Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, Handledning och bedömning i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Supervision and Evaluation in Workplace Education, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM002G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2F |
Inrättad: | 2014-12-04 | Senast ändrad: | 2018-03-23 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Delkurs 1: Handledning i verksamhetsförlagd utbildning, 3 högskolepoäng
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva och diskutera olika modeller för handledning i verksamhetsförlagd utbildning i relation till möjlighet för lärande och kunskapsutveckling
- beskriva och diskutera organisatoriska ramar, lagar och styrdokument som reglerar verksamhetsförlagd utbildning
- beskriva och diskutera handledarens roll i verksamhetsförlagd utbildning
- beskriva och diskutera olika sätt att bedöma kunskaper och färdigheter i verksamhetsförlagd utbildning.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- genomföra och utvärdera olika handledningssituationer
- tillämpa systematisk reflektion
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- granska och reflektera kritiskt över handledarens roll i olika handledningssituationer i relation till möjligheter för lärande och kunskapsutveckling
- reflektera över interprofessionellt perspektiv för lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning
Delkurs 2: Lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning, 2,5 högskolepoäng
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva och diskutera olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- tillämpa teoretiskt perspektiv i en undervisningssituation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- granska och reflektera kritiskt över betydelsen av handledarens kunskapssyn
Delkurs 3: Kommunikation och återkoppling, 2 högskolepoäng
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-beskriva och diskutera olika teoretiska perspektiv på kommunikation
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-analysera samtal med fokus på återkoppling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- granska och kritiskt reflektera över betydelsen av förhållningssätt och attityder i samband med återkoppling i verksamhetsförlagd utbildning
- granska och kritiskt reflektera över betydelsen av makt, genus och kulturella aspekter vid kommunikation vid handledande möten
Delkurs 1: Handledning i verksamhetsförlagd utbildning, 3 högskolepoäng
- olika modeller för handledning
- rollen som handledare
- reflektionsmetodik
- lagar och styrdokument för verksamhetsförlagd utbildning
- interprofessionellt lärande
- bedömning i Verksamhetsförlagd utbildning
Delkurs 2: Lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning, 2,5 högskolepoäng
- teoretiska perspektiv på begreppen kunskap och lärande
- lärstilar
Delkurs 3: Kommunikation, 2 högskolepoäng
- teorier om kommunikation och samtal
- förhållningsätt och attityder
- formativ bedömning och återkoppling
- makt- och genusaspekter i samtalssituationer
Kursen är webbaserad. I kursen ingår två heldagar på Campus. Kursen består av litteraturstudier, skriftliga inlämningsuppgifter, grupparbete, föreläsningar och seminarier. Seminarierna är webbaserade och sker i realtid. Skriftliga inlämningsuppgifter, grupparbete och seminarier ingår i examinationer som obligatoriska moment.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kriterier för sammanvägningsbetyg: För betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs betyget G på samtliga ingående examinationer samt betyg Deltagit (DT) på obligatoriska moment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs samma som ovan samt betyget VG på två av följande examinationer: Analys av handledningssituationen, Teoretiska utgångspunkter för verksamhetsförlagd utbildning, Analys av återkopplande samtal.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Yrkesexamen/generell examen med inriktning mot omvårdnadsvetenskap.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
För samtliga examinationer gäller följande: examination med betyget Underkänd ges två tillfällen till komplettering inom kursen samt tillfälle att examineras vid ett uppsamlingstillfälle efter kursen.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
Litteratur tillkommer främst i form av artiklar.