Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2015 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för naturvetenskap och teknik

Kursplan


Förskolepedagogik II, 30 högskolepoäng
Early Years Education II, 30 Credits


Kurskod: NO1008 Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Verksamhetsförlagd utbildning
Tekniska området
Huvudområde: - Högskolepoäng: 30
Annat område: Naturvetenskaplig omvärldsorientering Ämnesgrupp (SCB): Övrigt inom naturvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2012-02-29 Senast ändrad: 2012-03-30
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2012 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs
- visa kunskap om ekosystemens byggnad och kunna exemplifiera och förklara innebörden i grundläggande ekologiska begrepp,
- visa kännedom om några vanliga svenska naturtyper och vilka organismgrupper som är karaktäristiska för dessa,
- visa kännedom om några vanliga växt- och djurarter i närmiljön,
- visa kunskaper om och kunna beskriva och ge exempel på grundläggande principer som karaktäriserar naturvetenskapliga arbetssätt,
- visa grundläggande kunskaper inom estetiska lärprocesser i relation till bildens uppbyggnad, ritteknik och tredimensionellt bildbyggande,
- visa förståelse för förskollärarens professionshistoria, dess pedagogiska uppdrag och ansvar i förhållande till barns undersökande verksamhet, och
- visa grundläggande kunskaper om hur lärares uppdrag och praktiska arbete med estetiska och naturvetenskapliga aktiviteter relateras till förskolans styrdokument.
- kunna redogöra för olika tolkningsmodeller av begreppet hållbar utveckling,
- kunna redogöra för människans delaktighet i några av naturens olika kretslopp,
- känna igen och namnge några vanliga moss-, lav- och svamparter,
- ha tillägnat sig grundläggande färdigheter och kunskaper inom friluftsliv,
- visa kunskaper om vad begreppet utomhuspedagogik kan innebära,
- visa kunskaper om naturens roll i förskolan ur ett historiskt perspektiv,
- visa kunskaper om och förmåga att problematisera förskolans pedagogiska verksamhet utifrån förskolan styrdokument, didaktiska teorier och teorier om barns lek och lärande,
- visa kunskap och förståelse för förskollärares betydelse när det gäller att stödja barn i undersökande och skapande verksamheter,
- kunna redogöra för grundläggande naturvetenskapliga förklaringar av ljud, ljus och färg,
- ha grundläggande kunskaper om vårt solsystem,
- kunna redogöra för orsakerna till årstidsväxlingar,
- känna till den fysikaliska bakgrunden till begreppet värme, och
- visa kunskap om centrala begrepp och teoretiska perspektiv inom området estetiska lärprocesser.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera för pedagogisk verksamhet som syftar till att stödja barns förmåga att systematiskt observera och jämföra t.ex. mönster, storlekar och former,
- planera för pedagogisk verksamhet som syftar till att stödja och utveckla barns bildskapande förmågor,
- planera för pedagogisk verksamhet som stimulerar barns nyfikenhet, kritiska tänkande och aktörskap,
- diskutera och problematisera utomhuspedagogik som pedagogisk idé,
- planera för säkra utomhusvistelser tillsammans med en barngrupp,
- använda estetiska processerna som redskap för utveckling och lärande,
tillsammans med arbetslaget planera, leda och utvärdera estetiska och naturvetenskapliga aktiviteter,
- beskriva och problematisera förskolans förutsättningar att arbeta med naturvetenskapliga och estetiska aktiviteter,
dokumentera och systematisera egna och andras erfarenheter av estetiska och naturvetenskapliga aktiviteter och relatera detta till relevant litteratur, och
- kommunicera och samverka med barn och personal i förskolans vardagliga verksamheter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmåga att
- problematisera lärares uppdrag och praktiska arbete relaterat till naturvetenskaplig och estetisk verksamhet, och
- problematisera hur olika föreställningar av vad ett barn är och förmår kan påverka hur naturvetenskaplig och estetisk verksamhet gestaltas i den pedagogiska verksamheten,
- kunna beskriva och problematisera grundläggande samband mellan människa teknik- natur och hållbar utveckling,
- värdera betydelsen av ett professionellt förhållningssätt i kontakter med barn och deras vårdnadshavare,
- utifrån didaktiska val värdera konsekvenser av förskollärarens arbete med estetisk och naturvetenskapliga verksamheter,
- redogöra för exempel och planera verksamhet som möjliggör olika naturvetenskapliga och estetiska/konstnärligt uttryck för barns upplevelser av omvärlden,
- utmana barns nyfikenhet, kreativitet och kommunikativa uttrycksformer, och
- beskriva olika sätt att definiera estetiskt lärande och estetiska lärprocesser/konstnärligt lärande och konstnärliga processer.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1, Barns möte med naturvetenskapliga och estetiska lärprocesser, 7,5 hp (Children and natural science and aesthetics learning processes, 7.5 Credits)
I delkursen behandlas grunderna i ett naturvetenskapligt förhållningssätt samt hur barn undersöker, tänker, lär och kommunicerar om naturen. Ämnesmässigt ligger fokus på upptäckande av olika vanliga svenska naturmiljöer och dess växter och djur om sommaren. Grundläggande processer inom bilduppbyggnad, ritteknik, modellbygge och enkla tekniska konstruktioner och lösningar behandlas utifrån naturteman. Speciellt fokus för kursen ligger också på förskollärarens uppdrag i att gynna estetiska och naturvetenskapliga lärprocesser. I samband med detta diskuteras förskollärarens professionshistoria och förskolans traditioner i förhållande till barns lärande, undersökande av, och kommunikation om omvärlden. Likaså diskuteras skilda sociala konstruktioner av barnet i relation till lärande och omsorg.

