Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2016 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap B, Klinisk omvårdnad III: Specifik omvårdnad av patient med somatisk sjukdom, 22,5 högskolepoäng
Nursing Science, Clinical Course III: Nursing to Patient with Somatic Diseases, Intermediate Course, 22.5 Credits


Kurskod: OM1415 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 22,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2009-09-28 Senast ändrad: 2014-03-25
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursens mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- visa kunskap om omvårdnadens vetenskapliga grund samt ha kännedom om aktuell forskning
- förklara och redogöra för ett omvårdnadsdiagnostiskt resonemang med utgångspunkt från patientens aktuella situation vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd med beaktande av kultur och genus
- förklara och redogöra för val av omvårdnadshandlingar utifrån patientens aktuella situation vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd
- redogöra för och granska innebörder i familjefokuserad omvårdnad och olika familjebildningar
-redogöra för hälsofrämjande omvårdnadshandlingar utifrån patientens situation
- förklara och redogöra för teorier i kommunikation
- förklara och redogöra för innebörden i ett professionellt förhållningssätt
- analysera teoretiska utgångspunkter i relation till patientundervisning

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att
- använda ett omvårdnadsdiagnostiskt resonemang med utgångspunkt från patientens perspektiv
- i dialog med patienten använda omvårdnadsprocessens alla steg med utgångspunkt i patientens situation med beaktande av kultur och genus
- i samverkan med patienten identifiera behov av hälsofrämjande omvårdnadshandlingar med respekt för patientens syn på hälsa
- dokumentera utifrån omvårdnadsprocessen och enligt gällande lagstiftning
- använda relevanta bedömningsinstrument som stöd för planering, utvärdering och dokumentation av omvårdnadshandlingar
- uppmärksamma och motverka komplikationer i samband med vård och behandling
- utföra metoder och tekniker samt handha medicinteknisk utrustning med beaktande av hygien och patientsäkerhet och därmed främja hållbar utveckling
-beräkna dos av läkemedel samt iordningställa, administrera, observera, utvärdera, rapportera effekter och bieffekter av läkemedel samt dokumentera enligt gällande lagstiftning
- samverka med patienter, familj/närstående och vårdpersonal i olika situationer
- bemöta patientens upplevelse av hälsa och ohälsa med visad respekt för patientens självbestämmande, integritet, sociala och kulturella sammanhang
- visa förmåga att föra samtal med fokus på patientens och närståendes uttryck av behov och önskemål
- kunna informera och undervisa patienten om läkemedel, undersökningar och behandlingar
- kunna utföra S-HLR (hjärt-lungräddning för sjukvårdspersonal)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att
- reflektera och problematisera omvårdnadsarbetet utifrån genus och kulturella aspekter
- i relation till etiska teorier och begrepp reflektera och kritiskt granska vårdetiska frågeställningar och etiska dilemman som erfarits i vårdsituation
- observera och kritiskt granska kommunikation i olika situationer och i relation till yrkesrollen
- reflektera kritiskt över professionellt förhållningssätt utifrån begreppen makt, utsatthet och empati
- reflektera över det egna förhållningssättet i relation till den egna kunskapsutvecklingen


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs I:
Klinisk kurs i somatisk vård, 13,5 högskolepoäng
Clinical Course in Somatic Care, 13,5 Credits
Utifrån akuta och långvariga sjukdomstillstånd är fokus på:
- akut omhändertagande
- andningssvårigheter
- barnhälsovård
- elimination
- förändrad fysisk förmåga
- nutrition och ätande
- perioperativ omvårdnad
- sårvård
- smärta
- sänkt medvetande

Metoder och tekniker i hälso- och sjukvård med speciellt fokus på infusioner, PVK, CVK, subkutan venport samt blodhantering

Bedömningsinstrument
Etiska frågeställningar och dilemman
Familjefokuserad omvårdnad
Omvårdnadsdokumentation
Personcentrerad omvårdnad

