Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2015 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap A, Klinisk omvårdnad I: Psykologiska utvecklingsprocesser samt allmän omvårdnad, 15 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Clinical Nursing I: Psychological Developmental Processes and General Nursing, Basic Course, 15 Credits |
Kurskod: | OM1021 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2013-02-28 | Senast ändrad: | 2013-03-26 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2013 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva människans psykologiska utveckling med hjälp av olika teoretiska perspektiv
- beskriva psykologiska processer som påverkar människans hälsa
- förklara och redogöra för krisbegreppet
- identifiera och bedöma omvårdnadsbehov
- beskriva omvårdnadsprocessen
- beskriva tillämpliga förordningar, föreskrifter och allmänna råd i förhållande till kursens innehåll
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- utföra omvårdnadshandlingar, på ett för patienten säkert och skonsamt sätt
- tillämpa grundläggande metoder och tekniker
- tillämpa ett etiskt grundat förhållningssätt i relationen till patient/vårdtagare
- visa förmåga till teamarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att
- observera och reflektera över vårdmiljöns betydelse för patients/vårdtagares välbefinnande
Delkurs I
Psykologiska utvecklingsprocesser, 6 högskolepoäng
Psychological Developmental Processes, 6 Credits
- teoretiska perspektiv inom utvecklingspsykologi
- socioemotionell utveckling; känslor, anknytning, temperament, identitet, barnuppfostran, moral
- kognitiv utveckling; perceptions- minnes- och tankeprocesser, kommunikation, inlärning
- hälsopsykologi; livsstress, personlighet och hälsa, kris, coping och försvarsstrategier, socialt stöd, compliance
Delkurs II
Omvårdnadsbehov, 9 högskolepoäng
General Nursing, 9 Credits
Omvårdnadsbehov och omvårdnadshandlingar hos individen med betoning på
- verbal och icke-verbal kommunikation, minnessvårigheter och förvirringstillstånd
- andning och cirkulation
- ätande och nutrition
- elimination
- sömn, vila, aktivitet
- närhet och sexualitet
Metoder och tekniker i hälso- och sjukvård
- personal- och patienthygien, smitta och smittspridning
- sängenheten, förebyggande av komplikationer vid inaktivitet
- förbandsläggning
- ätande, nutrition och munvård
- blodtryck och puls
- temperatur
- grundläggande hjärt- lungräddning (HLR)
- ergonomi, lyft- och förflyttningsteknik
Tillämpliga lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd: Socialtjänstlagen, Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, Lex Maria, Lex Sarah, Patientdatalagen, Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien inom hälso- och sjukvården, mm
Omvårdnadsprocessen
Vårdmiljö
Sjuksköterskans yrkesetik och etiska förhållningssätt till patient/vårdtagare/personal
Etiska dilemman
Arbetssättet är baserat på studentens aktiva ansvarstagande för planering av innehåll och tidsåtgång. Arbetsformerna är egna studier och arbete i grupp, föreläsningar, seminarier, undervisning och färdighetsträning vid kliniskt träningscentrum (KTC) och verksamhetsförlagd utbildning (vfu).
Obligatoriska moment är medverkan i seminarier och studieuppgifter. Kursen innefattar 2 veckor i vfu vid särskilt boende i kommunal vård eller rehabiliteringsavdelningar i landstingsverksamhet. Den verksamhetsförlagda utbildningen utgörs av 35 timmar/vecka.
Vid frånvaro i samband med seminarium sker deltagande vid annat tillfälle under terminstid. Alternativt lämnas skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i seminariet.
Vid frånvaro i samband med vfu ska studenten återtaga detta vid lämpligt tillfälle under terminstid.
Vid betyget underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erhålls ny VFU-placering.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).
eller
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Utbildningsprogrammet
anvisar utbildningsplatser för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför
utbildningsort/hemort. Studenten har ej rätt att själv bestämma utbildningsplats för
verksamhetsförlagd utbildning. Vfu kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och
bostad.
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa beslutade den 16 mars 2011 att på kursen Omvårdnadsvetenskap A, Klinisk omvårdnad I, Psykologiska utvecklingsprocesser samt
allmän omvårdnad inom sjuksköterskeprogrammet begränsa antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning till två (Dnr CF 59-102/2011). På https://vfu.oru.se finns riktlinjer
för stödåtgärder vid problem under vfu (Dnr HA 19-219/2008).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänd verksamhetsförlagd utbildning och godkänt på samtliga i kursen ingående examinationer.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen, krävs utöver kriterierna för godkänt väl godkänt på individuell skriftlig tentamen i Psykologiska utvecklingsprocesser och individuell skriftlig tentamen i Omvårdnadsbehov samt väl godkänd på individuellt praktiskt prov i Metoder och tekniker.
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
- Skönlitterär bok tillkommer i delkurs I