Delkurs 2, Utomhuspedagogik och hållbar utveckling, 7,5 hp (Outdoor education and sustainable development, 7.5 Credits)
Delkursen relaterar till förskolans uppdrag att medverka till hållbar utveckling. Kursen har därför dels ett tydligt utomhusperspektiv men syftar också till att ge teoretisk kunskap och förståelse för förhållandet människa teknik - natur och hållbar utveckling. Kursens naturvetenskapliga tema behandlar naturen om hösten med fokus på svampar, mossor och lavar samt olika typer av biotoper. Kursen behandlar också barns aktörskap d.v.s aspekter på barns egeninitierade agerande och förmåga att ha avsikter, konstruerar mening och aktivt bearbeta information. I kursen ingår också ett tema om eld, säker hantering av eld och eld ur naturvetenskaplig och estetisk aspekt står i fokus. I kursen prövas vidare utomhuspedagogik som pedagogisk idé i förhållande till olika ämnesområden. I kursen ingår också förskollärarens roll i att planera och utföra säkra utomhusvistelser tillsammans med en barngrupp liksom naturens roll i förskolan ur ett historiskt perspektiv.

Delkurs 3, Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp (Placement studies, 7.5 Credits)
Delkursen är verksamhetsförlagd och genomförs i förskolan. Innehåll och mål är nära relaterade till de innehållsområden, ämnen och ämnesdidaktiska studierna som lästs under utbildningen. Under kursen skall den studerande utveckla förståelse för relationen mellan teoretiska studier och förskolans verksamhet. I kursen fokuseras förutsättningar för barns lärande, undersökande och skapande i förskolans naturvetenskapliga och estetiska verksamheter.

Delkurs 4, Estetiska gestaltningsformer, 7,5 hp (Aesthetic forms of interpretation, 7.5 Credits)
Innehållet syftar till att utveckla ett pedagogiskt ledarskap med hjälp av olika estetiska gestaltningsformer/ konstnärliga uttrycksformer. Innehållet fokuseras kring olika former av estetiska uttryck för upplevelser av omvärlden och hur estetiska uttrycksformer kan vara meningsskapande i en lärprocess. Genom att använda rytmik, drama, musik, teater, IKT och bild kommuniceras exempelvis berättelser om planeter, stjärnor, ljus, färger och materia. Vikt läggs på hur upplevelser av omvärlden kan påverkas av barns skilda förutsättningar, t.ex. genus och etnicitet. Vårt solsystem med planeter och stjärnor behandlas samt vad vi och allt består av.


