Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Nationalekonomi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng | |||
Economics, Intermediate Course, 30 Credits |
Kurskod: | NA210G | Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Nationalekonomi | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Nationalekonomi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2015-11-20 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten
- uppvisa djupare kunskap och förståelse inom mikro- och makroekonomisk teori
- uppvisa kunskap och förståelse för nationalekonomisk empirisk metodik på grundläggande nivå.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
- med hjälp av relevanta teoretiska och empiriska modeller, kunna analysera och kritiskt diskutera ekonomiska frågor.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna diskutera grundläggande aspekter på innebörden av att ha ett vetenskapligt förhållningssätt.
Delkurs 1, Vetenskaplig metod och kommunikation
- Vetenskapligt förhållningssätt, empirisk metodik och rapportskrivande
- Ekonometriska modeller och deras användning.
Delkurs 2, Strategiska beslut
- Optimering under bivillkor inom konsumtions- och produktionsteori, givet olika specifikationer av nyttofunktionen och produktionsfunktionen
- Härledning av efterfrågefunktioner, indirekta nyttofunktioner, utgiftsfunktioner och kostnadsfunktioner
- Modellering av olika attityder till risk vid beslut under osäkerhet
- Genomgång av grunderna i spelteori, olika sätt att modellera beslut under interdependens och applikationer av spelteori på marknadsformerna monopol och duopol
- Analys av ekonomiska beslut som karakteriseras av asymmetrisk information mellan marknadens aktörer
- Vetenskapsteoretiskt förhållningssätt till mikroteori
- Röstningsbeteende
- Kollektiva varor
- Introduktion till allmän jämvikt
- Auktionsteori.
Delkurs 3, Hälsoekonomi
- Ekonomiska perspektiv på hälsa och sjukvård
- Produktionen av hälsa
- Hälso- och Sjukförsäkringssystemet
- Samhällsrelevanta frågeställningar som tillämpning.
Delkurs 4, Makroekonomi
- Makroekonomisk teori med betoning på kortsiktiga fluktuationer, inflation och arbetslöshet, växelkurser och utrikeshandel
- Jämfört med tidigare nivåer sker en fördjupad analys av konsumtions- och investeringsteori, konjunkturcykler, de finansiella marknadernas roll, lönebildning och arbetslöshet
- Teorier för räntans löptidstruktur och sambandet mellan räntor och växelkurser.
Föreläsningar, seminarier, datorlaborationer, självstudier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En förutsättning för att få delta i examinationen Eget arbete på delkurs 1 (Vetenskaplig metod och kommunikation) är att den studerande fullgjort det obligatoriska momentet: den första datorlaborationen. Den innehåller lärandemoment som är nödvändiga för att kunna skriva den individuella rapporten. Student som av särskilda skäl inte kunnat delta vid den första datorlaborationen erbjuds nytt tillfälle under de andra datorlaborationerna under kursens gång. Student som missat alla laborationer hänvisas till nästa kurstillfälle.
Slutbetyg
På kursen ges något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För betyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment och betyget Deltagit vid obligatoriska moment. För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på examinationsmoment omfattande minst 15 högskolepoäng, inom avslutade delkurser.
Mer detaljerad kursanvisning hänvisas till Studiehandledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
19 högskolepoäng från Nationalekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen ges på engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Artiklar och annat material (max 500 sidor).
Articles and other materials (max 500 pages).