Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, Examensarbete Kandidat, 15 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Degree Project, 15 Credits |
Kurskod: | OM013G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2E |
Inrättad: | 2017-01-31 | Senast ändrad: | 2017-09-29 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
-visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
-visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
-visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga genus och etiska aspekter
-visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
-visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
-introduktion till examensarbete
-informationshantering
-tillämpning av forskningsprocessen
-presentation och försvar av eget examensarbete
-opposition på annat examensarbete
Examensarbetet genomförs med stöd av handledning som kan ske i grupp och ges endast före seminarietillfället, totalt 5 timmar/arbete. En av studieformerna kan vara att studenten ska föra loggbok genom arbetet.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Medicin, Klinisk medicin II, 7,5 hp, Omvårdnadsvetenskap, Klinisk omvårdnad I samt informatik, 22,5 hp, Evidensbaserad vård och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng och Omvårdnadsvetenskap, Klinisk omvårdnad II, kommunikation och lärande, 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen är obligatorisk i sjuksköterskeprogrammet. Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Referenslitteratur
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av.se
The latest edition of all course books will be used in the course.
Not all books will be used in their entirety.
Articles and scientific publications will be added.
Publications about current laws, regulations and constitutions will be added:
http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av.se