Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Evidensbaserat arbetssätt inom hälso- och sjukvård, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Evidence-Based Practice in Health Care Services, Second Cycle, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM001A | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1F |
Inrättad: | 2014-12-05 | Senast ändrad: | 2018-09-25 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för begreppet evidens vid implementering av ny kunskap inom hälso- och sjukvård
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera kliniska frågeställningar samt planera och med adekvata metoder genomföra litteratursökningar på ett systematiskt sätt
- visa förmåga att kritiskt granska, analysera och värdera vetenskaplig litteratur
- visa förmåga att skriftligt och muntligt redogöra för sina slutsatser och diskutera den kunskap som ligger till grund för dessa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa ett reflekterande förhållningssätt till vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och hälso- och sjukvårdens ansvar för hur den används
- visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för kunskapsutveckling
- evidensbaserad hälso- och sjukvård
- systematisk kunskapssammanställning
- problemformulering
- litteratursökning
- granskning och värdering av vetenskapliga studiers kvalitet
- utifrån systematisk översiktsartikel planera implementering av resultatet
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten, enskilda studier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
---
Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkända examinationsmoment samt väl godkänt på delexaminationer motsvarande 6 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i omvårdnadsvetenskap där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod på grundnivå och 7,5 högskolepoäng vetenskaplig metod på avancerad nivå.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna