Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Vård och behandling av blås- och tarmdysfunktion samt förskrivning av inkontinenshjälpmedel, 7,5 högskolepoäng
Care and Treatment of Bladder- and Boweldysfunction and Prescription of Incontinence Products, 7.5 Credits


Kurskod: OM016G Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2017-08-30 Senast ändrad: 2017-09-29
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- Förstå och redogöra för etiologi och epidemiologi för blåsdysfunktion och
fekalinkontinens
- Förstå och redogöra för urinvägarnas anatomi och fysiologi
- Förstå och redogöra för diagnostik samt behandling av blåsdysfunktion och fekal
inkontinens

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs ha förmåga att:
- Planera, genomföra och utvärdera utredning och behandling vid blåsdysfunktion och
fekal inkontinens
- Prova ut och förskriva förbrukningsartiklar vid inkontinens och urinretention med hänsyn
tagen till individen och samhällsekonomiska aspekter.
- Tillämpa gällande lagar och författningar inom området

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutat kurs kunna:
- Tillämpa ett etiskt förhållningssätt i mötet med patienter med blåsdysfunktion och fekal
inkontinens
- Reflektera över hur blåsdysfunktion och fekal inkontinens kan påverka personers
psykosociala situation och välbefinnande
- Reflektera och analysera hur attityder angående ålder, genus och mångfald
kan påverka vården för patienter med blåsdysfunktion och fekal inkontinens
- Kritisk granska egen yrkesmässig utveckling och visa insikt om egna styrkor och
begränsningar


Kursens huvudsakliga innehåll

- Urogenital anatomi, fysiologi och patofysiologi
- Blåsdysfunktion hos vuxna, äldre och sköra äldre
- Egenvård, utredning och behandling av personer med blåsdysfunktion och fekal inkontinens
- Psykologiska och sociala upplevelser och konsekvenser av blåsdysfunktion och
fekal inkontinens
- Lagar, förordningar samt förskrivning av förbrukningsartiklar


Studieformer

Studieformerna har sin grund i studentaktivt lärande. I utbildningen ingår föreläsningar eget arbete på distans samt arbete i grupp samt caseseminarier. Dessutom förekommer muntliga och skriftliga seminarier

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Blåsdysfunktion och fekal inkontinens, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig tentamen. Omexamination sker inom tidsramen enligt lokala bestämmelser för Örebro Universitet.
Skriftligt individuellt patientfall, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Individuell skriftlig rapport av ett patientfall som diskuteras i ett seminarium. Vid eventuella revideringar skall rapporten åter lämnas in inom 2 veckor, vilken sedan utgör underlag för betygssättning. Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.
Case seminarie, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Seminarium av skriftlig individuellt patientfall. Vid frånvaro i samband med seminariet deltar studenten vid ett nytt seminarium under terminstid.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Blåsdysfunktion och fekal inkontinens
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Skriftligt individuellt patientfall
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Case seminarie
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


För godkänd kurs krävs betyget Godkänt (G) i samtliga examinationer
För Väl godkänd (VG) kurs krävs betyget väl godkänd (VG) av examinationen blåsdysfunktion samt betyget godkänt (G) i det skriftliga patientfallet samt case seminariet.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Sjuksköterskeexamen om minst 94,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Abramn, P, Cardozo, L., Khoury, S., & Wein, A. (2013)
Incontinence, International Consultation on Incontinence (5th edit.). Paris
http://www.icud.info/incontinence.html
Altman D., Falconer C., Zetterström J (2010)
Urogynekologi
Lund; Studentlitteratur
Damber Jan-Erik & Peeker Ralph (2008)
Urologi
Studentlitteratur
Hellström Anna-Lena & Lindehall Britta (2006)
Uroterapi
Lund: Studentlitteratur, 240 sidor
Statens beredning för medicinsk utrustning (2013)
Behandling av urininkontinens hos äldre och sköra äldre, SBU-rapport: 219 Stockholm: SBU-rapport,
Stockholm: SBU-rapport, http://www.sbu.se/globalassets/publikationer/content0/5/urininkontinens_pop2.pdf


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen utgörs av senaste upplagan.
Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer
Publikationer om lagar, förordningar och författningar tillkommer
http://www.regeringen.se
hhtp://kunskapsguiden.av.se


Se denna kursplan som PDF