Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa] |
|
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, Evidensbaserad vård och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Evidence-Based Care and Scientific Methods, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM007G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2015-12-11 | Senast ändrad: | 2018-03-23 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
- redogöra för vad som kännetecknar olika forskningsdesigner samt vanligt förekommande metoder för datainsamling och analys vid studier med kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
- förklara begreppen trovärdighet respektive tillförlitlighet vid vetenskapliga studier
- redogöra för resultat av statistiska analyser som är vanligt förekommande vid studier inom omvårdnad
- redogöra för processen för evidensbaserad omvårdnad
Färdighet och förmåga
- tillämpa en modell för implementering av evidensbaserad kunskap
- självständigt urskilja och formulera en forskningsfråga relevant för omvårdnad och utifrån den planera systematiskt inhämtande av kunskap på vetenskaplig nivå
- tillämpa principer för systematisk litteratursökning
- tillämpa forskningsetiska principer vid planering av vetenskapliga studier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska vetenskaplig kvalitet i studier med kvalitativ respektive kvantitativ forskningsansats och reflektera över resultatens trovärdighet respektive tillförlitlighet
- reflektera över implementering av evidensbaserad kunskap och patientsäkra arbetsmetoder inom hälso- och sjukvård
- processen för evidensbaserad omvårdnad
- trovärdighet i publicerade studier med kvalitativ forskningsansats
- tillförlitlighet i publicerade studier med kvantitativ forskningsansats
- metoder för datainsamling (intervjuteknik, enkätmetodik)
- metoder för analys (statistisk analys, innehållsanalys)
- forskningsetik
- implementering av kunskap
- systematisk litteratursökning
- projektplan
Arbetssättet är studentcentrerat och inkluderar studentens aktiva ansvartagande för sitt lärande. Det studentcentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer, såsom föreläsningar, individuellt arbete, arbete i grupp och seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs Godkänt på samtliga examinationer
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs Väl godkänt på individuell skriftlig tentamen och godkänt på övriga examinationer i kursen.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
30 högskolepoäng i omvårdnadsvetenskap där Omvårdnadsvetenskap, Förbättringskunskap och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng (G1N) ingår.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur