Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, Förbättringskunskap och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Knowledge of Improvement and Scientific Methods, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM001G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2014-12-04 | Senast ändrad: | 2018-03-23 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
- förklara grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
- redogöra för skillnader i kunskapssyn vid kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
- redogöra för vad som kännetecknar forskningsprocessen vid kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
- förklara grundläggande statistiska begrepp
- redogöra för resultat som presenteras med deskriptiv statistik respektive textanalys
- redogöra för förbättringskunskapens innebörd och teoretiska grunder
- redogöra för olika verktyg för förbättringsarbete
Färdighet och förmåga
- upprätta en handlingsplan för förbättringsarbete
- skriftligt sammanställa och muntligt redovisa vetenskaplig kunskap relevant för omvårdnad med beaktande av vetenskapligt arbetssätt
- utforma en vetenskaplig rapport enligt vedertagna skrivregler och referenshanteringssystem
- tillämpa metoder för informationssökning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över skillnader i kunskapssyn vid olika forskningsansats
- reflektera över skillnader i forskningsprocessen vid olika forskningsansats
- reflektera över forskningsetiska aspekter vid vetenskapliga studier
- reflektera över olika professioners roller i teamet
- förbättringskunskap
- vetenskapsteori
- forskningsetik
- kvalitativ forskningsprocess och textanalys
- kvantitativ forskningsprocess och deskriptiv statistik
- informationssökning
- vetenskaplig rapportering
- interprofessionellt teamarbete
Arbetssättet är studentcentrerat och inkluderar studentens aktiva ansvartagande för sitt lärande. Det studentcentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer, såsom föreläsningar, individuellt arbete, arbete i grupp och seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjort obligatoriskt moment samt godkänd betyg G för samtliga examinationer.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyg VG för individuell skriftlig tentamen och betyg G för övriga examinationer, samt fullgjort obligatoriskt moment i kursen.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).
eller
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av.se