Tillämpliga författningar

Delkurs II:
Bemötande och lärande, 7,5 högskolepoäng
Learning and Communication, 7,5 Credits
- verbal och icke verbal kommunikation, professionella samtal
- kommunikationsmodeller: dialogperspektiv, processperspektiv, linjärt perspektiv, tvärkulturellt perspektiv
- psykologiska och sociala fenomen: coping, empati, empowerment, KASAM, kris, makt, self-efficacy, självkännedom, sorg samt utsatthet,
-professionellt förhållningssätt
- teorier för lärande: behaviorism, humanistisk psykologi, kognitivism/konstuktivism, sociokulturellt perspektiv
- didaktik
- presentationsteknik

Delkurs III:
Katastrofmedicin, 1,5 högskolepoäng
Disaster Medicine, 1,5 Credits
- lagar, planering, katastrofplan
- omhändertagande av skadade vid katastrofsituationer
- patientsäkerhet
- psykosocialt omhändertagande
- samhällets organisation och beredskap vid katastrofsituationer
- smittskydd
- S-HLR (hjärt-lungräddning för sjukvårdspersonal)
Tillämpliga författningar


Studieformer

Arbetssättet är lärandecentrerat och inkluderar studentens aktiva ansvartagande för sitt lärande. Det lärandecentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer. I delkurs I sker undervisning i form av föreläsningar, seminarium, individuellt arbete, föreläsning i mindre grupper med färdighetsträning vid kliniskt träningscentrum (KTC) samt verksamhetsförlagd utbildning. I delkurs II sker undervisning genom föreläsningar, seminarium, individuellt arbete samt arbete i grupp. I delkurs III sker undervisning genom föreläsningar samt praktisk träning av S-HLR.

Obligatoriska moment är medverkan i seminarier, studieuppgifter, verksamhetsförlagd utbildning samt fältstudie inom perioperativ vård. Kursen innefattar 5 veckor i medicinsk alternativt kirurgisk vård samt 2 veckor i primärvård (innefattar fältstudier inom barn- och mödrahälsovård) alternativt akutsjukvård.

Den verksamhetsförlagda utbildningen utgörs av 32 timmar/vecka.

Vid frånvaro i samband med seminarium lämnas skriftlig ersättningsuppgift alternativt deltagande vid annat tillfälle under terminstid. Vilket alternativ bestäms av examinator.

Vid frånvaro i samband med vfu ska studenten återtaga detta vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Verksamhetsförlagd utbildning - medicinsk alt kirurgisk vård, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0120)
Varav 1,5 högskolepoäng bemötande och lärande.
Fullgjord och bedömd vfu samt deltagande i etikseminarium utifrån skriftlig reflektion
Verksamhetsförlagd utbildning - primärvård alt akutsjukvård, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0240)
Examination består av fullgjord vfu samt individuell skriftlig examinationsrapport
Omvårdnadsvetenskap, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0330)
Individuell skriftlig salstentamen
Praktisk examination, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0410)
Individuellt praktiskt prov på KTC
Bemötande och samtal, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0510)
Genomförd videoinspelning vilken dels dokumenteras via skriftlig systematisk reflektion och dels behandlas vid seminariet
Pedagogisk yrkesfunktion och professionellt förhållningssätt, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0631)
Genomförd studieuppgift på vfu, skriftlig rapport samt deltagande i examinationsseminarium
Katastrofmedicin, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0800)
Obligatorisk närvaro vid föreläsningar och seminarier
S-HLR, 0,5 högskolepoäng. (Provkod: 0900)

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Verksamhetsförlagd utbildning - medicinsk alt kirurgisk vård
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Verksamhetsförlagd utbildning - primärvård alt akutsjukvård
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Omvårdnadsvetenskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Praktisk examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Bemötande och samtal
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Pedagogisk yrkesfunktion och professionellt förhållningssätt
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Katastrofmedicin
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
S-HLR
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Medicin A, Klinisk medicin med allmän farmakologi I, 7,5 hp, Omvårdnadsvetenskap A, Klinisk omvårdnad I, Psykologiska utvecklings- och hälsoprocesser samt allmän omvårdnad, 15 hp, Medicin A, Klinisk medicin vid medicinska sjukdomstillstånd II, 7,5 hp samt godkänd verksamhetsförlagd utbildning och läkemedelshantering från Omvårdnadsvetenskap B, Klinisk omvårdnad II, Specifik omvårdnad av patient med somatisk sjukdom, 22,5 hp.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Utbildningsprogrammet anvisar utbildningsplatser för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför utbildningsort/hemort. Studenten har ej rätt att själv bestämma utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning. Vfu kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.

