Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, Evidensbaserad vård och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Evidence-Based Care and Scientific Methods, 7.5 Credits


Kurskod: OM007G Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2015-12-11 Senast ändrad: 2018-03-23
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
- redogöra för vad som kännetecknar olika forskningsdesigner samt vanligt förekommande metoder för datainsamling och analys vid studier med kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
- förklara begreppen trovärdighet respektive tillförlitlighet vid vetenskapliga studier
- redogöra för resultat av statistiska analyser som är vanligt förekommande vid studier inom omvårdnad
- redogöra för processen för evidensbaserad omvårdnad

Färdighet och förmåga
- tillämpa en modell för implementering av evidensbaserad kunskap
- självständigt urskilja och formulera en forskningsfråga relevant för omvårdnad och utifrån den planera systematiskt inhämtande av kunskap på vetenskaplig nivå
- tillämpa principer för systematisk litteratursökning
- tillämpa forskningsetiska principer vid planering av vetenskapliga studier

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska vetenskaplig kvalitet i studier med kvalitativ respektive kvantitativ forskningsansats och reflektera över resultatens trovärdighet respektive tillförlitlighet
- reflektera över implementering av evidensbaserad kunskap och patientsäkra arbetsmetoder inom hälso- och sjukvård


Kursens huvudsakliga innehåll

- processen för evidensbaserad omvårdnad
- trovärdighet i publicerade studier med kvalitativ forskningsansats
- tillförlitlighet i publicerade studier med kvantitativ forskningsansats
- metoder för datainsamling (intervjuteknik, enkätmetodik)
- metoder för analys (statistisk analys, innehållsanalys)
- forskningsetik
- implementering av kunskap
- systematisk litteratursökning
- projektplan


Studieformer

Arbetssättet är studentcentrerat och inkluderar studentens aktiva ansvartagande för sitt lärande. Det studentcentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer, såsom föreläsningar, individuellt arbete, arbete i grupp och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Evidensbaserad vård och vetenskaplig metod, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig salstentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.
Systematisk litteratursökning och planering av projekt, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Skriftlig uppgift i par som redovisas vid ett seminarium. Rapporten lämnas in före seminariet. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga rapporten, vilken åter skickas in inom en vecka till seminarieledaren och sedan är underlag för betygsättning. Vid frånvaro i samband med seminarium ska studenten återta detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator. Examinator beslutar om studenten kan lämna in en skriftlig ersättningsuppgift som alternativ till deltagande vid seminarium.
Bedömning av tillförlitlighet i kvantitativ forskning, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuell skriftlig uppgift med peer learning.
Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.
Bedömning av trovärdighet i kvalitativ forskning, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Individuell skriftlig uppgift med peer learning.
Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.
Evidensbaserad vård och implementering av kunskap, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Examination sker genom deltagande i seminarium med muntlig redovisning av gruppuppgift. Individuell skriftlig uppgift lämnas in efter seminariet.Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Evidensbaserad vård och vetenskaplig metod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Systematisk litteratursökning och planering av projekt
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Bedömning av tillförlitlighet i kvantitativ forskning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Bedömning av trovärdighet i kvalitativ forskning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Evidensbaserad vård och implementering av kunskap
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs Godkänt på samtliga examinationer
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs Väl godkänt på individuell skriftlig tentamen och godkänt på övriga examinationer i kursen.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

30 högskolepoäng i omvårdnadsvetenskap där Omvårdnadsvetenskap, Förbättringskunskap och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng (G1N) ingår.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Boström, Anne-Marie, Nordström Gun, Wilde-Larsson, Bodil (red) (2017)
Kvalitetsarbete - för bättre och säkrare vård
Lund: studentlitteratur.
Brandt, Johan (2013)
LEAN i svensk sjukvård - bakgrund, praktik och reflektioner
Stockholm: Liber AB
Ejlertsson Göran (2012 / 2:a upplagan)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur, 303 sidor
Henricson, Maria senaste upplagan
Vetenskaplig teori och metod
Lund: Studentlitteratur
Leksell Janeth, Lepp, Margret (red) (2013)
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Stockholm: Liber AB, ISBN/ISSN: 978-91-47-10568-7, 345 sidor
Svensk Sjuksköterskeförening (2008)
Strategi för att utveckla vården
Stockholm: Svensk Sjuksköterskeförening, http://www.swenurse.se
Willman, Ania (red.) (2016)
Evidensbaserad omvårdnad. En bro mellan forskning och klinisk verksamhet. 4., [rev.] uppl.
Lund: Studentlitteratur, 186 sidor


Se denna kursplan som PDF