Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2016 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap B, Klinisk omvårdnad III: Specifik omvårdnad av patient med somatisk sjukdom, 22,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Clinical Course III: Nursing to Patient with Somatic Diseases, Intermediate Course, 22.5 Credits |
Kurskod: | OM1415 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 22,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2F |
Inrättad: | 2009-09-28 | Senast ändrad: | 2012-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2012 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- visa kunskap om den grundläggande och specifika omvårdnadens vetenskapliga grund samt ha kännedom om aktuell forskning
- förklara och redogöra för ett omvårdnadsdiagnostiskt resonemang med utgångspunkt från patientens aktuella situation vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd med beaktande av kultur och genus
- förklara och redogöra för val av omvårdnadsåtgärder utifrån patientens aktuella situation vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd
- redogöra för och granska innebörder i familjefokuserad omvårdnad och olika familjebildningar
- kunna identifiera och bedöma och hälsofrämjande åtgärder utifrån patientens situation
- förklara och redogöra för olika teorier i kommunikation
- förklara och redogöra för innebörden i ett professionellt förhållningssätt
- förklara och redogöra för krisbegreppet
- redogöra för gruppsykologiska fenomen
- förklara och redogöra för olika teorier om lärande
- förklara och redogöra för de didaktiska frågornas innebörd
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande visa förmåga att kunna
- använda ett omvårdnadsdiagnostiskt resonemang med utgångspunkt från patientens perspektiv i relation genom att tillämpa olika kunskapsområden
- i samverkan med sjuksköterskan använda omvårdnadsprocessens alla steg med utgångspunkt i patientens situation med beaktande av kultur och genus
- i samverkan med patienten identifiera behov av hälsofrämjande åtgärder och med respekt för patientens synsätt på hälsa
- dokumentera utifrån omvårdnadsprocessens alla steg och enligt gällande lagstiftning
- välja och använda relevanta bedömningsinstrument som stöd för planering, utvärdering och dokumentation av omvårdnadsåtgärder
- uppmärksamma och motverka komplikationer i samband med vård och behandling
- utföra vårdtekniska åtgärder och handa medicinteknisk utrustning med beaktande av hygien och säkerhetsföreskrifter och på ett för patienten säkert sätt och därmed främja hållbar utveckling
- beräkna dosering av läkemedel samt iordningställa, administrera, observera, utvärdera, rapportera effekter och bieffekter av läkemedel samt dokumentera enligt gällande lagstiftning
- samverka med vårdpersonal i olika situationer
- observera och kritiskt granska kommunikation samt i relation till yrkesrollen
- bemöta patientens sjukdomsupplevelse samt visa respekt för patientens självbestämmande, integritet, sociala och kulturella sammanhang
- visa förmåga att föra samtal med fokus på patients och närståendes uttryck av behov och önskemål
- kunna ge relevant, saklig och korrekt information till patienten om läkemedel, undersökningar och behandlingar
- presentera och utvärdera en undervisningsövning
- muntligt och skriftligt redogöra för kunskap inom omvårdnad och hälsofrämjande arbete
- kunna utföra S-HLR (hjärt-lungräddning för sjukvårdspersonal)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att
- reflektera och problematisera omvårdnadsarbetet utifrån genus och kulturella aspekter
- kritiskt granska, bedöma och använda relevant över vårdetiska frågeställningar och etiska dilemman som erfarits i vårdsituation i relation till etiska teorier och begrepp
- reflektera kritiskt över professionellt förhållningssätt utifrån begreppen makt och utsatthet
- att reflektera över det egna förhållningssättet till att integrera den egna kunskapsutvecklingen i relation till teoretisk och praktisk verksamhet
- reflektera kritiskt över sin egen förmåga (förbättringskunskap) att bemöta patient och närstående med empati
Delkurs I:
Klinisk kurs i somatisk vård, 13,5 högskolepoäng
Clinical Course in Somatic Care, 13,5 Credits
Utifrån akuta och långvariga sjukdomstillstånd är fokus på:
- akut omhändertagande
- andningssvårigheter
