Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, Klinisk omvårdnad I samt informatik, 22,5 högskolepoäng
Nursing Science, Clinical Nursing I and Informatics, 22.5 Credits


Kurskod: OM010G Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 22,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2016-02-23 Senast ändrad: 2018-02-08
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2017 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för patienters behov av omvårdnad vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd inom dessa områden: hjärtsjukdom, lungsjukdom, sjukdom i mag-tarmkanalen, sjukdom och skada i rörelseapparaten, neurologisk sjukdom
- redogöra för perioperativ omvårdnad
- redogöra för grunder i akut omhändertagande
- beskriva grundläggande omvårdnad av barn
- redogöra för kvinnors och mäns specifika ohälsotillstånd
- redogöra för läkemedelshantering utifrån gällande författning
- redogöra för omvårdnadsdiagnostik samt grunderna för vårdplaner
- beskriva informatikens och eHälsas användningsområde inom omvårdnad

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- utföra praktiska färdigheter på ett patientsäkert sätt
- i samverkan med sjuksköterska kunna bedöma omvårdnadsbehov, planera, utföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder
- samverka med personal i vårdteamet
- kommunicera och bemöta patienter på ett respektfullt sätt
- utföra korrekta läkemedelsberäkningar
- utföra läkemedelshantering på ett patientsäkert sätt
- använda omvårdnadsprocessen i omvårdnadsdokumentation
- använda bedömningsinstrument som stöd för bedömning av patients omvårdnadsstatus
- utforma en rapport enligt vedertagna skrivregler och referenshanteringssystem

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera och analysera situationer i det patientnära omvårdnadsarbetet utifrån etiska begrepp
- beskriva och reflektera över kultur- och genusspecifika aspekter i omvårdnad
- beskriva och reflektera över kommunikationens betydelse i mötet med patienten
- kritiskt reflektera över personcentrerad omvårdnad som grund för patientens välbefinnande
- reflektera över patientsäkerhet och hållbar utveckling utifrån läkemedelsbehandling samt metoder och tekniker
- reflektera över det egna lärandet i utvecklandet av ett professionellt förhållningssätt


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1:
Klinisk omvårdnad, 18 högskolepoäng
Clinical Nursing, 18 Credits'
Omvårdnad utifrån akuta och långvariga sjukdomstillstånd med fokus på:
- akut omhändertagande: ABCDE
- andningssvårigheter vid KOL, astma, syrgashantering
- barnhälsovård inklusive barnkonventionen
- hjärtats sjukdomar: hjärtinfarkt, hjärtsvikt
- kvinnors och mäns specifika ohälsotillstånd
- mag-tarmkanalens sjukdomar: akut buk, ileus, stomi
- neurologiska sjukdomar: Parkinsons sjukdom, epilepsi, skallskada
- nutrition: enteral nutrition och specialkoster
- perioperativ omvårdnad: pre- och postoperativ omvårdnad
- interprofessionellt lärande
- praktiska färdigheter i hälso- och sjukvård: venprovtagning, injektionsformer (subkutan, insulin, intramuskulär), perifer venkateter, sondsättning och urinkateter.
- tillämpliga lagar och författningar
Delkurs II:
Informatik 4,5 högskolepoäng
Informatics 4,5 Credits
- omvårdnadsdokumentation och omvårdnadsplaner
- omvårdnadsdiagnostik
- terminologier inom omvårdnadsdokumentation, nationellt och internationellt
- översikt av eHälsas användningsområde i relation till omvårdnad
- tillämpliga lagar och författningar


