Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Evidensbaserat arbetssätt inom hälso- och sjukvård, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Evidence-Based Practice in Health Care Services, Second Cycle, 7.5 Credits


Kurskod: OM001A Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1F
Inrättad: 2014-12-05 Senast ändrad: 2018-09-25
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för begreppet evidens vid implementering av ny kunskap inom hälso- och sjukvård

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera kliniska frågeställningar samt planera och med adekvata metoder genomföra litteratursökningar på ett systematiskt sätt
- visa förmåga att kritiskt granska, analysera och värdera vetenskaplig litteratur
- visa förmåga att skriftligt och muntligt redogöra för sina slutsatser och diskutera den kunskap som ligger till grund för dessa

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa ett reflekterande förhållningssätt till vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och hälso- och sjukvårdens ansvar för hur den används
- visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för kunskapsutveckling


Kursens huvudsakliga innehåll

- evidensbaserad hälso- och sjukvård
- systematisk kunskapssammanställning
- problemformulering
- litteratursökning
- granskning och värdering av vetenskapliga studiers kvalitet
- utifrån systematisk översiktsartikel planera implementering av resultatet


Studieformer

Föreläsningar, seminarier, grupparbeten, enskilda studier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Systematisk litteratursökning, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examination sker genom individuell skriftlig redovisning. Student ges möjlighet att inlämna komplettering av uppgiften för att uppnå godkänt betyg. Komplettering inlämnas två veckor efter att anvisningar om vad som krävs meddelats.
Granskning och värdering av vetenskapliga studiers kvalitet, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Examination sker genom parvis skriftlig redovisning samt muntlig redovisning i seminarieform. Studenten ges möjlighet att inlämna komplettering av uppgiften för att uppnå godkänt betyg. Komplettering inlämnas två veckor efter att anvisningar om vad som krävs meddelats. Deltagande i seminarium är obligatoriskt. Vid frånvaro ska studenten delta vid seminarium vid annat tillfälle. Examinator beslutar om studenten kan lämna in skriftlig ersättningsuppgift som alternativ till deltagande i seminarium.
Planering för implementering av ny kunskap, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Examination sker genom individuell skriftlig redovisning samt muntlig redovisning i seminarieform. Studenten ges möjlighet att inlämna komplettering av uppgiften för att uppnå godkänt betyg. Komplettering inlämnas två veckor efter att anvisningar om vad som krävs meddelats. Deltagande i seminarium är obligatoriskt. Vid frånvaro ska studenten delta vid seminarium vid annat tillfälle. Examinator beslutar om studenten kan lämna in skriftlig ersättningsuppgift som alternativ till deltagande i seminarium.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Systematisk litteratursökning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Granskning och värdering av vetenskapliga studiers kvalitet
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Planering för implementering av ny kunskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


---
Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkända examinationsmoment samt väl godkänt på delexaminationer motsvarande 6 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i omvårdnadsvetenskap där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod på grundnivå och 7,5 högskolepoäng vetenskaplig metod på avancerad nivå.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Nilsen, Per (red.) (2014)
Implementering av evidensbaserad praktik
Malmö: Gleerup, 259 sidor
SBU (2014)
Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården:En handbok
Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU)

Referenslitteratur
DiCenso, Alba, Guyatt Gordon & Ciliska Donna (2005)
Evidence-based nursing: a guide to clinical practice
St. Louis: Mosby
Greenhalgh, Trisha (2012)
Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter
Lund: Studentlitteratur, 307 sidor
Law, Mary C. & MacDermid, Joy (2014 / 3:e uppl.)
Evidence-based Rehabilitation: a Guide to Practice
Thorofare, NJ : Slack, 429 sidor
Straus, Sharon E., Glasziou, Paul P. & Richardson, W. Scott (2010 / 4:e uppl.)
Evidence-based Medicine: How to Practice and Teach it
Edinburgh: Churchill Livingstone, 312 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna


Se denna kursplan som PDF