Fakultetsnämnden för medicin och hälsa beslutade den 16 mars 2011 att på kursen Omvårdnadsvetenskap B, Klinisk omvårdnad III, Omvårdnad av patient med somatisk sjukdom inom sjuksköterskeprogrammet begränsa antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning till två (Dnr CF 59-102/2011). På https://vfu.oru.se finns riktlinjer för stödåtgärder vid problem under vfu.

För betyget Godkänd (G) på kursen, krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkända (G) examinationer i samtliga moment.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, samt betyget VG på de examinationer där betyget används och betyget G på övriga examinationsmoment.

Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning/

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Almås Hallbjörg (2011)
Klinisk omvårdnad del 1 och 2
Stockholm: Liber, 1167 sidor, (valda delar läses)
Björkman Eva & Karlsson Karin (2014)
Medicinsk teknik för sjuksköterskor: material, metod, ansvar
Lund: Studentlitteratur, 367 sidor, (valda delar läses)
Edberg, Anna-Karin & Wijk, Helle (red) (2009)
Omvårdnadens grunder: hälsa och ohälsa
Lund: Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-05870-2, 847 sidor, (valda delar läses)
Ehrenberg, Anna & Wallin, Lars (red) (2009)
Omvårdnadens grunder: ansvar och utveckling
Lund: Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-05871-9, 512 sidor, (valda delar läses)
Friberg, Febe & Öhlén, Joakim (red) (2009)
Omvårdnadens grunder: perspektiv och förhållningssätt
Lund: Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-05873-3, 467 sidor, (valda delar läses)
Sandman, Lars & Kjellström, Sofia 2013/1. uppl.
Etikboken: etik för vårdande yrken
Lund: Studentlitteratur, 406 sidor

Delkurs 1: Referenslitteratur
Barbosa da Silva Antonio & Ljungquist Marie (2003)
Vårdetik för ett mångkulturellt Sverige
Lund: Studentlitteratur, 386 sidor
Benzein E, Hagberg M, Saveman B-I (2012)
Att möta familjer inom vård och omsorg
Lund: Studentlitteratur, 254 sidor
Björkman, Anna-Marie (2008)
Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering
Lund: Studentlitteratur, 312 sidor
Carpenito-Moyet Lynda Juall (2008)
Handbook of Nursing Diagnosis
Philadelphia: Lippincott, 680 sidor
Raadu Gunnel (senaste upplagan)
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården
Stockholm: Liber, 742 sidor
Werner, Mads & Strang, Peter (2003)
Smärt och smärtbehandling
Stockholm; Liber 1:a uppl, 504 sidor
Wikström, Jonas (2012)
Akutsjukvård, omvårdnad och behandling vid akut sjukdom eller skada
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Berglund, Mia 2012/1 uppl.
Lärande vid långvarig sjukdom: utmaningar för patient och vårdare
Malmö: Gleerups, 144 sidor
Cullberg Johan (2010)
Kris och utveckling
Stockholm: Natur och Kultur, 66 sidor
Fossum, B. (red.) (2013).
Kommunikation: samtal och bemötande i vården.
Lund: Studentlitteratur,, 472 sidor
Holm Ulla (2001)
Empati - att förstå andra människors känslor
Stockholm: Natur och Kultur, 236 sidor
Klang Söderkvist Birgitta (red) (2013)
Patientundervisning
Lund: Studentlitteratur, 276 sidor
Rydén, Olof & Stenström, Ulf (senaste upplagan)
Hälsopsykologi: Psykologiska aspekter på hälsa och sjukdom
Stockholm: Bonniers

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Lennquist Sten (2009)
Katastrofmedicin
Stockholm: Liber, 448 sidor, (valda delar läses)


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF