Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, Förbättringskunskap och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Knowledge of Improvement and Scientific Methods, 7.5 Credits


Kurskod: OM001G Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2014-12-04 Senast ändrad: 2018-03-23
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
- förklara grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
- redogöra för skillnader i kunskapssyn vid kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
- redogöra för vad som kännetecknar forskningsprocessen vid kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
- förklara grundläggande statistiska begrepp
- redogöra för resultat som presenteras med deskriptiv statistik respektive textanalys
- redogöra för förbättringskunskapens innebörd och teoretiska grunder
- redogöra för olika verktyg för förbättringsarbete

Färdighet och förmåga
- upprätta en handlingsplan för förbättringsarbete
- skriftligt sammanställa och muntligt redovisa vetenskaplig kunskap relevant för omvårdnad med beaktande av vetenskapligt arbetssätt
- utforma en vetenskaplig rapport enligt vedertagna skrivregler och referenshanteringssystem
- tillämpa metoder för informationssökning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över skillnader i kunskapssyn vid olika forskningsansats
- reflektera över skillnader i forskningsprocessen vid olika forskningsansats
- reflektera över forskningsetiska aspekter vid vetenskapliga studier
- reflektera över olika professioners roller i teamet


Kursens huvudsakliga innehåll

- förbättringskunskap
- vetenskapsteori
- forskningsetik
- kvalitativ forskningsprocess och textanalys
- kvantitativ forskningsprocess och deskriptiv statistik
- informationssökning
- vetenskaplig rapportering
- interprofessionellt teamarbete


Studieformer

Arbetssättet är studentcentrerat och inkluderar studentens aktiva ansvartagande för sitt lärande. Det studentcentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer, såsom föreläsningar, individuellt arbete, arbete i grupp och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Förbättringskunskap och vetenskaplig metod, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig salstentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet
Förbättringskunskap, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Examination sker genom deltagande i seminarium med muntlig redovisning av gruppuppgift. Vid frånvaro i samband med seminarium ska studenten återta detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator
Vetenskapsteori, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Examination sker genom deltagande i seminarium med muntlig redovisning av gruppuppgift. Vid frånvaro i samband med seminarium ska studenten återta detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator
Forskningsprocess och forskningsetik, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Examination sker genom deltagande i seminarium med muntlig redovisning av gruppuppgift. Vid frånvaro i samband med seminarium ska studenten återta detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.
Informationssökning och vetenskaplig rapportering, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Skriftlig uppgift i par som redovisas vid ett seminarium. Rapporten lämnas in före seminariet. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga rapporten, vilken åter skickas in inom en vecka till seminarieledaren och sedan är underlag för betygsättning. Rapport som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd. Vid frånvaro i samband med seminarium ska studenten återta detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.
Professionsutveckling (Provkod: 0600)
Deltagande vid interprofessionellt seminarium.
Vid frånvaro vid seminarium lämnar studenten en skriftlig ersättningsuppgift.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Förbättringskunskap och vetenskaplig metod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Förbättringskunskap
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Vetenskapsteori
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Forskningsprocess och forskningsetik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Informationssökning och vetenskaplig rapportering
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Professionsutveckling
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjort obligatoriskt moment samt godkänd betyg G för samtliga examinationer.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyg VG för individuell skriftlig tentamen och betyg G för övriga examinationer, samt fullgjort obligatoriskt moment i kursen.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Boström, Anne-Marie, Nordström Gun, Wilde-Larsson, Bodil (red) (2017)
Kvalitetsarbete - för bättre och säkrare vård
Lund: studentlitteratur.
Ehrenberg, Anna & Wallin, Lars (red) 2014/2:a uppl
Omvårdnadens grunder: ansvar och utveckling
Lund: Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-08354-4, 540 sidor
Ejlertsson Göran (2012 / 2:a upplagan)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur, 303 sidor
Kristensson, Jimmie (2014)
Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik: för studenter inom hälso- och sjukvård
Stockholm: Natur och kultur, 191 sidor
Leksell Janeth, Lepp, Margret (red) (2013)
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Stockholm: Liber AB, ISBN/ISSN: 978-91-47-10568-7, 345 sidor
Thurén Torsten (2007)
Vetenskapsteori för nybörjare, 2:a upplagan
Stockholm: Liber, 184 sidor

Referenslitteratur
Henricsson Maria (red) (senaste upplagan)
Vetenskaplig teori och metod, från idé till examination inom omvårdnad
Lund: Studentlitteratur


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:

http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av.se


Se denna kursplan som PDF