Studieformer

Arbetssättet är lärandecentrerat och inkluderar studentens aktiva ansvarstagande för sitt lärande. Det lärandecentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer. I delkurs 1 sker undervisning i form av föreläsningar, casemetodik samt med praktisk färdighetsträning och scenarioträning vid kliniskt träningscentrum (KTC). I verksamhetsförlagd utbildning sker undervisning genom handledning av yrkeshandledare och genom deltagande i seminarium. Lärande sker även genom muntlig och skriftlig reflektion. Den verksamhetsförlagda utbildningen utgörs av 32 timmar/vecka och innefattar 5 veckor inom sluten somatisk vård. I delkurs 2 sker undervisning genom föreläsningar, seminarium samt arbete i grupp.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Omvårdnadsvetenskap A, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Individuell skriftlig salstentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.
Omvårdnadsvetenskap B, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0120)
Individuell skriftlig salstentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.
Praktiska färdigheter, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0210)
Individuell examination på kliniskt träningscentrum, vilket innefattar ett godkänt web-test, praktiskt genomförande och muntligt redovisning integrerat i genomförandet.
Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.
Verksamhetsförlagd utbildning - somatisk vård, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Fullgjord och bedömd vfu, inklusive obligatoriskt deltagande i seminarium samt utförande av reflektionsuppgift. I samband med vfu används klinisktutbildningsprotokoll för dokumentation av kunskaper och färdigheter.
Vid frånvaro under vfu skall studenten återtaga detta vid nästa ordinarie tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator. I de fall detta inträffar ska vidarehanteringen följa aktuella Riktlinjer om stödåtgärder vid problem under verksamhetsförlagd utbildning.

Examinator har rätt att besluta om att underkänna en student under pågående VFU i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskap, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under placeringen kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Detta inkluderar även indirekt skada då studentens hantering av provmaterial och genomförande av analyser under placeringen medför en risk för diagnostik av patientmaterial. Studenten avbryter då sin VFU i förtid och får betyget underkänt.
I de fall detta inträffar ska vidarehanteringen följa aktuella Riktlinjer om stödåtgärder vid problem under verksamhetsförlagd utbildning.
Läkemedelshantering, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0410)
Individuell skriftlig salstentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.
Läkemedelsberäkning, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0420)
Individuell skriftlig salstentamen. För betyget Godkänd krävs 100% rätt. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.
Patientsäkerhet, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0450)
Individuellt skriftligt arbete samt deltagande i seminarium. Den skriftliga uppgiften lämnas in före seminariet och det ges möjlighet till eventuella revideringar av rapporten. Studenten ska lämna in den reviderade uppgiften inom 2 veckor, vilken senare är underlag för betygssättning. Vid frånvaro i samband med seminariet ska studenten återtaga detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.
Omvårdnadsdokumentation, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Skriftlig uppgift och aktivt deltagande vid ett seminarium. Vid eventuell revidering av uppgiften lämnas den in till seminarieledaren inom 2 veckor efter seminariet, vilket senare är underlag för betygssättning. Rapport som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.
Vid frånvaro i samband med seminarium ska studenten återta detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.
Case-seminarium omvårdnad vid hjärtsjukdom. (Provkod: 0520)
Deltagande i case-seminarium
Vid frånvaro under seminariet ska studenten återta detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.
Case-seminarium i pediatrisk omvårdnad (Provkod: 0540)
Deltagande i case-seminarium
Vid frånvaro under seminariet ska en skriftlig inlämningsuppgift lämnas in senast tre veckor efter seminariet.
Akut scenarioträning (Provkod: 0600)
Deltagande i akut scenarioträning.
Vid frånvaro under seminariet ska studenten återta detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Omvårdnadsvetenskap A
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Omvårdnadsvetenskap B
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Praktiska färdigheter
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Verksamhetsförlagd utbildning - somatisk vård
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Läkemedelshantering
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Läkemedelsberäkning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Patientsäkerhet
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Omvårdnadsdokumentation
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Case-seminarium omvårdnad vid hjärtsjukdom.
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Case-seminarium i pediatrisk omvårdnad
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Akut scenarioträning
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen, krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkända examinationer i samtliga moment.
För betyget väl godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda och godkända obligatoriska moment, samt betyget VG på 10 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Omvårdnadsvetenskap, Introduktion till sjuksköterskeprofessionen , 7.5 högskolepoäng (G1N)
Omvårdnadsvetenskap, Förbättringskunskap och vetenskaplig metod , 7.5 hp, (G1N)
Medicin, Fysiologi med anatomi, 15 högskolepoäng (G1N) samt godkänd verksamhetsförlagd utbildning i Omvårdnadsvetenskap, Grundläggande omvårdnad i hälsopsykologi, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Utbildningsprogrammet anvisar utbildningsplatser för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför utbildningsort/hemort. Studenten har ej rätt att själv bestämma utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning. Vfu kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.

