Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, Specifik omvårdnad av patient med somatisk sjukdom, 22,5 högskolepoäng
Nursing Science, Nursing and Clinical Practice in Somatic Care, 22.5 Credits


Kurskod: OM017G Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 22,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2017-08-30 Senast ändrad: 2017-09-29
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för patientens behov av omvårdnad vid följande sjukdomstillstånd: sjukdomar i urinvägarna, sjukdomar i pancreas, lever, gallvägar, stomivård, onkologiska sjukdomar, akut smärta och långvarig smärta, hjärt-kärlkirurgi samt MS
-visa kunskap om omvårdnadens vetenskapliga grund samt ha kännedom om aktuell forskning
- förklara och redogöra för val av omvårdnadshandlingar utifrån patientens aktuella situation
- beskriva innebörder av familjefokuserad omvårdnad och olika familjebildningar
- förklara och redogöra för kommunikation ur olika teoretiska perspektiv
- förklara och redogöra för innebörden i ett professionellt förhållningssätt
- förklara och redogöra för olika begrepp och teoretiska utgångspunkter i relation till patientundervisning

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att
-utföra omvårdnadshandlingar utifrån patientens aktuella situation
- utföra metoder och tekniker på ett patientsäkert sätt
- i dialog med patienten använda omvårdnadsprocessen för en personcentrerad vård samt dokumentera utifrån gällande lagstiftning
-använda relevanta bedömningsinstrument som stöd för planering, utvärdering och dokumentation av omvårdnadshandlingar
- uppmärksamma och förebygga komplikationer i samband med vård och behandling samt handla adekvat i oväntade situationer
- beräkna dos av läkemedel samt iordningställa, administrera, observera, utvärdera, rapportera effekter och bieffekter av läkemedel samt dokumentera enligt gällande lagstiftning
- samverka med patienter, familj/närstående och vårdteamet i olika situationer
- bemöta patientens upplevelse av hälsa och ohälsa med visad respekt för patientens självbestämmande, integritet, sociala och kulturella sammanhang
- visa förmåga att föra professionella samtal med fokus på patientens och närståendes uttryck av behov och önskemål
-kunna tillämpa den didaktiska modellen vid patientundervisning
- kunna informera och undervisa patienten om läkemedel, undersökningar och behandlingar


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att
- reflektera över och problematisera etiska teorier och begrepp i relation till etiska dilemman som erfarits i en vårdsituation
- observera och kritiskt granska kommunikation i olika situationer och i relation till interprofessionella möten
- reflektera över olika innebörder av professionellt förhållningssätt
- reflektera över det egna förhållningssättet i relation till den egna kunskapsutvecklingen
- reflektera över betydelsen av interproffessionellt förhållningssätt i omvårdnad


Kursens huvudsakliga innehåll

Utifrån akuta och långvariga sjukdomstillstånd är fokus på:
- elimination
- akut och kronisk smärta
- omvårdnad vid hjärt-och kärlkirurgi
- omvårdnad vid pancreas, lever och gallkirurgi
- familjefokuserad omvårdnad
-makt och utsatthet
- onkologisk omvårdnad
- sårvård
- Omvårdnad vid reumatologiska sjukdomstillstånd


Bemötande och lärande, 7,5 högskolepoäng
- professionella samtal
- interprofessionella möten
- kommunikation och samtal i olika omvårdnadssituationer
- psykologiska och sociala fenomen
-professionellt förhållningssätt
- teorier och begrepp för lärande
- sjuksköterskans pedagogiska roll


Studieformer

Arbetssättet är lärandecentrerat och inkluderar studentens aktiva ansvarstagande för sitt lärande. Det lärandecentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer. Undervisning sker i form av föreläsningar, casemetodik,grupparbete med pearlearning, rollspel samt med praktisk färdighetsträning vid kliniskt träningscentrum (KTC). I verksamhetsförlagd utbildning sker undervisning genom handledning av yrkeshandledare och genom deltagande i seminarium. Lärande sker även genom muntlig och skriftlig reflektion. Den verksamhetsförlagda utbildningen utgörs av 32 timmar/vecka och innefattar 5 veckor inom sluten somatisk vård.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 8 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Den verksamhetsförlagda utbildningen utgörs av 32 timmar/vecka för fullgjord och bedömd VFU.I samband med vfu används kliniskt utbildningsprotokoll för dokumentation av kunskaper och färdigheter. Vid frånvaro i samband med vfu ska studenten återta detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.

