Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för naturvetenskap och teknik

Kursplan


Miljövetenskap, Livsmedelssystemets roll i en hållbar utveckling, 7,5 högskolepoäng
Environmental Science, The Food System in a Sustainable Development, 7.5 Credits


Kurskod: MX110G Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området
Huvudområde: Miljövetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Miljövetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2015-12-02 Senast ändrad: 2016-03-30
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande ha
- bred förståelse om centrala hållbarhetsfrågor och deras kopplingar till mat och måltid på global och lokal nivå, och
- kunskap om projektledning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- tillämpa ett tvärvetenskapligt förhållningssätt vid analys av livsmedelssystemets roll i en hållbar utveckling,
- med ett vetenskapligt förhållningssätt kommunicera forskningsresultat inom området till allmänhet, myndigheter och näringsliv, och
- planera, genomföra och utvärdera projekt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande
- utvecklat en förståelse för hållbarhetsfrågans olika dimensioner samt matens och måltidens roller för att bidra till hållbar utveckling,
- förmåga att söka och värdera relevant vetenskaplig information inom området,
- utvecklat ett undersökande förhållningssätt och ökat sin förmåga till självständigt kunskapssökande och problematiserande, och
- förmåga att självständigt och i grupp tillämpa sitt kunnande i t.ex. arbete med beslutsunderlag och handlingsplaner för miljö och hållbarhet kopplat till mat och måltid inom offentlig sektor och näringsliv.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar centrala miljö- och hållbarhetsfrågor och deras koppling till mat och måltid, på så väl global som lokal nivå. Under kursen planeras genomförs och utvärderars ett projekt med utgångspunkt i identifierade miljöproblem i livsmedelsförsörjningen. Frågeställningar kring hållbara produktionsmetoder i kombination med hållbara konsumtionsmönster behandlas.


Studieformer

Undervisningen består av grupparbeten, seminarier, workshops och föreläsningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Projekt del 1/2, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Skriftlig grupptentamen i form av en projektrapport. Dokumentation av gruppens arbete i dagboksanteckningar.
Projekt del 2/2, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0102)
Projektarbete samt muntlig grupptentamen
Grupparbeten, seminarier/workshops och studiebesök (Provkod: 0103)
Deltagande i obligatoriska moment

Frånvaro vid obligatoriskt utbildningsmoment
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa ska i sådant fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Projekt del 1/2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Projekt del 2/2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Grupparbeten, seminarier/workshops och studiebesök
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Betyg på hel kurs
För att få betyget Väl Godkänt (VG) på kursen som helhet krävs VG på Projekt del 1 och 2 samt deltagande i samtliga obligatoriska moment.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Miljövetenskap, Agroekologi, 15 högskolepoäng och Miljövetenskap, Mat och miljö, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Vissa moment i kursen kan ske på annan plats än studieorten och vara förenade med vissa merkostnader för studenten. Studierna kräver funktionell utrustning för de praktiska momenten.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Björklund, Johanna, Lundberg, Jakob & Moberg, Fredrik (red) (2013)
100% ekologiskt - det agroekologiska och ekologiska jordbrukets roll för livsmedelstrygghet och miljö
Stockholm: Naturskyddsföreningen, 42 sidor, Hämtas på: http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/rapporter/hundra_procent_ekologiskt.pdf (2016-03-02) [Rapport]
Brülde, Bengt & Sandberg, Joakim (2012)
Hur bör vi handla? Filosofiska tankar om rättvisemärkt, vegetariskt och ekologiskt
Stockholm: Thales, 271 sidor, Huvudsakligen den sista delen av boken: Tre centrala aktörer kapitel 5 -7, resten översiktligt.
Helmfrid, Hillevi (2012)
Växer framtidens mat mellan höghusen? Exempel från Addis Abeba och Göteborg
Stockholm: Naturskyddsföreningen, 40 sidor. Hämtas från: http://docplayer.se/111618-Rapport-vaxer-framtidens-mat-mellan-hoghusen-exempel-fran-addis-abeba-och-goteborg.html (2016-03-02) [Rapport]
Kates, Robert W., Leiserowitz, Anthony A. & Parris, Thomas M. (2005)
What is sustainable development? Goals, indicators, values and practise. Environment, Science and Society for Sustainable Development, 47(3)
Sidorna 8-21 översiktligt. Hämtas på: http://www.hks.harvard.edu/sustsci/ists/docs/whatisSD_env_kates_0504.pdf (2016-03-02)
Larsson, Jörgen (red.) (2015)
Hållbara konsumtionsmönster: analyser av maten, flyget och den totala konsumtionens klimatpåverkan idag och 2050. Rapport 6653.
Stockholm: Naturvårdsverket, https://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/6600/978-91-620-6653-6/, Sidorna 6-23 [Rapport]
Sanne, Christer (2012)
Hur vi kan leva hållbart 2030. Rapport 6524
Stockholm: Naturvårdsverket, Sidorna 1-32
Szombatfalvy, Lazslo (2010)
Vår tids största utmaningar
Stockholm: Ekerlids, 111 sidor, Huvudsakligen kapitel 4 - 5, resten översiktligt. Hämtas på: http://globalchallenges.org/publikationer/var-tids-storsta-utmaningar (2016-03-02)
Von Bothmer, Roland, Fagerström, Torbjörn & Jansson, Stefan (2015)
Bortom GMO: vetenskap och växtförädling för ett hållbart jordbruk
Lidingö: Fri Tanke Förlag, Sidorna 20-53
Öborn,Ingrid, Magnusson, Ulf, Bengtsson, Jan, Vrede, Katarina, Fahlbeck, Erik, Steen Jensen, Erik, "...", Rydhmer, Lotta (2011)
Fem framtidsscenarier för 2050: förutsättningar för lantbruk och markanvändning
Uppsala: Framtidens Lantbruk, Sveriges Lantbruksuniversitet, Hämtas på: http://www.slu.se/Documents/externwebben/centrumbildningar-projekt/framtidens-lantbruk/Scenariorapport-web.pdf (2016-03-02) [Rapport]


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga tidskrifter samt rapporter på svenska eller engelska kan tillkomma vid kursstart.


Se denna kursplan som PDF