Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, Grundläggande omvårdnad och hälsopsykologi, 15 högskolepoäng | |||
Nursing Science, General Nursing and Health Psychology, 15 Credits |
Kurskod: | OM006G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2015-06-24 | Senast ändrad: | 2018-10-01 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva människans psykologiska utveckling utifrån olika teoretiska perspektiv
- beskriva och förklara hälsopsykologiska aspekter som påverkar människors hälsa
- identifiera och bedöma omvårdnadsbehov
- beskriva omvårdnadsprocessen
- beskriva verbal och icke-verbal kommunikation
- beskriva tillämpliga lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd i förhållande till kursens innehåll
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- utföra omvårdnadshandlingar, på ett för patienten säkert och respektfullt sätt
- tillämpa grundläggande metoder och tekniker
- tillämpa ett etiskt grundat förhållningssätt i relationen till patient/vårdtagare
- visa förmåga till teamarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att
- reflektera över olika psykologiska perspektiv på hälsa
- observera och reflektera över vårdmiljöns betydelse för patients/vårdtagares välbefinnande
- reflektera över hållbar utveckling inom vården.
- teoretiska perspektiv inom utvecklingspsykologi
- hälsopsykologi
- grundläggande patientomvårdnad, teori och praktik
- omvårdnadsprocessen
- patientsäkerhet
- omvårdnadsbehov, ätande och nutrition, feber, verbal och icke-verbal kommunikation, minnessvårigheter och förvirringstillstånd, sömn, vila, aktivitet, samt elimination
- omvårdnadshandlingar, ergonomi, lyft- och förflyttningsteknik i vårdmiljö, kroniska och akuta sår, samt kompressionslindning, sängenheten, förebyggande av komplikationer vid inaktivitet
- hygien inom vård och omsorg, som patienthygien, vårdhygien, smitta och smittspridning samt steril hantering
- sjuksköterskans yrkesetik och etiska förhållningssätt
- tillämpliga lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd
- vårdmiljön
Arbetssättet är lärandecentrerat och inkluderar studentens aktiva ansvartagande för sitt lärande. Det lärandecentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer. Undervisning sker i form av föreläsningar, casemetodik samt med praktisk färdighetsträning och scenarioträning vid kliniskt träningscentrum (KTC). Lärande sker även genom muntlig och skriftlig reflektion och kamratbedömning. I verksamhetsförlagd utbildning sker undervisning genom handledning av yrkeshandledare. Den verksamhetsförlagda utbildningen utgörs av 32 timmar/vecka och innefattar 2 veckor inom kommunal vård.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
--
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget G på samtliga examinationer, samt deltagande (DT) i obligatoriska moment. För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs betyget G på samtliga examinationer samt deltagande (DT) i obligatoriska moment samt betyget VG på individuell skriftlig tentamen i Hälso- och utvecklingspsykologi och individuell skriftlig tentamen i Grundläggande omvårdnad.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).
eller
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Utbildningsprogrammet anvisar utbildningsplatser för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför utbildningsort/hemort. Studenten har ej rätt att själv bestämma utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning. Vfu kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa beslutade den 17 juni 2015 att på kursen Omvårdnadsvetenskap Grundläggande omvårdnad och hälsopsykologi inom sjuksköterskeprogrammet begränsa antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning till två (Dnr ORU 4.1-02662/2015). På https://vfu.oru.se finns Riktlinjer om stödåtgärder vid problem under verksamhetsförlad utbildning.
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar vetenskapliga publikationer och film tillkommer
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av.se