Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2015 [Visa] |
|
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap B, Vetenskaplig metodik och förbättringskunskap II, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Scientific Methodology and Knowledge of Improvement II, Intermediate Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM1416 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2009-09-28 | Senast ändrad: | 2014-12-04 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2014 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- sammanfatta skillnader i forskningsprocessen i relation till olika vetenskapsteoretiska perspektiv
- redogöra för processen för evidensbaserad omvårdnad
- jämföra olika modeller för förbättringsarbete i hälso- och sjukvård
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- jämföra metoder för insamling och analys av data i relation till olika vetenskapsteoretiska perspektiv
- tolka resultat av vanligt förekommande statistiska analyser
- beakta forskningsetiska principer vid vetenskapliga studier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt urskilja och formulera en forskningsfråga inom huvudområdet och utifrån den planera en systematisk sökning av kunskap på vetenskaplig nivå
- granska forskningsprocessen i vetenskapliga studier vad gäller genomförande och vetenskaplig kvalitet
- processen för evidensbaserad omvårdnad
- granskning av vetenskaplig kvalitet i omvårdnadsforskning med stöd av granskningsmall
- systematiskt förbättringsarbete
- vanligt förekommande metoder vid kvantitativ och kvalitativ forskningsansats
- datainsamling och analys (intervjuteknik, enkätmetodik)
- statistiska analyser
- innehållsanlys
- forskningsetiska överväganden vid forskning
- systematisk litteratursökning
Arbetssättet är problemorienterat. Föreläsningar och arbete i grupp. Kursen innehåller obligatoriska seminarier och studieuppgifter, vilka skall ha genomförts med godkänt resultat före examinationen. Vid frånvaro lämnas skriftliga ersättningsuppgifter.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Omvårdnadsvetenskap minst 30 högskolepoäng där Omvårdnadsvetenskap A, Vetenskaplig metodik och förbättringskunskap I, 7,5 högskolepoäng ingår.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget G på individuell skriftlig tentamen samt fullgjorda obligatoriska moment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyget VG på individuell skriftlig tentamen samt fullgjorda obligatoriska moment.
Varje ingående delområde i den skriftliga tentamen måste vara godkända för en godkänd examination. Ej godkända delområden omtenteras.
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.