- barnhälsovård
- eliminationsproblem
- förändrad fysisk förmåga
- förändrat näringstillstånd och ätandeproblem
- kvinnohälsa/familjehälsa
- perioperativ omvårdnad
- sårvård
- smärtproblem
- sänkt medvetande
Metoder och tekniker i hälso- och sjukvård med speciellt fokus på infusioner, PVK, CVK, subcutan venport samt blodhantering
Bedömningsinstrument: nutrition, smärta, trycksår, fallrisk
Etiska frågeställningar och dilemman
Familjefokuserad omvårdnad: The Health Error- Change Model, Calgary Model
Omvårdnadsdokumentation: NANDA, P-E-S
Personcentrerad omvårdnad och etiskt förhållningssätt
Tillämpliga författningar (patientdatalagen, patientsäkerhetslagen, föreskrifter om informationshantering och journalföring i hälso- och sjukvården, offentlighets- och sekretesslag, diskrimineringslagen, Lex Maria)
Delkurs II:
Bemötande och lärande, 7,5 högskolepoäng
Learning and Communication, 7,5 Credits
- verbal och icke verbal kommunikation
- kommunikationsmodeller: dialogperspektiv, processperspektiv, linjärt perspektiv, tvärkulturellt perspektiv
- grupprocesser
- psykologiska och sociala fenomen, kris, coping, sorg, självkännedom samt empati
- samspel, relation, makt, utsatthet, ansvar, empowerment, self-efficacy, KASAM samt integritet
- teorier för lärande: behaviorism, humanistisk psykologi, kognitivism/konstuktivism, sociokulturellt perspektiv
- didaktik
- presentationsteknik
Delkurs III:
Katastrofmedicin, 1,5 högskolepoäng
Disaster Medicine, 1,5 Credits
- författningar: SOSFS 1987:32, 1995:831, 2000:13, 2009:30
- lagar, planering, katastrofplan
- omhändertagande av skadade vid katastrofsituationer
- patientsäkerhet
- psykosocialt omhändertagande
- samhällets organisation och beredskap vid katastrofsituationer
- smittskydd
- S-HLR (hjärt-lungräddning för sjukvårdspersonal)
Arbetssättet är problemorienterat och är baserat på studentens aktiva ansvartagande för planering av innehåll och tidsåtgång. Det problemorienterade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med; individuellt arbete, arbete i grupp, föreläsningar, reflektioner, seminarier, fallmetodik, fältstudier, informationshantering samt färdighetsträning vid kliniskt träningscentrum (KTC).
Obligatoriska moment är medverkan i seminarier, studieuppgifter, verksamhetsförlagd utbildning samt fältstudie inom perioperativ vård. Kursen innefattar 5 veckor i medicinsk alternativt kirurgisk vård samt 2 veckor i primärvård (innefattar fältstudier inom barn- och mödrahälsovård) alternativt akutsjukvård.
Den verksamhetsförlagda utbildningen utgörs av 32 timmar/vecka.
Vid frånvaro i samband med seminarium lämnas skriftlig ersättningsuppgift alternativt deltagande vid annat tillfälle under terminstid. Vilket alternativ bestäms av examinator.
Vid frånvaro i samband med vfu ska studenten återtaga detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Medicin A, Klinisk medicin med allmän farmakologi I, 7,5 hp, Omvårdnadsvetenskap A, Klinisk omvårdnad I, Psykologiska utvecklings- och hälsoprocesser samt allmän omvårdnad, 15 hp, Medicin A, Klinisk medicin vid medicinska sjukdomstillstånd II, 7,5 hp samt godkänd verksamhetsförlagd utbildning och läkemedelshantering från Omvårdnadsvetenskap B, Klinisk omvårdnad II, Specifik omvårdnad av patient med somatisk sjukdom, 22,5 hp.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Utbildningsprogrammet anvisar utbildningsplatser för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför utbildningsort/hemort. Studenten har ej rätt att själv bestämma utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning. Vfu kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.
Fakultetsnämnden för medicin och hälsa beslutade den 16 mars 2011 att på kursen Omvårdnadsvetenskap B, Klinisk omvårdnad III, Omvårdnad av patient med somatisk sjukdom inom sjuksköterskeprogrammet begränsa antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning till två (Dnr CF 59-102/2011). På https://vfu.oru.se finns riktlinjer för stödåtgärder vid problem under vfu (Dnr HA 19-219/2008).
För betyget Godkänd (G) på kursen, krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkända (G) examinationer i samtliga moment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, samt betyget VG på de examinationer där betyget används och betyget G på övriga examinationsmoment.
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.