Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2015 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap A, Klinisk omvårdnad I: Psykologiska utvecklingsprocesser samt allmän omvårdnad, 15 högskolepoäng
Nursing Science, Clinical Nursing I: Psychological Developmental Processes and General Nursing, Basic Course, 15 Credits


Kurskod: OM1021 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2013-02-28 Senast ändrad: 2013-03-26
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva människans psykologiska utveckling med hjälp av olika teoretiska perspektiv
- beskriva psykologiska processer som påverkar människans hälsa
- förklara och redogöra för krisbegreppet
- identifiera och bedöma omvårdnadsbehov
- beskriva omvårdnadsprocessen
- beskriva tillämpliga förordningar, föreskrifter och allmänna råd i förhållande till kursens innehåll

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- utföra omvårdnadshandlingar, på ett för patienten säkert och skonsamt sätt
- tillämpa grundläggande metoder och tekniker
- tillämpa ett etiskt grundat förhållningssätt i relationen till patient/vårdtagare
- visa förmåga till teamarbete och samverkan med andra yrkesgrupper

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att
- observera och reflektera över vårdmiljöns betydelse för patients/vårdtagares välbefinnande


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs I
Psykologiska utvecklingsprocesser, 6 högskolepoäng
Psychological Developmental Processes, 6 Credits
- teoretiska perspektiv inom utvecklingspsykologi
- socioemotionell utveckling; känslor, anknytning, temperament, identitet, barnuppfostran, moral
- kognitiv utveckling; perceptions- minnes- och tankeprocesser, kommunikation, inlärning
- hälsopsykologi; livsstress, personlighet och hälsa, kris, coping och försvarsstrategier, socialt stöd, compliance


Delkurs II
Omvårdnadsbehov, 9 högskolepoäng
General Nursing, 9 Credits
Omvårdnadsbehov och omvårdnadshandlingar hos individen med betoning på
- verbal och icke-verbal kommunikation, minnessvårigheter och förvirringstillstånd
- andning och cirkulation
- ätande och nutrition
- elimination
- sömn, vila, aktivitet
- närhet och sexualitet

Metoder och tekniker i hälso- och sjukvård
- personal- och patienthygien, smitta och smittspridning
- sängenheten, förebyggande av komplikationer vid inaktivitet
- förbandsläggning
- ätande, nutrition och munvård
- blodtryck och puls
- temperatur
- grundläggande hjärt- lungräddning (HLR)
- ergonomi, lyft- och förflyttningsteknik

Tillämpliga lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd: Socialtjänstlagen, Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, Lex Maria, Lex Sarah, Patientdatalagen, Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien inom hälso- och sjukvården, mm

Omvårdnadsprocessen

Vårdmiljö

Sjuksköterskans yrkesetik och etiska förhållningssätt till patient/vårdtagare/personal

Etiska dilemman


Studieformer

Arbetssättet är baserat på studentens aktiva ansvarstagande för planering av innehåll och tidsåtgång. Arbetsformerna är egna studier och arbete i grupp, föreläsningar, seminarier, undervisning och färdighetsträning vid kliniskt träningscentrum (KTC) och verksamhetsförlagd utbildning (vfu).

Obligatoriska moment är medverkan i seminarier och studieuppgifter. Kursen innefattar 2 veckor i vfu vid särskilt boende i kommunal vård eller rehabiliteringsavdelningar i landstingsverksamhet. Den verksamhetsförlagda utbildningen utgörs av 35 timmar/vecka.

Vid frånvaro i samband med seminarium sker deltagande vid annat tillfälle under terminstid. Alternativt lämnas skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i seminariet.

Vid frånvaro i samband med vfu ska studenten återtaga detta vid lämpligt tillfälle under terminstid.

Vid betyget underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erhålls ny VFU-placering.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Psykologiska utvecklingsprocesser, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig salstentamen.
Omvårdnadsbehov, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Examinationen består av individuell skriftlig salstentamen.
Metoder och tekniker, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuellt praktiskt prov vid Kliniskt träningscentrum (KTC).
Verksamhetsförlagd utbildning (vfu), 3 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Fullgjord och bedömd verksamhetsförlagd utbildning (vfu).
HLR (Provkod: 0500)
Fullgjord hjärt- lungräddning (HLR).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Psykologiska utvecklingsprocesser
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Omvårdnadsbehov
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Metoder och tekniker
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Verksamhetsförlagd utbildning (vfu)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HLR
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Utbildningsprogrammet
anvisar utbildningsplatser för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför
utbildningsort/hemort. Studenten har ej rätt att själv bestämma utbildningsplats för
verksamhetsförlagd utbildning. Vfu kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och
bostad.

Fakultetsnämnden för medicin och hälsa beslutade den 16 mars 2011 att på kursen Omvårdnadsvetenskap A, Klinisk omvårdnad I, Psykologiska utvecklingsprocesser samt
allmän omvårdnad inom sjuksköterskeprogrammet begränsa antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning till två (Dnr CF 59-102/2011). På https://vfu.oru.se finns riktlinjer
för stödåtgärder vid problem under vfu (Dnr HA 19-219/2008).

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänd verksamhetsförlagd utbildning och godkänt på samtliga i kursen ingående examinationer.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen, krävs utöver kriterierna för godkänt väl godkänt på individuell skriftlig tentamen i Psykologiska utvecklingsprocesser och individuell skriftlig tentamen i Omvårdnadsbehov samt väl godkänd på individuellt praktiskt prov i Metoder och tekniker.

Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Cullberg Johan (senaste upplagan)
Kris och utveckling
Stockholm: Natur och Kultur, ISBN/ISSN: 978-91-271-2770-8, e-bok (2011)
Hwang, Philip & Nilsson, Björn (2011)
Utvecklingspsykologi
Stockholm: Natur & Kultur, 376 sidor, (3:e uppl.) ISBN/ISSN: 978-91-27-13074-6
Rydén Olof & Stenström Ulf (2008)
Hälsopsykologi. Psykologiska aspekter på hälsa och sjukdom
Stockholm: Bonnier utbildning, 195 sidor, ISBN/ISSN: 978-91-622-8809-9
Svensk Sjuksköterskeförening (2007)
ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
www.swenurse.se/library/documents/ICNsetiskakod, 16 sidor

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Dahlborg Lyckhage, Elisabeth (2010)
Att bli sjuksköterska: en introduktion till yrke och ämne
Lund: Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-05411-7, 245 sidor
Edberg, Anna-Karin & Wijk, Helle (red) (2009)
Omvårdnadens grunder: hälsa och ohälsa
Lund: Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-05870-2, 847 sidor
Ehrenberg, Anna & Wallin, Lars (red) (2009)
Omvårdnadens grunder: ansvar och utveckling
Lund: Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-05871-9, 512 sidor
Friberg, Febe & Öhlén, Joakim (red) (2009)
Omvårdnadens grunder: perspektiv och förhållningssätt
Lund: Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-05873-3, 467 sidor
Raadu Gunnel (red) (senaste upplagan)
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården
Stockholm: Liber, ISBN/ISSN: 978-91-47-10797-1, 872 sidor
Sveriges kommuner och landsting
Handbok för hälso- och sjukvård
http://www.vårdhandboken.se
Thorsén Håkan (2010)
Människosyn och etik
Stockholm: Remus förlag, 189 sidor, ISBN/ISSN: 978-91-88-82232-1


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
- Skönlitterär bok tillkommer i delkurs I


Se denna kursplan som PDF