Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, Klinisk omvårdnad II, kommunikation och lärande, 22,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Clinical Nursing II, Communication and Education, 22.5 Credits |
Kurskod: | OM011G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 22,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2F |
Inrättad: | 2016-02-19 | Senast ändrad: | 2016-12-06 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för patientens behov av omvårdnad vid följande sjukdomstillstånd: sjukdomar i urinvägarna, sjukdomar i pancreas, lever, gallvägar, stomivård, onkologiska sjukdomar, akut smärta och långvarig smärta, hjärt-kärlkirurgi samt MS
-visa kunskap om omvårdnadens vetenskapliga grund samt ha kännedom om aktuell forskning
- förklara och redogöra för val av omvårdnadshandlingar utifrån patientens aktuella situation
- beskriva innebörder av familjefokuserad omvårdnad och olika familjebildningar
- förklara och redogöra för kommunikation ur olika teoretiska perspektiv
- förklara och redogöra för innebörden i ett professionellt förhållningssätt
- förklara och redogöra för olika begrepp och teoretiska utgångspunkter i relation till patientundervisning
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att
-utföra omvårdnadshandlingar utifrån patientens aktuella situation
- utföra metoder och tekniker på ett patientsäkert sätt
- i dialog med patienten använda omvårdnadsprocessen för en personcentrerad vård samt dokumentera utifrån gällande lagstiftning
-använda relevanta bedömningsinstrument som stöd för planering, utvärdering och dokumentation av omvårdnadshandlingar
- uppmärksamma och förebygga komplikationer i samband med vård och behandling samt handla adekvat i oväntade situationer
- beräkna dos av läkemedel samt iordningställa, administrera, observera, utvärdera, rapportera effekter och bieffekter av läkemedel samt dokumentera enligt gällande lagstiftning
- samverka med patienter, familj/närstående och vårdteamet i olika situationer
- bemöta patientens upplevelse av hälsa och ohälsa med visad respekt för patientens självbestämmande, integritet, sociala och kulturella sammanhang
- visa förmåga att föra professionella samtal med fokus på patientens och närståendes uttryck av behov och önskemål
-kunna tillämpa den didaktiska modellen vid patientundervisning
- kunna informera och undervisa patienten om läkemedel, undersökningar och behandlingar
- kunna utföra S-HLR (hjärt-lungräddning för sjukvårdspersonal)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att
- reflektera över och problematisera etiska teorier och begrepp i relation till etiska dilemman som erfarits i en vårdsituation
- observera och kritiskt granska kommunikation i olika situationer och i relation till interprofessionella möten
- reflektera över olika innebörder av professionellt förhållningssätt
- reflektera över det egna förhållningssättet i relation till den egna kunskapsutvecklingen
- reflektera över betydelsen av interproffessionellt förhållningssätt i omvårdnad
Innehåll
Delkurs I
Utifrån akuta och långvariga sjukdomstillstånd är fokus på:
- elimination
- akut och kronisk smärta
- omvårdnad vid hjärt-och kärlkirurgi
- omvårdnad vid pancreas, lever och gallkirurgi
- stomivård
- familjefokuserad omvårdnad
-makt och utsatthet
- onkologisk omvårdnad
- sårvård
- MS och kronisk sorg
Delkurs II:
Bemötande och lärande, 7,5 högskolepoäng
Learning and Communication, 7,5 Credits
- professionella samtal
- interprofessionella möten
- kommunikation och samtal i olika omvårdnadssituationer
- psykologiska och sociala fenomen
-professionellt förhållningssätt
- teorier och begrepp för lärande
- sjuksköterskans pedagogiska roll
Arbetssättet är lärandecentrerat och inkluderar studentens aktiva ansvartagande för sitt lärande. Det lärandecentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer. I delkurs 1 sker undervisning i form av föreläsningar, casemetodik samt med praktisk färdighetsträning vid kliniskt träningscentrum (KTC). I verksamhetsförlagd utbildning sker undervisning genom handledning av yrkeshandledare och genom deltagande i seminarium. Lärande sker även genom muntlig och skriftlig reflektion. Den verksamhetsförlagda utbildningen utgörs av 32 timmar/vecka och innefattar 5 veckor inom sluten somatisk vård. I delkurs 2 sker undervisning genom föreläsningar, casemetodik, seminarium med arbete i grupp samt rollspel.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kriterirer för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget G på samtliga examinationer, samt deltagande (DT) i obligatoriska moment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyget G på samtliga examinationer samt deltagande (DT) i obligatoriska moment samt betyget VG på Praktiska färdigheter och på skriftlig individuell tentamen i Omvårdnadsvetenskap
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Omvårdnadsvetenskap, Grundläggande omvårdnad och hälsopsykologi, 15 högskolepoäng (G1N), Medicin, Klinisk medicin I, 15 högskolepoäng (G1N), samt fullgjord och godkänd vfu, och läkemedelshantering i kursen Omvårdnadsvetenskap, Klinisk omvårdnad I, samt informatik, 22,5 högskolepoäng (G1F).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Utbildningsprogrammet anvisar utbildningsplatser för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför utbildningsort/hemort. Studenten har ej rätt att själv bestämma utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning. Vfu kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa beslutade den 16 mars 2011 att på kursen Specifik omvårdnad av patient med somatisk sjukdom 22,5 högskolepoäng inom sjuksköterskeprogrammet, begränsa antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning till två (Dnr CF 59- 102/2011). På https://vfu.oru.se finns riktlinjer för stödåtgärder vid problem under vfu (Dnr ORU 1.2.1-2726/2014)
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.