Studieformer

Föreläsningar, seminarier, exkursioner och praktiska/estetiska moment.
Undervisningen i delkurs 3 består av verksamhetsförlagd utbildning och seminarium. Vid frånvaro från den verksamhetsförlagda utbildningen skall den studerande i samråd med arbetslag/VFU-lärare komplettera denna inom kursens ram. Seminarier, exkursioner och praktiska/estetiska moment är obligatoriska. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Barns möte med naturvet. och estetiska lärprocesser, del 1/2, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Salstentamen
Barns möte med naturvet. och estetiska lärprocesser, del 2/2, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0102)
Gruppvis praktisk uppgift med skriftlig dokumentation och muntlig presentation samt enskilt praktiskt arbete.
Utomhuspedagogik och hållbar utveckling, del 1/2, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
Salstentamen
Utomhuspedagogik och hållbar utveckling, del 2/2, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0202)
Gruppvis praktisk uppgift med skriftlig dokumentation och muntlig presentation samt enskilt praktiskt arbete.
Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Fullgjord vfu och individuell skriftlig uppgift.
Estetiska gestaltningsformer, del 1/2, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0401)
Salstentamen
Estetiska gestaltningsformer, del 2/2, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0402)
Gruppvis praktisk uppgift med skriftlig dokumentation och muntlig presentation samt enskilt praktiskt arbete.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Barns möte med naturvet. och estetiska lärprocesser, del 1/2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Barns möte med naturvet. och estetiska lärprocesser, del 2/2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Utomhuspedagogik och hållbar utveckling, del 1/2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Utomhuspedagogik och hållbar utveckling, del 2/2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Verksamhetsförlagd utbildning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Estetiska gestaltningsformer, del 1/2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Estetiska gestaltningsformer, del 2/2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning förskola, 30 högskolepoäng

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För att erhålla Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs Väl Godkänd på minst 3 av de 4 delkurserna.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Innan påbörjad VFU ska utdrag ur belastningsregistret överlämnas till rektor eller motsvarande vid den skola där den studerande har sin VFU-placering.
För verksamhetsförlagd utbildning inom förskollärarprogrammet 210 högskolepoäng har den studerande rätt till endast en förnyad prövning (Dnr CF 52-153/2006, Dnr CF 52-154/2006). Vid ej godkänd VFU skall handläggningen av studentens rätt till förnyad VFU
handläggas i enlighet med Samverkansdokumentet bilaga 5. Begränsning av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning. Riktlinjer för stödåtgärder. https://vfu.oru.se/lp/
Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med skolhuvudmän i regionen (Dnr CF 59-214/2010). Avtalen innebär att VFU skall göras inom skolhuvudmännens ansvarsområde. Den studerande anmäler önskemål om VFU-placering genom Lärarutbildningsverktyget (LUV), som nås via https://vfu.oru.se/. För att kunna anmäla önskemål om VFU-placering måste den studerande använda den e-postadress som tilldelats av universitetet. Örebro universitet beslutar om slutlig VFU-placering utifrån anmälda önskemål. Beslutet kan avvika från önskemålen.
Den studerande, som är antagen till förskollärarprogrammet skall anmäla önskemål inom förskolan.
Den verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs inom ramen för en arbetsvecka enligt lärares arbetstidsavtal.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Dahlberg, Gunilla & Lenz Taguchi, Hillevi (1998)
Förskola och skola - om två skilda traditioner och om visionen om en mötesplats
Stockholm: HLS Förlag, 44 sidor
Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sternar, Lillemor & Wehrner Godée, Christina (2008)
Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära
Stockholm: Liber, 180 sidor
Harlen, Wynne (red.) (2008)
Våga språnget! Om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen
Stockholm: Almqvist & Wiksell, 152 sidor
Henriksson, Anders (2012)
Iris Biologi kurs 1
Malmö: Gleerups
Pramling Samuelsson, Ingrid & Pramling, Niklas (2008)
Didaktiska studier från förskola och skola
Malmö: Gleerups Utbildning AB
Sellgren Germund (senaste upplagan)
Naturpedagogik
Malmö: Ekelunds förlag AB
Skolverket (Reviderad 2010)
Läroplan för förskolan
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Thurén, Torsten (2007)
Vetenskapsteori för nybörjare
Stockholm: Liber, Valda delar s 7-93 (86 s)
Wålin-Öster, Cecilia (1997)
Uppleva, känna, skapa! Inspirationsbok i estetisk verksamhet
Borlänge: Förlags AB Björnen, 112 sidor
Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2005)
Lyssnandets pedagogik
Stockholm:Liber, 156 sidor

