Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, Klinisk omvårdnad I samt informatik, 22,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Clinical Nursing I and Informatics, 22.5 Credits |
Kurskod: | OM010G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 22,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2016-02-23 | Senast ändrad: | 2016-10-19 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för patienters behov av omvårdnad vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd inom dessa områden: hjärtsjukdom, lungsjukdom, sjukdom i mag-tarmkanalen, sjukdom och skada i rörelseapparaten, neurologisk sjukdom
- redogöra för perioperativ omvårdnad
- redogöra för grunder i akut omhändertagande
- beskriva grundläggande omvårdnad av barn
- beskriva omvårdnad av kvinnors och mäns specifika sjukdomstillstånd
- redogöra för läkemedelshantering utifrån gällande författning
- redogöra för omvårdnadsdiagnostik samt grunderna för vårdplaner
- beskriva informatikens och eHälsas användningsområde inom omvårdnad
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- utföra metoder och tekniker på ett patientsäkert sätt
- i samverkan med sjuksköterska kunna bedöma omvårdnadsbehov, planera, utföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder
- samverka med personal i vårdteamet
- kommunicera och bemöta patienter på ett respektfullt sätt
- utföra korrekta läkemedelsberäkningar
- utföra läkemedelshantering på ett patientsäkert sätt
- använda omvårdnadsprocessen i omvårdnadsdokumentation
- använda bedömningsinstrument som stöd för bedömning av patients omvårdnadsstatus
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera och analysera situationer i det patientnära omvårdnadsarbetet utifrån etiska begrepp
-beskriva och reflektera över kultur- och genusspecifika aspekter i omvårdnad
- beskriva och reflektera över kommunikationens betydelse i mötet med patienten
- kritiskt reflektera över personcentrerad omvårdnad som grund för patientens välbefinnande
- reflektera över patientsäkerhet och hållbar utveckling utifrån läkemedelsbehandling samt metoder och tekniker
- reflektera över det egna lärandet i utvecklandet av ett professionellt förhållningssätt
Delkurs I:
Klinisk omvårdnad, 18 högskolepoäng
Clinical Nursing, 18 Credits'
Utifrån akuta och långvariga sjukdomstillstånd är fokus på:
- akut omhändertagande: ABCDE
- andningssvårigheter vid KOL, astma
- barnhälsovård inklusive barnkonventionen
- hjärtats sjukdomar: hjärtinfarkt, hjärtsvikt
- kvinnors och mäns specifika sjukdomar: gynekologiska sjukdomar, prostatasjukdomar
- mag-tarmkanalens sjukdomar: akut buk, ileus, inflammatoriska tarmsjukdomar
- neurologiska sjukdomar: Parkinsons sjukdom, epilepsi
- nutrition: enteral nutrition och specialkoster
- palliativ vård: omvårdnad i samband med döende och död
- perioperativ omvårdnad: pre- och postoperativ omvårdnad
- Interprofessionellt lärande
- tillämpliga lagar och författningar
- praktiska färdigheter i hälso- och sjukvård: venprovtagning, injektionsformer (subkutan, insulin, intramuskulär), perifer venkateter, sondsättning, sugteknik och syrgashantering, urinkateter.
Delkurs II:
Informatik 4,5 högskolepoäng
Informatics 4,5 Credits
- omvårdnadsdokumentation och omvårdnadsplaner
- omvårdnadsdiagnostik
- terminologier inom omvårdnadsdokumentation, nationellt och internationellt
- översikt av eHälsas användningsområde i relation till omvårdnad
- tillämpliga lagar och författningar.
Arbetssättet är lärandecentrerat och inkluderar studentens aktiva ansvartagande för sitt lärande. Det lärandecentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer. I delkurs 1 sker undervisning i form av föreläsningar, casemetodik samt med praktisk färdighetsträning och scenarioträning vid kliniskt träningscentrum (KTC). I verksamhetsförlagd utbildning sker undervisning genom handledning av yrkeshandledare och genom deltagande i seminarium. Lärande sker även genom muntlig och skriftlig reflektion. Den verksamhetsförlagda utbildningen utgörs av 32 timmar/vecka och innefattar 5 veckor inom sluten somatisk vård. I delkurs 2 sker undervisning genom föreläsningar, seminarium samt arbete i grupp.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen, krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkända examinationer i samtliga moment.
För betyget väl godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda och godkända obligatoriska moment, samt betyget VG på 12,5 poäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Omvårdnadsvetenskap, Introduktion till sjuksköterskeprofessionen , 7.5 högskolepoäng (G1N)
Omvårdnadsvetenskap, Förbättringskunskap och vetenskaplig metod , 7.5 hp, (G1N)
Medicin, Fysiologi med anatomi, 15 högskolepoäng (G1N) samt godkänd verksamhetsförlagd utbildning i Omvårdnadsvetenskap, Grundläggande omvårdnad i hälsopsykologi, 15 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Utbildningsprogrammet anvisar utbildningsplatser för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför utbildningsort/hemort. Studenten har ej rätt att själv bestämma utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning. Vfu kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.
Vid problem att uppnå kursens mål under VFU finns "Riktlinjer om stödåtgärder vid problem under verksamhetsförlagd utbildning" enligt prefektbeslut (Dnr ORU 1.2.1.-04871/2015).
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa beslutade den 17 juni 2015 att på kursen Omvårdnadsvetenskap, Klinisk omvårdnad 1 samt informatik inom sjuksköterskeprogrammet begränsa antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning till två (Dnr ORU 4.1-02662/2015). På https://vfu.oru.se finns riktlinjer för stödåtgärder vid problem under vfu (Dnr ORU 1.2.1-2726/2014).
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Some of the books are not used in their entirety
- Articles, current scientific journals and other readings will be added