Examinator har rätt att besluta om att underkänna en student under pågående VFU i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskap, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under placeringen kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Detta inkluderar även indirekt skada då studentens hantering av provmaterial och genomförande av analyser under placeringen medför en risk för diagnostik av patientmaterial. Studenten avbryter då sin VFU i förtid och får betyget underkänt.
I de fall detta inträffar ska vidarehanteringen följa aktuella Riktlinjer om stödåtgärder vid problem under verksamhetsförlagd utbildning.
Omvårdnadsvetenskap, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Individuell skriftlig salstentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.
Praktiska färdigheter, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuell examination på kliniskt träningscentrum. Examination med godkänt web-test, praktiskt genomförande och muntlig redovisning av moment. Godkänt web-test tas med till den praktiska examinationen.
Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.
Bemötande och lärande, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Individuell skriftlig salstentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet
Bemötande av patient, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Rollspel i kommunikation som videofilmas. Studenterna analyserar genomfört rollspel i grupp och erhåller feedback av lärare i samband med analysprocessen, samt skriftlig inlämningsuppgift. Inlämningsuppgift som inte lämnas in inom given tidsram betraktas som underkänd. Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.
Pedagogisk yrkesfunktion, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Genomförd pedagogisk uppgift under verksamhetsförlagd utbildning som seminariebehandlas. Skriftlig inlämningsuppgift med peerlearning, Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.
Utveckling av kunskaper och färdigheter, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0700)
Uppföljning av kliniskt utbildningsprotokoll. Skriftlig inlämningsuppgift som innebär reflektioner över eget lärande samt seminarium.Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.
Case-seminarium vid onkologisk omvårdnad (Provkod: 0800)
Deltagande i case-seminarium. Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.
Case-seminarium professionellt förhållningssätt (Provkod: 0900)
Deltagande i case-seminarium. Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.
Case-seminarium vid smärta (Provkod: 1000)
Deltagande i case-seminarium. Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen återkommer nästa gång.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Omvårdnadsvetenskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Praktiska färdigheter
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Bemötande och lärande
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Bemötande av patient
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Pedagogisk yrkesfunktion
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Utveckling av kunskaper och färdigheter
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Case-seminarium vid onkologisk omvårdnad
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Case-seminarium professionellt förhållningssätt
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Case-seminarium vid smärta
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget G på samtliga examinationer, samt deltagande (DT) i obligatoriska moment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyget G på samtliga examinationer samt deltagande (DT) i obligatoriska moment samt betyget VG på examinationen Omvårdnadsvetenskap 5 hp (provkod 0200) och betyget VG på examination bemötande och lärande 3,5 hp (provkod 0400)
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Omvårdnadsvetenskap, Grundläggande omvårdnad och hälsopsykologi, 15 högskolepoäng (G1N), Medicin, Klinisk medicin I, 15 högskolepoäng (G1N) samt fullgjord och godkänd vfu och läkemedelshantering från Omvårdnadsvetenskap, Klinisk omvårdnad I samt informatik, 22,5 högskolepoäng (G1F).

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Utbildningsprogrammet anvisar utbildningsplatser för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför utbildningsort/hemort. Studenten har ej rätt att själv bestämma utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning. Vfu kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.

Fakultetsnämnden för medicin och hälsa beslutade den 17 juni 2015 att på kursen Specifik omvårdnad av patient med somatisk sjukdom 22,5 högskolepoäng inom sjuksköterskeprogrammet, begränsa antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning till två.
Vid problem att uppnå kursens mål vid VFU finns "riktlinjer om stödåtgärder vid problem under verksamhetsförlagd utbildning" på http:// vfu.oru.se


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Benzein E, Hagberg M, Saveman B-I (senaste upplagan)
Att möta familjer inom vård och omsorg
Lund: Studentlitteratur
Boman Lennart & Wikström Claes senaste upplagan
Medicinsk teknik: Teori, planering och genomförande
Lund: Studentlitteratur
Catherine McCabe, Fiona Timmins; [översättning Öyvind Vågen ; fackgranskare Marianne Kisthinios] senaste upplagan
Grundläggande kommunikation : inom omvårdnad
Lund : Studentlitteratur
Edberg, Anna-Karin & Wijk, Helle (red) (senaste upplagan)
Omvårdnadens grunder: hälsa och ohälsa
Lund: Studentlitteratur
Ehrenberg, Anna & Wallin, Lars (red) (senaste upplagan)
Omvårdnadens grunder: ansvar och utveckling
Lund: Studentlitteratur
Ekvall, Anna& Jansson, Anna M. (red.) (senaste upplagan)
Omvårdnad och medicin.
Lund: Studentlitteratur,
Friberg, Febe & Öhlén, Joakim (red) (senaste upplagan)
Omvårdnadens grunder: perspektiv och förhållningssätt
Lund: Studentlitteratur
Klang Söderkvist, Birgitta (senaste upplagan)
Patientundervisning
Lund: Studentlitteratur
Kumlien, Christine & Rystedt, Jenny (red.) senaste upplagan
Omvårdnad och kirurgi.
Lund:Studentlitteratur
Olsen Lars-Andre & Hälleberg-Nyman Maria (senaste upplagan)
Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd
Stockholm: Natur & Kultur Akademisk
Werner, Mads & Leden, Ido (senaste upplagan)
Smärta och smärtbehandling
Stockholm: Liber
Wikström, Jonas senste upplagan
Akutsjukvård, omvårdnad och behandling vid akut sjukdom eller skada
Lund: Studentlitteratur.


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:

http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av.se


Se denna kursplan som PDF