Vid problem att uppnå kursens mål under VFU finns "Riktlinjer om stödåtgärder vid problem under verksamhetsförlagd utbildning" på https://vfu.oru.se.

Fakultetsnämnden för medicin och hälsa beslutade den 17 juni 2015 att på kursen Omvårdnadsvetenskap, Klinisk omvårdnad 1 samt informatik inom sjuksköterskeprogrammet begränsa antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning till två (Dnr ORU 4.1-02662/2015).
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Omvårdnadsvetenskap, Introduktion till sjuksköterskeprofessionen , 7.5 högskolepoäng (G1N)
Omvårdnadsvetenskap, Förbättringskunskap och vetenskaplig metod , 7.5 hp, (G1N)
Medicin, Fysiologi med anatomi, 15 högskolepoäng (G1N) samt godkänd verksamhetsförlagd utbildning i Omvårdnadsvetenskap, Grundläggande omvårdnad i hälsopsykologi, 15 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Boman Lennart & Wikström Claes (senaste upplagan)
Medicinsk teknik: Teori, planering och genomförande
Lund: Studentlitteratur
Carpenito-Moyet Lynda Juall (senaste upplagan)
Handbook of Nursing Diagnosis
Philadelphia: Lippincott
Edberg, Anna-Karin & Wijk, Helle (red) (senaste upplagan)
Omvårdnadens grunder: hälsa och ohälsa
Lund: Studentlitteratur
Ehrenberg, Anna & Wallin, Lars (red) (senaste upplagan)
Omvårdnadens grunder: ansvar och utveckling
Lund: Studentlitteratur
Ekvall, Anna& Jansson, Anna M. (red.) (senaste upplagan)
Omvårdnad och medicin.
Lund: Studentlitteratur,
Kumlien, Christine & Rystedt, Jenny (red.) (senaste upplagan)
Omvårdnad och kirurgi.
Lund:Studentlitteratur
Leksell Janeth, Lepp, Margret (red) (senaste upplagan)
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Stockholm: Liber AB
McCabe Catherine & Timmins, Fiona (senaste upplagan)
Grundläggande kommunikation- inom omvårdnad
Lund: Studentlitteratur
Olsen Lars André & Hälleberg Nyman Maria (senaste upplagan)
Säker läkemedelsberäkning
Stockholm: Natur och Kultur
Svensk sjuksköterskeförening (senaste upplagan)
Strategi för sjuksköterskors arbete med ehälsa
https://www.swenurse.se/Publikationer--Remisser/Publikationer/eHalsa/Strategi-for-sjukskoterskors-arbete-med-eHalsa

Referenslitteratur
Almås Hallbjörg (senaste upplagan)
Klinisk omvårdnad del 1 och 2
Stockholm: Liber
Björkman, Anna-Marie (senaste upplagan)
Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering
Lund: Studentlitteratur
Björvell Catrin (senaste upplagan)
Sjuksköterskans journalföring
Lund: Studentlitteratur
Svensk sjuksköterskeförening (senaste upplagan)
Strategi för sjuksköterskors arbete med ehälsa
http://www.swenurse.se/Publikationer--Remisser/Publikationer/eHalsa/Strategi-for-sjukskoterskors-arbete-med-eH
UD Stockholm (senaste upplagan)
Mänskliga rättigheter. Konventionen om barnets rättigheter
http://regeringen.se
Wijma Barbro, Smirthwaite Goldina, Swahnberg Katarina (red) (senaste upplagan)
Genus och kön inom medicin- och vårdutbildningar
Lund: Studentlitteratur
Wikström Jonas (senaste upplagan)
Akutsjukvård: handläggning av patienter med akut sjukdom eller skada
Lund: Studentlitteratur
Öhman, Ann (senaste upplagan)
Genusperspektiv på vårdvetenskap
Högskoleverket


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av.se


Se denna kursplan som PDF