Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2017 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, Teori och tillämpning, 15 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Theory and Practice, 15 Credits |
Kurskod: | OM005G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2016-02-19 | Senast ändrad: | 2016-03-29 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2016 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- ha kunskap om styrdokument som berör hälso- och sjukvården
- ha kännedom om omvårdnadsvetenskapens teoretiska grunder
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- identifiera och bedöma allmänna omvårdnadsbehov
- utföra omvårdnadshandlingar, på ett för patienten säkert och respektfullt sätt
- tillämpa grundläggande teoretiska kunskaper i metoder och tekniker
- tillämpliga lagar och författningar inom vården
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs ha förmåga att
- förstå att det egna förhållningssättet har betydelse för en god omvårdnadsrelation med beaktande av profession, kultur och genus
- reflektera över det egna förhållningssätet till den egna kunskapsutvecklingen
Delkurs I, Grundläggande omvårdnad, 9,0 högskolepoäng
- omvårdnad och helhetssyn
- omvårdnadsbehov och omvårdnadshandlingar
- hälsa och miljö
- kommunikation
- etik
- omvårdnadsprocessen
- nutrition
- akutsjukvård
- läkemedelshantering
- tillämpliga lagar och författningar inom vården
Metoder och tekniker i hälso- och sjukvård
- personal- och patienthygien, smitta och smittspridning
- sängenheten, förebyggande av komplikationer vid inaktivitet
- ergonomi, lyft- och förflyttningsteknik
- ätande, munvård och nutrition
- blodtryck, puls och andning
- temperatur
- sug och syrgas
- urinkateterisering
- venprovstagning
- perifier venkateter
- injektionsteknik
Delkurs II, Verksamhetsförlagd utbildning, 6,0 högskolepoäng
- verksamhetsförlagd utbildning på vårdavdelning och mottagning
Arbetssättet är problemorienterat och är baserat på studentens aktiva ansvarstagande för planering av innehåll och tidsåtgång. Det problemorienterade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med egna studier och arbete i grupp, seminarier, föreläsningar, undervisning och färdighetsträning vid kliniskt tränings centrum (KTC) samt verksamhetsförlagd utbildning(vfu). Studieuppgifter, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning utgör obligatoriska moment.
Delkurs I. Grundläggande omvårdnad, 9,0 högskolepoäng
Egna studier och arbete i grupp, föreläsningar, undervisning och färdighetsträning vid kliniskt tränings centrum (KTC), studieuppgifter och seminarier.
Delkurs II. Verksamhetsförlagd utbildning, 6,0 högskolepoäng
Verksamhetsförlagd utbildning, studieuppgifter och seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
---
Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, betyget Godkänd på samtliga ingående examinationsformer där betyget Godkänd ges samt betyget Deltagit (DT) på examinationsformen Kommunikation.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på examinationsformerna Allmän omvårdnad samt läkemedelshantering och Metoder och tekniker.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Medicin 30 högskolepoäng där Fysiologi med anatomi och immunologi 15 högskolepoäng eller Fysiologi 15 högskolepoäng eller motsvarande ingår.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen är obligatorisk i Röntgensjuksköterskeprogrammet samt Biomedicinska analytikerprogrammet inriktning fysiologi.
Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Utbildningsprogrammet anvisar utbildningsplatser för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför utbildningsort/hemort. Studenten har ej rätt att själv bestämma utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning. Vfu kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa beslutade den 11e december 2015 att inom Röntgensjuksköterskeprogrammet och Biomedicinska analytikerprogrammet begränsa antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning till två (ORU 4.1-03465/2015). På https://vfu.oru.se finns riktlinjer för stödåtgärder vid problem under vfu (Dnr ORU 1.2.1-2726/2014 rev 1.2.1-04871/2015).
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
- Articles, current scientific journals and other readings will also be required reading in the area chosen by the student for their written report.
- Some of the books are not used in their entirety
- The latest edition of each book listed is always the edition to be used. If there is a more recent edition than the edition specified here, the more recent edition will be used.