [HF], användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd, om inte högskolan föreskriver annat betygssystem.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Konstnärlig forskning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Examensarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
Examen från högre musikutbildning.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att delkurs 2, Examensarbete erhållit betyget Väl godkänd.
Undervisning/handledning för examensarbetet sker inom den termin den studerande påbörjar delkurs 2.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Tillkommer artiklar och kompendier
Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (1994)
Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
Lund: Studentlitteratur
Benestad, Finn (1994)
Musik och tanke: huvudlinjer i musikestetikens histora från antiken till vår egen tid
Studentlitteratur
Butt, John (2002)
Playing with history
Cambridge: Cambridge University Press
Cook, Nicholas (1999)
Music: a very short introduction
Cambridge
Elliott, David J (1995)
Music matters: a new philosophy of music education
New York: Oxford University Press
Gustavsson, Bernt (2000)
Kunskapsfilosofi: tre kunskapsformer i historisk belysning
Stockholm: Wahlström & Widstrand
Hambraeus, Bengt (1997)
Aspects of twentieth century performance practice: memories and reflections
Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin
Hargreaves, David J (1997)
The Social Psychology of Music
Oxford: Oxford University Press
Kivy, Peter (2002)
Introduction to a philosophy of music
Oxford: Clarendon Press
Klingfors, Gunno (2003)
retro.nu
Stockholm: Liber
Lilliestam, Lars (1995)
Gehörsmusik: blues, rock och muntlig tradering
Göteborg: Akademiförlaget, Kapitel 1, s. 1-51
Musikhögskolan, Örebro universitet Skriften revideras kontinuerligt. Senaste upplagan används.
Att skriva D-uppsats vid Musikhögskolan - information för studenter, handledare och administrativ personal
Sök nätupplaga
Vetenskapsrådet (2003)
Forskningsetiska principer för humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Sök nätupplaga
Referenslitteratur
Alexandersson, Mikael (1996)
Den konstnärliga blicken: en studie om konstnärers reflektion
Göteborg: Institutionen för metodik, Göteborgs universitet
Bengtsson, Ingmar (1977)
Musikvetenskap: en översikt, 2 upplagan
Stockholm: Esselte studium
Berliner, Paul F. (1994)
Thinking in jazz: the infinite art of improvisation
Chicago: University of Chicago Press
Cyr, Mary (1992)
Performing baroque music
Portland, Oregon: Amadeus Press
Dahlhaus, Carl (1992)
Analys och värdeomdöme
Stockholm: Brutus Östlings bokförlag Symposion
Davidsson, Hans (1991)
Matthias Weckmann: the interpretation of his organ music. Vol. 1 (text), Vol. 2 (edition) and Vol. 3 (CD-inspelning)
Stockholm: Carl Gehrmans Musikförlag
Edström, Olle (2002)
En annan berättelse om den västerländska musikhistorien och det estetiska projektet
Göteborg: Institutionen för musik- och filmvetenskap
Forshufvud, Gunnar (1994)
Con lieve fiato: lärarhandledning till Nicola Vaccajs Metodo Pratico
Göteborg: Musikvetenskapliga avdelningen, Göteborgs universitet
Gould, Glenn (1999)
Bort med applåderna! och andra texter om musik
Göteborg: Bo Ejebys förlag
Holecek, Josef (1996)
För musikens skull: studier i interpretativ gitarrspelteknik från tidsperioden ca 1800-ca 1930, med utgångspunkt från gitarrskolor och etyder
Göteborg: Avdelningen för musikvetenskap, Göteborgs universitet
Hultberg, Cecilia (2000)
The printed score as a mediator of musical meaning: approaches to music notation in Western tonal tradition
Malmö: Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet
Karlsson, Henrik (2002)
Handslag, famntag, klapp eller kyss? konstnärlig forskarutbildning i Sverige
Stockholm: Swedish Institute for Studies in Education and Research (SISTER)
Kjørup, Søren (1999)
Människovetenskaperna: problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori
Lund: Studentlitteratur
Landgren, Johannes (1997)
Music - moment - message: interpretive, improvisational, and ideological aspects of Petr Eben's organ works
Göteborg: Institutionen för musikvetenskap, Göteborgs universitet
Lindqvist, Gunilla (red.) (1999)
Vygotskij och skolan: texter ur Lev Vygotskijs Pedagogisk psykologi kommenterade som historia och aktualitet
Lund: Studentlitteratur
Lion, Katarina (2000)
Les sacres: en socio-kulturell analys av tio versioner av ett Våroffer
Stockholm: Stiftelsen för utgivning av teatervetenskapliga studier
Lundberg, Dan; Malm, Krister & Ronström, Owe (2000)
Musik, medier, mångkultur: förändringar i svenska musiklandskap
Gidlunds förlag
Monson, Ingrid (1996)
Saying something: jazz improvisation and interaction
Chicago: University of Chicago Press
Nachmanovitch, Stephen (2004)
Spela fritt: improvisation i liv och konst
Göteborg: Bo Ejebys förlag
Nussbaum, Martha Craven cop. 1990
Love's knowledge: essays on philosophy and literature
New York: Oxford University Press
Nässén, Eva (2000)
"Ett yttre tecken på en inre känsla": studier i barockens musikaliska och sceniska gestik
Göteborg, Institutionen för musikvetenskap, Göteborgs universitet
Tohver, Berit (1998)
Tanke - ton: Gottfrid Boon och hans pianoundervisning
Bromma: Ed. Reimers
Valkare, Gunnar (1997)
Det audiografiska fältet: om musikens förhållande till skriften och den unge Bo Nilssons strategier
Göteborg: Avdelningen för musikvetenskap, Göteborgs universitet
Varkøy, Øyvind (2003)
Musikk - strategi og lykke: bidrag till en musikkpedagogisk grunnlagstenkning
Oslo: Cappelen akademisk forlag
Wiklund, Anders (1991)
Eduard Brendlers opera Ryno: källkritik, analys, edition. 2
Göteborg: Musikvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet
Vinther, Orla (1992)
Musikalsk analyse: otte essays om oplevelse og eftertanke
Egtved: Edition Egtved