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Björneloo, Inger (2008)
Hållbar utveckling - att undervisa utifrån helheter och sammanhang
Stockholm: Liber, 138 sidor
Centre for Environment and Sustainability, GMV (2010)
Taking children seriously How the EU can invest in early childhood education for a sustainable future
Hämtad 2012-03-01 från http://www.chalmers.se/gmv/EN/projects/epsd, [Rapport]
Granberg, Ann (2000)
Småbarns utevistelse
Stockholm: Liber, 176 sidor
Halldén, Gunilla (2009)
Naturen som symbol för den goda barndomen
Stockholm: Carlsson Bokförlag, Sid 1-77
Mårtensson, Fredrika, Lisberg Jensen, Ebba, Söderström, Margareta & Öhman, Johan (2011)
Den nyttiga utevistelsen? Forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengagemang, Rapport 6407
Stockholm: Naturvårdsverket, Hämtad 2012-03-01 från http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6407-5.pdf
Persson, Cristel & Persson, Torsten (2007)
Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle
Lund: Studentlitteratur, 216 sidor
Pramling Samuelsson, Ingrid & Kaga, Yoshie (2008)
The contribution of early childhood education to a sustainable society
UNESCO, Hämtad 2012-03-01 från http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001593/159355e.pdf [Rapport]
Wålin-Öster, Cecilia (1997)
Uppleva, känna, skapa! Inspirationsbok i estetisk verksamhet
Borlänge: Förlags AB Björnen, 112 sidor
Ärleman-Hagsér, Eva (2006)
Gender, playing and learning in natural outdoor environments. I: Brodin, Jane & Lindstrand, Peg (Red). Interaction in Outdoor Play Environments - Gender, Culture and Learning. TKH-rapport nr 47.
Stockholm: Lärarhögskolan, Sid. 23-44

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Harlen, Wynne (red.) (2008)
Våga språnget! Om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen
Stockholm: Almqvist & Wiksell, 152 sidor
Pramling Samuelsson, Ingrid & Pramling, Niklas (red.) (2008)
Didaktiska studier. Från Förskola och skola.
Malmö: Gleerups Utbildning AB, 176 sidor, Valda delar
Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2005)
Lyssnandes pedagogik
Stockholm: Liber, 156 sidor

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Bonde, Lars Ole (2009)
Musik og menneske: introduktion til musikpsykologi
Frederiksberg: Samfundslitteratur, Sid 63-82
Erberth, Bodil & Rasmusson, Viveka (2008)
Undervisa i pedagogiskt drama: från dramaövningar till utvecklingsarbete
Lund: Studentlitteratur
Kempe, Anna-Lena & West, Tore (2010)
Design för lärande i musik
Stockholm: Norstedts, Sid 9-58
Strandberg, Leif (2006)
Vygoktskij i praktiken
Stockholm:Nordstedts akademiska förlag
Thavenius, Jan m.fl. (2004)
Tema Estetiska lärprocesser
Pedagogiska Magasinet (2), Sid 8-53 [Tidskriftsartikel]
Änggård, Eva (2006)
Barn skapar bilder i förskolan
Lund: Studentlitteratur


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Experimentböcker och artiklar om ljus, färg och ljud samt kopierat relevant material och digitala resurser tillkommer.


Se denna kursplan som PDF